×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
اما و اگرها برای ساماندهی متکدیان/واکنش جدی امام جمعه سیرجان به حاشیه سازی رسانه ها

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” زیر پوست این شهر چه می گذرد؟ عنوانی که شاید دل هر خواننده ای را به درد آورد. این روزها گزارشی از وضعیت  معتادان و کارتن خواب ها در رسانه های شهرستان سیرجان منتشر می شود و باعث شده تا تب این معضل اجتماعی نسبت به سایر شهر ها در سیرجان بالا بگیرد، پس از انتشار این گزارش ها مسئولان به فکر افتادند تا متکدیان را ساماندهی کتند.

قصه جمع آوری متکدیان سر دراز دارد و هر ساله مسئولان پاتک هایی برای جمع آوری این افراد می زنند؛ اما سرانجامی ندارد. اما و اگر های مسئولان برای جمع آوری متکدیان بزرگترین چالش پیش روی این طرح است، شاید بتوان گفت اگر عزمی جدی برای این امر وجود داشته باشد؛ می توان به راحتی و بدون دغدغه به این معضل بزرگ پایان داد و تعداد متکدیان در خیابان های سیرجان رو به افزایش است و هر هفته شگردهای جدید برای سر کیسه کردن مردم نمود پیدا می کند.

*واکنس جدی امام جمعه سیرجان به حاشیه سازی رسانه ها

پس از انتشار گزارش از پارک های سیرجان امام جمعه این شهرستان در خطبه های نماز جمعه به این موضوع واکنش جدی نشان داد و از حاشیه‌سازی برخی نشریات محلی در مورد مشکلات و معضلات پارک‌های شهرستان مبنی بر وجود ولگردان و معتادان انتقاد کرد و افزود: اطلاع‌رسانی خوب است اما بهتر است همین نشریات فرهنگ‌سازی کنند.

سید محمود حسینی نیز راهکار هایی برای مسئولان جهت فرهنگ سازی در این زمینه بیان کرد و گفت: امروز اگر در خلوتگاه بوستان‌ها و پارک‌ها زمزمه مشاهده افراد ولگرد یا معتاد شنیده می‌شود؛ بر عهده مسئولین فرهنگی شهرستان است که این محیط‌ها با برنامه‌های فرهنگی و نمازهای جماعت رونق بگیرد نه اینکه محل خلاف یا مزاحمت برای مردم باشد.

حسینی ادامه داد: فرهنگ‌سازی در مورد ارزش‌های اسلامی وظیفه مسئولان و متولیان شهرستان به ویژه متولیان فرهنگی است و مردم در حفظ ارزش‌های اسلامی و فریضه امر به معروف و نهی از منکر به صورت فراگیر مشارکت کنند تا کار نتیجه‌بخش باشد.

امام جمعه سیرجان بر اجرای برنامه‌های فرهنگی در بوستان‌ها و محله‌های حاشیه‌نشین تأکید کرد و گفت: با همکاری و همیاری می‌توانیم مشکلات را رفع کنیم و رفع معضلات فرهنگی نیازمند برنامه‌ریزی و اقدام جدی است.

*متکدیان شناسنامه دار می شوند

در پی ساماندهی متکدیان جلسه شورای شهر نیز با این موضوع برگزار شد و در این جلسه موافقت شد تا شهرداری با همکاری نهاد های حمایتی – نظامی و امنیتی در راستای شناسایی و شناسنامه دار کردن این افراد اقدام نمایند و اقدامات لازم در خصوص پاکسازی مناطق آلوده به عمل آید .

یکی از ساختمانهای دولتی بلااستفاده که امکان بهره برداری جهت ایجاد گرم خانه داشته باشد در اختیار شهرداری قرار دهند تا شهرداری اقدامات لازم را بعمل آورد و فرمانداری پیگیری های لازم را در راستای اخذ مجوز احداث کمپ ماده ۱۶ (محل نگهداری اجباری معتادان پرخطر توسط دولت) بعمل آورد.

مهندس آرش، معاون فرماندار سیرجان در این جلسه گقت: سلسله ای از علتهای اجتماعی دست به دست هم می دهند و پدیده های اعتیاد و تکدی گری را به عنوان یک موضوع چند بعدی اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و گاه امنیتی مطرح می نمایند و برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان و معتادان حل این مسئله اجتماعی به همگرایی، همکاری و همفکری تمام دستگاههای اجرایی نیاز است و مبارزه با این آسیب اجتماعی کار یک دستگاه و نهاد نیست.

وی بیان کرد: تعدادی از این معتادان و متکدیان شهروندان این شهر محسوب می شوند و باید از حمایت ویژه برخوردار شوند. این شهروندان مورد شناسایی قرار گرفته و توسط بهزیستی، نهاد ها و موسسه های خیریه ساماندهی و مواظبت گردند و کمک های انسان دوستانه از طریق نهادهای کمک رسان و متولی امر در این زمینه ادامه یابد.

سرهنگ ادبی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی در خصوص جمع آوری معتادان و متکدیان از سطح شهر گفت: با اشاره به اینکه اکثر افراد جمع‌آوری شده مصرف‌کننده و افراد آسیب‌دیده‌ای هستند که از آنان به عنوان یک فرد بیمار یاد می‌شود با ساز و کارهای پیش‌بینی شده این معتادان پس از جمع‌آوری برای ترک اعتیاد به کمپ‌های ترک اعتیاد اطراف منتقل می‌شوند.

وی تصریح کرد: تکدی گری بعنوان یک شغل محسوب شده و از این شیوه امرار معاش می کنند اما در مقابل می تواند آسیب های بزرگی به جامعه وارد کند و ناهنجاری های اجتماعی بوجود آید.

مهتاب حسینی رئیس اداره بهزیستی سیرجان در خصوص متکدیان در سطح شهر عنوان کرد: گرمخانه برای فصل زمستان نیاز شهر است و اگر یک مرکز سرپناه شبانه تاسیس شود، شب ها معتادان و متکدیان در این مراکز اقامت می کنند و می توان با آموزش افراد آن ها را به سمت درمان سوق داد.

وی در خصوص کمپ ماده ۱۶ اظهار داشت: تاسیس این کمپ هزینه زیادی دارد و دولت باید آن را تامین کند؛ اما با مرکز کاهش آسیب موافقت شده است که می توان در این مرکز افراد را شناسنامه دار کرد و برای پیشگیری از آسب ها آموزش داد.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.