×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
امیدواریم ساخت دومین نیروگاه اتمی ابتدای سال ۹۳ آغاز شود/ تعهد نداریم که اجازه بازدید از آب سنگین را به آژانس بدهیم

salehi energi atomiبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از باشگاه خبرنگاران،پیامدهای مثبت تفاهمنامه جدید جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران شب گذشته(۲۱ آبان ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صالحی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه بیانیه مورد توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه مفادی دارد و در نهایت این بیانیه چه تاثیری بر روی پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خواهد گذاشت، گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژاسن بین‌المللی انرژی اتمی دیرینه و دیرپا است چرا که ما یکی از اعضای اولیه این آژانس به حساب می‌آییم.

وی با اشاره به اینکه  جمهوری اسلامی ایران یکی از  کشورهایی است که از ابتدای پیدایش NPT به آن پیوسته است، افزود: جمهوری اسلامی ایران طبق اعتراف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدا تا امروز به تعهداتش در خصوص مسئله هسته‌ای عمل کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه منافقین از ابتدای امر گفتند که ایران در نطنز فعالیت‌های سری انجام می‌دهد، اظهار داشت: این در حالی است که محمد البرادعی پاسخ لازم را به منافقین داد چرا که سایت نطنز با ابعادی که دارد آن هم با قرارگرفتن در کنار بزرگراه چگونه می‌تواند سری باشد و فعالیت سری انجام دهد؟

صالحی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ایران وجهه فنی-حقوقی داشت اما متاسفانه بیگانگان آن را سیاسی کردند، خاطرنشان ساخت: از سال ۲۰۰۲ با این پرونده دست به گریبان هستیم به طوری که بنده از همان زمان در این بحث حضور داشتم.

وی با اشاره به اینکه ایران در ضمن تحولات ۱۰ ساله اخیر از چند مرحله عبور کرده است، گفت: مرحله اول زمان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بود اما قبل از اینکه وی عهده‌دار پرونده هسته ای  ایران شود، وزارت امور خارجه عهده‌دار این امر بود ولی پس از مدتی به شورای امنیت واگذار شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه در آن دوران هنوز در ابتدای راه بودیم به طوری که سانتریفیوژهای اولیه را نساخته بودیم، افزود: این سانتریفیوژها را از خارج وارد کرده بودیم و درصدد سرپا نگهداشتن آنها بودیم.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران درصد رفع ابهامات و اتهامات موجود بود، بیان کرد: در آن دوران پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کردیم، بنده این پروتکل را از طرف جمهوری اسلامی ایران امضا کردم و قرار بود برای شش ماه اعتمادسازی انجام شود.

صالحی اضافه کرد: دو سال و نیم این موضوع به طول انجامید تا در سال ۱۳۸۴ غربی‌ها به وفای خود عهد نکردند و بنابه فرموده و دستور مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی، پروتکل الحاقی را کنار گذاشتیم و فعالیت‌هایمان را مجددا آغاز کردیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مرحله دوم پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: در این دوره با توجه به وقفه دو سال و نیمه که داشتیم، با همت و تلاش مهندسین و جوانان بی‌نظیر و بی‌بدیل ایرانی توانستیم این وقفه دو سال و نیمه  را جبران و با سرعت و شتاب فراوانی جبران مافات کنیم.

صالحی در ادامه با اشاره به سند ۷۱۱ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ایران به طور کامل پاسخگوی ۶ مسئله تحت عنوان مدالیته بود، به طوری که دیگر نباید سوالی در این باره مطرح می‌شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه یک سری از کشورهای غربی اتهامات جدیدی را نسبت به ایران وارد کردند، گفت: این اتهامات دیگر ماهیت هسته‌ای نداشت، یعنی آنها جمهوری اسلامی را متهم به فعالیت‌های نظامی کردند.

وی با اشاره به اینکه در زمان محمد البرادعی پرونده جدیدی درباره ایران باز شد، خاطرنشان ساخت: ما در آن دوران پاسخ لازم را دادیم، لذا در قریب به ۱۰۷ صفحه پاسخهایمان را تنظیم و ارائه کردیم و تمامی ابهامات را پاسخگو شدیم اما کماکان این روند تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

صالحی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره درصدد حل و فصل موضوع هسته‌ای است، گفت: ایران به فعالیت‌های صلح آمیز خود مطمئن است، ما تردیدی نسبت به فعالیت‌های خودمان نداریم و در این ۱۰ سال اخیر نشان دادیم که فعالیت‌های جمهوری اسلامی صلح آمیز است.

