×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
انتقاد باهنر از تغییرات گسترده در استانداری‌ها/ برخی آمارهای دولت روحانی اغراق‌آمیز است

bahonar nayeb raeis majlesبه گزارش “سیرجان خبر” به نقل از فارس محمد‌رضا باهنر نایب‌رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در اجلاس سراسری این جبهه که صبح امروز در سالن شهید لاجوردی تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه ما در این جلسه با توجه به اینکه حماسه سیاسی محقق شده و دولت یازدهم نیز مستقر شده است مواضع خود را در قبال دولت بیان خواهیم کرد اظهار داشت: ما تلاش داریم که بتوانیم به دولت کمک کنیم تا آنها نیز در کار خود موفق شوند و در این راستا جلسات متعددی در جبهه پیروان داشتیم تا به یک جمع‌بندی مناسب برسیم.

باهنر با اشاره به اقدامات ۵۰ روز اخیر دولت روحانی در کشور تصریح کرد: اینکه جبهه پیروان باید در برخی رفتار‌ها و سرمایه‌های اجتماعی و سیاسی تجدید‌نظر کند قابل شک نیست و ما در این راستا ۳۲ مورد اشکال را برشمردیم.

نایب‌رئیس مجلس در ادامه با اشاره به روی کار آمدن دولت اعتدال خاطرنشان کرد: مردم ظرف ۱۶ سال گذشته ۸ سال دچار تندروی اصلاح‌طلبان و اقدامات ساختار‌شکنانه و ۸ سال دوم را نیز دچار تندروی دولت احمدی‌نژاد بودند هرچند که احمدی‌نژاد علاقه‌ای نداشت که خود را به اصولگرایی منصوب کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم به دلیل این ۱۶ سال به یک اعتدال پناه بردند افزود: آنها در رقابت‌های انتخاباتی روحانی را به عنوان سمبل اعتدال برگزیدند. باهنر فلز وجودی روحانی را اهل اعتدال دانست و با بیان اینکه او شعارهای غیرواقعی نمی‌دهد و بیشتر به دنبال اعتدال و خرد‌گرایی است گفت: او زمانی که نماینده مجلس از معتدلین جریان چپ‌ و راست دعوت می‌کرد تا از دعواهای غیرضروری کاسته شود.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان با اشاره به رای نیاوردن اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری گفت که اگر اصولگرایان افتراق نکرده و با یکدیگر همکاری می‌کردند، شاید این اتفاق نمی‌افتاد، علت تامه این مسئله نیست.

وی بر همین اساس به انتخابات سال ۷۶ و روی کار آمدن دولت اصلاحات اشاره کرد و افزود: ما در آن سال از یک سال قبل بر روی کاندیدای واحد خود به جمع‌بندی رسیده بودیم و هر کس که از اصلاح‌طلبی زخمی خورده بود به ما ملحق شد اما نتیجه طور دیگری رقم خورد.

باهنر با بیان اینکه از اول شعار ما حمایت از دولت روحانی بوده است خاطرنشان کرد: البته این به شرطی است که خود او هم اعلام کرده یعنی به شرط خرد گرایی و حرکت به سمت وحدت بیشتر این حمایت وجود خواهد داشت.

عضو هیئت رئیسه مجلس با بیان اینکه اداره کشور با این شاخص‌ها و مشکلات واقعا کار سختی است و هرقدر که دولت بتواند از مشکلات بکاهد باید به آنها دست مریزاد گفت افزود: نرخ بیکاری و تورم و تولید ناخالص ملی در طول سالهای پس از انقلاب شاخص بی‌نظیری است که ما هیچگاه آن را تجربه نکرده‌ایم.

وی اعلام ۱۶ درصد نرخ رسمی بیکاری را شاخصی تکان‌دهنده ارزیابی کرد و اظهار داشت: در دوران آقای هاشمی ما توانستیم با ارائه یک نسخه شفابخش از تورم ۴۰ درصدی بکاهیم و آن را جبران کنیم اما در حال حاضر به یک تورم ۴۴ درصدی دچار هستیم و در عین حال از بیرون نیز دچار فشار و تحریم‌ها هستیم بنابراین دولت باید بسیار همت کند و در داخل کشور نیز با همگرایی می‌توانیم مشکلات را حل کرد.

باهنر با اشاره به اقدامات ۵۰ روز اخیر دولت ادامه داد: ما سیاسیون اعتقادی به تحلیل‌های سیاه و سفید نداریم و خوب است که بتوانیم عالمانه و عاقلانه مسائل را تحلیل کنیم.

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه تلاش‌ها و رویکردهای دولت در این ۵۰ روز اخیر خوب بوده است تصریح کرد: البته ما آنطور که جامعه انتظار دارد که مشکلات ۶ ماهه حل شود، امیدوار نیستیم اما در مجموع امید زیادی داریم.

