×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
ایران، غنی‌سازی اورانیوم را در هر دو سطح ۳٫۵ و ۲۰ درصد ادامه می‌دهد

zarif vazir omor kharejeبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل ازباشگاه خبرنگاران،محمدجواد ظریف که در آفریقای جنوبی بسر می‌برد، در کنفرانس خبری مشترک با همتای آفریقای جنوبی خود گفت: ایران برای دستیابی به سلاح‌های اتمی تلاش نمی‌کند. برنامه هسته‌ای ایران مسالمت‌آمیز است. ملت ایران حق دارد که از انرژی هسته‌ای برخودار شود و جمهوری اسلامی ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در چارچوب قوانین بین‌المللی تلاش می‌کند.
محمدجواد ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگار بلومبرگ که توضیحات و شفاف‌سازی او را درباره اظهارات مختلف درباره سطح غنی‌سازی اورانیوم در این کشور خواستار شده بود، گفت: ایران، غنی سازی اورانیوم را در هر دو سطح (با درجه خلوص) سه و نیم و بیست درصد ادامه می‌دهد و این مسئله از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش شده است و آژانس روزانه و از نزدیک بر آن نظارت دارد. به نظرم اظهاراتی که به نقل از پارلمان ایران مبنی بر ایجاد هر گونه تغییری در روند تولید اورانیوم با غنای بیست درصد مطرح شد، نادرست بود و بعداً پس گرفته شد. بنابراین، برای اینکه همه چیز شفاف شود باید بگویم ما سرگرم بحث درباره مسائل مختلف با دوستان خود در گروه ۱+۵ هستیم، اما در مقطع کنونی، تولید اورانیوم غنی‌شده در هر دو سطح سه و نیم و بیست درصد را ادامه می‌دهیم.

همان‌طور که می‌دانید، ما برای رآکتور تحقیقاتی تهران و همچنین سایر رآکتورهای تحقیقاتی که در مرحله طراحی قرار دارند، به اورانیوم با غنای بیست درصد نیاز داریم.

 وی درباره نشست آینده ژنو ۲ درباره سوریه نیز گفت: در صورتی که از ایران برای حضور در نشست ژنو ۲ دعوت شود، در آن حاضر خواهد شد. همه باید برای حضور همه طرف‌ها در پای میز مذاکره تلاش کنند و ایران مشخصاً درباره این موضوع تمام تلاش خود را به کار گرفته است. این نشست باید تریبونی فقط برای سوری‌ها و بدون دخالت خارجی باشد.
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید کرد: ایران در سوریه حضور نظامی ندارد و دولت سوریه قانونی است.
ظریف اظهار تاسف کرد که برخی‌ها علاوه بر سلاح‌های متعارف، حتی سلاح‌های شیمیایی نیز در اختیار گروه‌های مسلح در سوریه قرار می‌دهند. این گروه‌ها برای همه خطر محسوب می‌شوند.
وی در خصوص همکاری ایران و ترکیه نیز گفت: دو کشور باید برای حفظ امنیت منطقه با یکدیگر تلاش کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.