وی با اشاره به سخن و کلام واحد و یکسان مسئولین ایرانی در خصوص پرونده هسته‌ای اضافه کرد: علی رغم اختلافاتی که میان مسئولان داخلی راجع به مسئله هسته‌ای وجود دارد اما پاسخ ما به غربی‌ها مشخص و واضح است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران علی‌رغم ارائه پاسخ لازم، آماده است تا بهانه را از دست بهانه گیران بگیرد ، گفت: ایران آماده است تا با آژانس به نتیجه مورد نظر دست پیدا کند.

صالحی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۰ جلسه کارشناسی میان مسئولین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان ساخت: متاسفانه در این جلسات نتیجه‌ای میان طرفین حاصل نشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه در طی یکی دو ماه اخیر برای حضور در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر داشتیم، افزود: در گفتگوی میان بنده و یوکیا آمانو قرار بر این گذاشته شد تا همکاری‌ها بیش از گذشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری دو جلسه میان مسئولین ایران و آژانس برای رسیدن به تفاهم گفت: ما در کمیته شورای امنیت ملی این مسئله را مطرح کردیم و از این جهت تصمیم‌سازیها در دبیرخانه شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد.

صالحی با اشاره به اینکه در بیانیه اولیه میان ایران و آژانس اصلاحیه‌ای صورت گرفت تا اینکه بیانیه مورد تائید قرار گرفتف و به امضاء رسید، اظهار داشت: این بیانیه در حقیقت آمادگی طرفین را برای پیش‌بردن موضوع با حسن نیت به جلو پیش می‌برد تا مسائل با اراده طرفین مورد حل و فصل قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه آژانس ۶ درخواست از جمهوری اسلامی ایران دارد که قبلا هم آنها را مطرح کرده بود، ادامه داد: بازدید از آب سنگین اراک، بازدید از معدن گچین، ارائه اطلاعات راجع به رآکتورهای تحقیقاتی، ارائه اطلاع از ساختگاه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای و استفساریه فعالیت‌های لیزری، موارد ۶ گانه مورد مطالبه آژانس از ایران به حساب می‌آید.

صالحی با اشاره به اینکه طبق موافقتنامه‌های پادمانی جمهوری اسلامی ایران تعهدی نسبت به برخی از این موارد ندارد، گفت: مثلا ما تعهد نداریم که اجازه بازدید از کارخانه تولید آب سنگین را به آژانس بدهیم، زیرا آب سنگین جزء موارد پادمانی نیست. مگر اینکه در پروتکل الحاقی آمده باشد آن هم در قالب پروتکل الحاقی باید سه موضوع را به اطلاع آژانس برسانیم که آیا اصلا آب سنگین داریم یا نه و یا اینکه اگر آب سنگین وجود دارد میزان تولید آن چقدر است.

وی با اشاره به بازدید سه‌گانه مسئولین آژانس از آب سنگین اراک اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مسئله‌ای در خصوص بازدید دوباره آژان انرژی اتمی از آب سنگین ندارد.

صالحی با اشاره به اینکه ایران اجازه بازدید مدیریت شده از تاسیسات را به مسئولین آژانس می‌دهد، خاطرنشان ساخت: در سال ۲۰۰۲ مسئولین آژانس از معدن گچین بازدید کردند اما آنها دوباره خواستار بازدید هستند که در این مورد هم جمهوری اسلامی مشکلی ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور  با بیان اینکه ما براساس تعهدات قبلی می‌توانیم رآکتور تحقیقاتی بسازیم، افزود: جمهوری اسلامی باید ۱۸۰ روز قبل از اینکه مواد هسته‌ای را وارد کشور کند باید موضوع را به آنها اطلاع دهد.

وی با اشاره به اینکه برای جمهوری اسلامی ایران ضرروتی ندارد که اطلاعات رآکتورهای تحقیقاتی را ارائه دهد، گفت: ایران در این مورد هم با آژانس همکاری دوباره خواهد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران رآکتوری مشابه رآکتور تهران اما با قدرت بیشتر خواهد ساخت، گفت: جمهوری اسلامی باید ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای خود را به اطلاع آژانس برساند.

صالحی با بیان اینکه هرجا که شرایط جوی و آب و هوایی مساعد داشته باشیم در آنجا نیروگاه می‌سازیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ساخت این نیروگاهها را هم به اطلاع آژانس خواهد رساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های لیزری ایران در زمینه غنی‌سازی گفت: آژانس مدعی است که ما همچنان غنی‌سازی لیزری را انجام می‌دهیم اما باید گفت که دیگر غنی‌سازی لیزری برای ما مقرون به صرفه نیست و مدتها است که از آن استفاده نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه امروز دنیا برای غنی‌سازی از سانتریفیوژها استفاده می‌کند، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران در ابتدای امر استفاده لیزری را به اطلاع آژانس رسانده اما پس از مدتی آن را کنار گذاشت.

صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی غنی‌سازی لیزری را در حد آزمایشگاهی انجام می‌داد، اظهار داشت: ایران رسما اعلام کرد که دیگر نیازی به لیزر ندارد، زیرا این روش صرفه‌ نداشته و کارایی لازم را ندارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه جمهوری اسلامی بهانه را از دست بهانه‌گیران خواهد گرفت، افزود: ما در چارچوب منافع ملی کشورمان آمادگی همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی را داریم .

صالحی با اشاره به اینکه از امروز تا سه ماه دیگر جلسات کارشناسی میان دو طرف راجع به گامهای بعدی مذاکرات برگزار خواهد شد، گفت: جمهوری اسلامی درصدد بسته شدن بحث پی ام دی است، اما در ابتدا باید به گونه‌ای عمل کنیم که این پرونده بسته شود و اجازه ندهیم که پرونده هسته‌ای دوباره به بهانه های مختلف گشوده شود.

وی با اشاره به اینکه آژانس تنها ارگان بین‌المللی راستی آزمایی فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورهای عضو به حساب می آید، ادامه داد: ۱+۵ تشکلی سیاسی است که در آنجا مذاکرات به صورت سیاسی انجام می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه ۱+۵ و آژانس دو دید مستقل از هم را دنبال می‌کنند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی با آژانس مذاکراتش را با آژانس به صورت فنی و حقوقی دنبال می‌کند.

صالحی با اشاره به اینکه ۱+۵ و آژانس طبیعتا بر روی یکدیگر اثرگذار خواهند بود ،  گفت: اگر ما با آژانس تفاهم داشته باشیم، جوّ این تفاهم بر روی ۱+۵ هم نیز اثرگذار خواهد بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه وضعیت ما در حوزه‌های مختلف مثلا در فردو و نطنز چگونه است، اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در بین ۵۷ کشور اسلامی و ۱۴۰ کشور در حال توسعه، جزء معدود کشورهای دارای فناوری هسته‌ای به حساب می‌آید.

وی با اشاره به اینه ایران در بسیاری از این زمینه‌ها از پاکستان جلوتر است، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی در تمام عرصه‌های هسته ای ورود و تمرکز پیدا کرده است.

وی در ادامه به تشریح دستآوردهای هسته‌ای کشور پرداخت و افزود:‌ صنعت هسته‌ای ما بومی شده و یکی از پروژه‌هایی که شهید شهریاری آن را پیش می‌بُرد تدوین کتاب‌های درسی توسط دانشمندان ایرانی بود.

صالحی با اشاره به اینکه ۱۴ هزار نیروی انسانی در سازمان انرژی اتمی مشغول فعالیت هستند، افزود: قریب به ۷۵ درصد این نیروی انسانی در سطح مهندس به بالا هستند.

وی با اشاره به اینکه بدنه سانتریفیوژ قریب به ۱۰۰ قطعه دارد و ما آنرا قطعه قطعه کرده‌ایم و در کارگاه‌هایی می‌سازیم، افزود: در یکی از شهرهای اطراف تهران دو نفر که تعمیرگاه کولر بودند کارگاه کوچکی را احداث کردند که در آنجا قطعه‌های سانتریفیوژ را تولید می‌کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عمومی‌شدن صنعت هسته‌ای کشور اظهار داشت: صنعت هسته ای ما از خطوط مورد نظر عبور کرده است.

صالحی با اشاره به اینکه قرار است کتابهای درسی دانشگاهها در رشته‌های مرتبط تدوین شده خودمان باشد، ادامه داد: کتابهای تدریسی در فناوری هسته‌ای باید تولید داخل باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه رآکتور تحقیقاتی اراک را جوانان ایرانی طراحی کرده‌اند، افزود: این رآکتور ۴۵ هزار وات قدرت حرارتی دارد.

صالحی با اشاره به انجام همه مراحل اکتشاف ،استخراج ، تولید سوخت و همچنین ساخت تجهیزات هسته‌ای به وسیله متخصصان داخلی گفت: راکتور تحقیقاتی اراک نیز با ۴۵ مگاوات قدرت حرارتی در داخل طراحی شده، البته برای تولید رادیوایزوتوپ ساخته شده است.

صالحی با اشاره به اینکه ما در طراحی رآکتور بسیار به جلو پیش رفته‌ایم، ادامه داد: جوانان ما در حال طراحی رآکتور ۳۶۰ مگاواتی دارخوین هستند هرچند که این امر زمانبر است و نیاز داریم برای تایید طراحی ها بتوانیم از کشور دارای پیشینه صنعتی خوب کمک بگیریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه وضعیت جمهوری اسلامی ایران در زمینه اکتشافات و اختراعات عالی است، تصریح کرد: در کاربردهای پزشکی و صنعتی با بسیاری از صنایع کشور همکاری داریم.