وی ۲۲ درصد از نرخ تورمی ۴۴ درصدی را ناشی از ضعف ساختاری برشمرد و گفت: متاسفانه بودجه‌ریزی ما عملیاتی نیست و ما کشور را گران اداره می‌کنیم که البته شاید این از سر دلسوزی باشد.

باهنر با بیان اینکه بسیاری از طرح‌هایی که در مجلس مطرح می‌شوند بار مالی دارند اما اگر سیاستگذاری‌ها خوب صورت گیرد این مشکلات تا کمتر از چهار سال می‌توان حل کرد اظهار داشت: ۲۲ درصد دیگر تورم ۴۴ درصدی را می‌توان دو و سه ساله کنترل کرد.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان ضمن تقدیر از خدمات بسیار زیاد مسکن مهر در عین حال متذکر شد: تردیدی بین اقتصاد‌دانان نیست که از قبل مسکن مهر ۱۳ درصد تورم در کشور به وجود آمده است بنابراین حاکمیت باید درباره این مسئله تصمیم‌گیری کند که آیا می‌شود مردم مسکن‌دار شوند اما این ۱۳ درصد تورم در کشور به وجود نیاید؟

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان مسکن مهر را تعطیل کرد ادامه داد: در این ۵۰ روز رویکرد دولت در سیاست‌ها مثبت بوده و به طور مثال گشایش ال سی که به ۱۳۰ درصد رسیده و بنگاه‌های اقتصادی را فلج کرده بود، به ۳۰ درصد بازگردانده شد.

* انتقاد باهنر از تغییرات گسترده استانداران/ نمی‌توان با دیپلماسی لبخند همه کارها را پیش برد

به گزارش فارس باهنر در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات بخش یارانه‌ها به کمبود بودجه ۵۰۰ میلیاردی در هر ماه پرداخت و اظهار داشت: دولت باید برای هر ماه کلاه بگرداند و پول قرض کند و دولت نمی‌تواند از بانک مرکزی این مبلغ را تامین کند. از این رو باید به بنگاه‌ها فشار بیاورد و از آنها پول بگیرد که این به اقتصاد ضربه می‌زند.

عضو شورای مرکزی جبهه پیروان با بیان اینکه دولت باید برای تامین این ۵۰۰ میلیارد یک تصمیم شجاعانه بگیرد به انتقاد از برخی مواضع دولت پرداخت و گفت: اینکه سخنگوی دولت بگوید ما تا آخر سال فرآورده‌های نفتی را گران نمی‌کنیم حرف پخته‌ای نیست.

وی با بیان اینکه ما به ۷۳ میلیون نفر یارانه می‌دهیم اما می‌توانیم قسم بخوریم که دو تا سه دهک اقتصادی به این یارانه‌ها نیازی ندارند تصریح کرد: دولت می‌گوید که شناسایی این خانوار‌ها مشکل است اما به نظر ما بخشی از آنها را می‌توان شناسایی کرد.

باهنر متذکر شد: کسی که ۵۰ میلیون مالیات می‌دهد یا افرادی که ماهیانه دو میلیون تومان درآمد دارند قطعا به این ۴۵ هزار تومان یارانه‌ها نیازی ندارند. از این رو حداقل دو دهک را می‌توان حذف کرد.

نایب‌رئیس مجلس خاطرنشان کرد: ما در قانون بودجه این مجوز را داده‌ایم که به نسبت تورم می‌توان قیمت فرآورده‌های نفتی را افزایش داد و از سوی دیگر دولت حداقل می‌تواند بگوید ما بنزین کوپنی نداریم.

وی با اشاره به بحث‌های دولت و مجلس برای حل مشکلات این نیم‌سال باقیمانده یادآور شد: ممکن است تورم ۴۴ درصدی تا اسفند‌ماه به ۴۸ درصد برسد اما اگر دولت بتواند آن را به ۳۵ درصد کاهش دهد، باید به آنها دست مریزاد گفت. باهنر در عین حال با بیان اینکه برخی از آمارهایی که دولت اعلام می‌کند اغراق آمیز است تصریح کرد: دولتی‌ها می‌گویند زمانی که ما دولت را تحویل گرفتیم برخی کالاهای اساسی کم بود اما در این ۵۰ روز تا پایان سال آنها را تامین کردیم؛ مشخص است که خرید این کالاهای اساسی توسط دولت قبلی صورت گرفته چرا که به طور مثال گندمی که از آرژانتین بخواهد با کشتی به ایران بیاید سه ماه زمان می‌برد و این ظرف ۴۵ روز تامین نخواهد شد.

