×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
امامزاده ای که از سراسر ایران زائر دارد

به گزارش سرویس فرهنگی “سیرجان خبر”، در کیلو متر ۱۵ سیرجان بین راه سیرجان و قلعه ی سنگ بقعه ی علی بن محمد بن ابراهیم بن موسی بن جعفر(ع) واقع است که علاوه بر شرافت و امامزادگی در تقوی و علم و فضیلت نیز ممتاز بوده است وی در سال ۲۰۱ هجری قمری مقارن هجرت امام رضا(ع) از طریق اهواز و فارس به قصد دیدار آن حضرت به این سامان آید و مردم از حضورش کسب فیض می نمایند تا اینکه پس از شهادت امام رضا(ع) به دست عمال بنی عباس به فیض شهادت نائل می شود. 

تا سال۱۲۵۳ قمری که توسط یکی از خوانین راه سیل تغییر داده شد این حرم شریف به علت قرار داشتن در مسیر رودخانه دست خوش آسیب قرار می گرفت و از آن به بعد خوشبختانه از این گونه صدمات مصون مانده است در سال ۱۲۵۵ قمری در زمان سلطنت محمد شاه قاجار حیدر قلی خان که باعث تغییر مسیر رودخانه گشته بود با هزینه ی شخصی حرم و بقعه و گنبد مستحکمی بنا نمود و با نقوش و خطوط زیبا و اشعاری درباره ی آن بزرگوار دیوارها و سقوف را زینت داد. جعبه ی خاتمی که قبر امامزاده را در خود جای داده ارزِش هنری والایی دارد و قدمت آن به چندین قرن قبل می رسد.

ابوالحسن علی این ابراهیم این محمد ابن موسی الکاظم (ع) در اوج قدرت عباسیان می زیسته است دوران زندگی امامزاده علی (ع) همزمان با دوران امامت حضرت امام علی النقی (ع) مصادف با خلافت متوکل عباسی دهمین خلیفه عباسی بوده است ، همانطور که بیان شد زمان سختگیری ، خشونت و بد رفتاری دستگاه حکومتی با خاندان علی (ع) و محبان آن حضرت  بود لذا در چنین شرایطی ، امام زاده علی ع به سیرجان سفر نموده است.به روایت کتاب { اعیان الشیعه }: پدر بزرگوار امام زاده علی ع که به ابراهیم مجاب معروف بوده است در سال ۲۴۷ قمری – پس از کشته شدن متوکل به دست پسرش – به کربلا عزیمت نموده و در آنجا ساکن شده است.

همچنین کتاب { لباب الانساب } ذکر نموده است: ابراهیم مجاب در سال ۲۵۸ قمری وارد نیشابور شده است. در حدیثی دیگر از همین کتاب و نیز به اعتقاد صاحب کتاب {تهذیب الانساب} که از علمای قرن چهارم بوده ، روایت شده است: امام زاده علی (ع) در سیرجان متولد شده است.

طبق گزارش آستان قدس رضوی به نقل از تهذیب الانساب: وفات امام زاده علی (ع) زمانی صورت گرفت که خاندان مطهر امام زاده در اوایل قرن سوم هجری به سیرجان مهاجرت کرده و در آنجا ساکن شده بودند. امامزاده علی ع سالیان طولانی وظیفه رهبری ، ارشاد و پیشوایی مردم سیرجان را بر عهده داشته و پس از پایان عمر مبارکشان نیز در سیرجان  به خاک سپرده شده اند.

همچنین فرزندان و نوادگان ایشان نیز سالها در سیرجان سکونت داشتند و پس از وفات در همین مکان به خاک دفن شده اند. بقعه ی امامزاده علی )ع (مهم ترین زیارتگاه سیرجان ، و همواره مورد توجه و احترام ویژه ی مردمان آن دیار بوده است. این مکان متبرک در روزهای تعطیل و ایام مناسبتی ، از پر رفت و آمدترین اماکن سیرجان و شهرها و روستاهای اطراف می باشد. امام زاده علی علیه السلام ازنوادگان امام موسی جعفر می با شد که در این مکان وفات یافته است این مکان هر ساله میزبان زائران بسیاری می باشد ودارای مهمانسراهای بسیاری نیز هست .همچنین این امام زاده دارای موقوفات بسیار زیادی از قبیل باغات وزمین های بایر و حتی کارخانه یخسازی می باشد.

در۱۳ کیلومتری سیرجان بین راه سیرجان و بافت بقعه ی علی ابن محمد ابن ابراهیم ابن موسی ابن جعفر علیه السلام واقع است که علاوه بر شرافت و امامزادگی در زهد و تقوی و علم و فضیلت نیز ممتاز بوده است وی در سال ۲۰۱(ه.ق) مقارن هجرت امام رضا علیه السلام از طریق اهواز و فارس به قصد دیدار آن حضرت به این سامان می آید و مردم از حضورش کسب فیض می نمایند تا اینکه پس از شهادت امام رضا علیه السلام به دست عمال بنی عباس به فیض شهادت نایل می شود تا سال ۱۲۵۲ قمری که توسط یکی از خوانین راه سیل تغییر داده شد این حرم شریف به علت قرار داشتن در مسیر رودخانه دستخوش آسیب قرار می گرفت ، در سال ۱۲۵۵قمری در زمان سلطنت محمد شاه قاجار حیدرقلی خان که باعث تغییر مسیر رودخانه گشته بود با هزینه شخصی حرم و بقعه و گنبد مستحکمی بنا نمود و با نقوش و خطوط زیبا و اشعاری درباره آن بزرگوار دیوارها و سقوف را زینت داد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.