صالحی تصریح کرد: امروز ما ۱۵رادیو دارو از جمله ۲ رادیو داروی ید و مولیبدن و نیز ۱۰ رادیوداروی درمانی مثل ساماریوم که دارای مجوز مراجع ذیربط هست و تجویز و استفاده می شود را تولید می‌کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان باتوجه به برگزاری کارگاهای آموزشی چگونگی استفاده از رادیو داروها برای پزشکان با همکاری اژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: پیشرفت‌های چشمگیری در ساخت تجهیزات تصویری برداری و شتاب دهنده های کوچک برای تولید رادیو داروهای با عمر کوتاه در کشور به دست آمده است.

وی با اشاره به اینکه ما در جهت ساخت تجهیزات تصویربرداری پیشرفته سوق پیدا کرده ایم گفت درصدد ساخت شتاب دهنده ها هستیم تا این شتاب دهنده ها بتواند رادیوداروهایی با نیمه عمر کوتاه تولید کنند.

صالحیبا اشاره به اینکه در مجموع فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای ایران به خوبی به جلو پیش رفته‌ایم، اظهار داشت: غرب به این نتیجه رسیده است که دیگر فشار بر روی ایران اثری ندارد.

وی با اشاره به اینکه ما نمی‌خواستیم به غنی‌سازی ۲۰ درصد ورود پیدا کنیم، گفت: غنی سازی ۲۰ درصد دو سال و نیم زمان می‌برد که مورد موافقت غرب قرار نگرفت بنابراین ما به همت جوانان اقدام به تولید آن کردیم.

صالحی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی در طول ۱۸ ماه به غنی‌سازی ۲۰ درصد دست یافت، گفت: با کمک مالی آقای احمدی‌نژاد و در مدت ۱۸ ماه و صرفا با داشتن اطلاعات اولیه و نیروهای انسانی ارزشمند از جمله مرحوم شهید دکتر شهریاری موفق شدیم اورانیم با غنای ۲۰ درصد تولید کنیم و درحال حاضر راکتور های ما با سوخت ۲۰ درصد ایرانی کار می‌کنند.

وی با اشاره به اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی مقتدرانه به جلو پیش می‌رود و دارای انسجام داخلی است به طوری که به قدرت برتر منطقه‌ای تبدیل شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه غربیها به این جمع بندی رسیدند که ادامه بحران به نفع هیچ کس نخواهد بود و باید به دنبال فرایند برون رفت باشند، گفت: من بسیار امیدوارم که ما از این بحران خارج خواهیم شد و اصرار دارم که بگویم این بحران “ساختگی” است.

وی با اشاره به اینکه صدای داخلی نقد داخلی است اما صدای خارجی از سر دشمنی است، ادامه داد: رژیم صهیونیستی با شیطنت خود فرانسه را درمذاکرات ایران با ۱+۵ مجبور به موضع‌گیری غیر مدبرانه کرد اما بعد از آن فرانسوی‌ها درصدد توجیه برآمدند .

صالحی با اشاره به اینکه ما در آینده نزدیک به دستور رئیس جمهور اقدام به ساخت نیروگاه های جدید خواهیم کرد، گفت: ما در حال مذاکره با کشور روسیه هستیم و آنها آمادگی خود را اعلام کرده اند.

وی افزود: پروتکلی در سال ۱۹۹۲ بین ایران و روسیه برای ساخت ۴ هزار مگاوات برق هسته ای امضا شده بود از این رو ما امیدواریم سال ۱۳۹۳ بتوانیم کلنگ دومین نیروگاه هسته ای خود را به زمین بزنیم، این نیروگاه همراه با ‌آب شیرین‌کن خواهد بود، به طوری که ۳۰۰ هزار متر مکعب آب شیرین را تولید خواهیم کرد. با رسیدن حجمی نزدیک به یک میلیون متر مکعب آب شیرین به بوشهر تحولی در این استان ایجاد خواهد شد.

صالحی گفت: تحول برق تولیدی است به گونه ای که با محاسبات انجام شده، برقی که در نیروگاه هسته ای تولید می شود از نیروگاه‌های فسیلی ارزانتر تمام می شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: هر نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی معادل نزدیک به ۷ تا ۸ میلیون بشکه نفت صرفه جویی می‌کند که در صورت صادرات معادل ارزی آن به کشور وارد می شود علاوه بر این که هر نیروگاه جلوی انتشار حدود ۷ میلیون تن آلاینده را می گیرد.

وی در پایان تصریح کرد: مثلا با داشتن۸ نیروگاه اتمی از تولید حدود ۶۰ میلیون تن آلاینده جلوگیری می شود و مشکلات زیست محیطی متعاقب آن هم ایجاد نخواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.