نایب‌رئیس مجلس با اشاره به مباحث سیاست داخلی و روز کشور ادامه داد: ما دولت را به عنوان دولتی فراجناحی و اعتدال‌گرا که می‌خواهد افکار عمومی را جذب کند قبول داریم اما اینکه برخی از ما چه در مجلس می‌خواهیم همه گذشتگان را کنار بگذاریم، یک مرض است.

وی با بیان اینکه چنین رویکردی در دولت هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد هم وجود داشت عنوان کرد: روحانی گفت: ما اتوبوسی نیستیم اما کسانی که بدون بلیت سوار شده‌اند را پیاده می‌کنیم؛ سوال این است که چند نفر بدون بلیت هستند؟ بنابراین اگر اصل بر مبنای تغییر باشد نگران‌کننده خواهد بود.

باهنر بر همین اساس ضمن انتقاد از تغییرات گسترده بین استانداران تصریح کرد: نمی‌توان گفت که هیچ کدام از این ۳۰ استاندار به درد نمی‌خوردند و حداقل ۵ یا ۶ نفر از استانداران احمدی‌نژاد را می‌توانستیم نگه داریم، بنده بحث سیاسی نمی‌کنم اما معتقدم نباید گفت هرکس که در گذشته بوده باید کنار برود.

این فعال اصولگرا با تاکید بر اینکه تغییر برای تغییر امری هزینه‌زا است و دولت باید در این زمینه محتاطانه عمل کند افزود: ما نمی‌گوییم که دست دولت بسته باشد اما به هر حال باید به این مسائل نیز توجه داشت.

وی با اشاره به مسائل سیاست خارجی اظهار داشت: سیاست‌های اصولی یک کشور در زمینه سیاست خارجی تغییر نکرده است و محور همه این مباحث منافع ملی است که با رفت و آمد دولت‌ها تغییر نمی‌کند.

باهنر در با بیان اینکه ادبیات فاخر در دیپلماسی جایگاه بسیار مهمی دارد یادآور شد: ما نه سیاست خارجی دولت اصلاحات را که همه آن سیاست لبخند بود قبول داریم و نه دیپلماسی اخم دولت احمدی‌نژاد را اما اگر کسی فکر کند که فقط با دیپلماسی لبخند می‌توان کار را پیش برد، اینطور نیست.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: مباحث روحانی در نیویورک بر مبنای استراتژی جدیدی بود که رهبری درباره تاکتیک‌ها مطرح کردند و گفتند که باید وارد دوره نرمش قهرمانانه شویم، این تاکتیک با سیاست راهبردی قبلی کاملا متفاوت است.

وی با بیان اینکه دولت نیز بر این نکته که جمهوری اسلامی به دنبال بازی برد برد است تاکید داشت افزود: پیش از این بازی به صورت برد و باخت بود اما در حال حاضر سیاست راهبردی ما برد برد است لذا اگر دولت آمریکا به دنبال سیاست برد برد باشد می‌تواند با ما کار کند.

باهنر سیاست راهبردی و نرمش قهرمانانه را آغاز یک بازی برد برد ارزیابی کرد و اظهار داشت: نتیجه این موضوع تا هفته آینده در ژنو مشخص خواهد شد که آیا ۵+۱ آمادگی بازی برد برد را دارد یا خیر.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه ما در غنی‌سازی تا مرز ۲۰ درصد پیش رفته‌ایم و غربی‌ها باید این را به رسمیت بشناسند و در واقع این آغاز یک بازی برد برد است گفت: ما در این راستا شفاف‌سازی را نیز آغاز خواهیم کرد.

وی در عین حال تاکید کرد: اگر آمریکا و غرب مواضع اتخاذ کند مانند آنکه در ملاقات با نتانیاهو مطرح شد، این استراتژی ما به سرعت قابل برگشت به حالت قبلی خواهد بود، بنابراین ۱+۵ نباید این فرصت را از دست بدهد.

باهنر با اشاره به حمایت مقام معظم رهبری از مواضع دولت و در عین حال گلایه معظم‌له از برخی رفتارهای نابجا تصریح کرد: اگر کسی فکر کند که ما به دوران آب شدن یخ رابطه ایران و آمریکا رسیده‌ایم در اشتباه است چرا که ما در واقع به دوران مدیریت دشمنی رسیده‌ایم یعنی می‌توان در عین حال که اختلاف موضع داریم با مدیریت آن، ضرر‌ این دشمنی را به حداقل رساند.

عضو هیئت رئیسه مجلس تاکید کرد: داستان ۵۰ ساله ما با آمریکا با این سادگی حل نمی‌شود و ما باید این دشمنی‌ها را عقلانی کنیم. چرا که برای جنگ نیز مقرراتی وجود دارد.

باهنر در پایان از تشکیل اتاق فکری در جبهه پیروان به منظور بررسی مشکلات و اصلاح برنامه های جبهه خبر داد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.