×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

هنرمندان سینماحیرت انگیز است که هیچ‌کس در ایران نمی‌تواند بازیگر شود مگر اینکه با این هزار فامیل نسبتی داشته باشد.
به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از باشگاه خبرنگاران، در سال‌های اخیر تب سینما و ورود به عرصه‌ی بازیگری دغدغه‌ی بسیاری از دوستداران و شیفتگان هنر هفتم شده اما علاقه‌مندی جوانان برای دستیابی به رویای بازیگری زمینه سوءاستفاده برخی‌ها را برای اخاذی از این قشر با ترفندهای مختلف تبلیغاتی فراهم آورده است.
جذابیت‌ها و زرق و برق حرفه سینما چنان علاقه‌مندان ورود به عرصه بازیگری را شیفته کرده که خیلی‌ها از شرایط ورود به این عرصه اطلاع درستی ندارند و از طرف دیگر اطلاع‌رسانی جوامع و صنوف سینمایی هم برای این عرصه چندان کارساز نبوده و شاید هم ناقص بوده زیرا طبق برخی آمارها بسیاری از هنرمندان یا به صورت اتفاقی کشف شده‌‌اند و یا به لطف خانواده خود وارد این حرفه شده‌اند. با این حال عوامل پشت پرده و نامفهوم ستاره پروری در عرصه هنر هفتم برای خیلی‌ها این تصور را به وجود آورده که برای بازیگر شدن یا حتما باید به صورت نسبی یا سببی جزو خانواده بازیگران شد یا با هدف هزینه‌های گزاف سالها در انتظار کشف استعداد از طرف آموزشگاه‌های متعدد و افراد مختلف شد.
در حالیکه بسیاری از بازیگران بزرگ کشور در گذشته با تکیه بر استعداد ذاتی خود و با برخورداری از شرایط سالم و به دور از حاشیه جامعه هنری و به خصوص حرفه بازیگری به جایگاهی والا رسیده‌اند شاید اگر بپذیریم که به جز انگشت‌شماری از هنرمندان که به واسطه آموزش آکادمیک و یا کلاس‌های تخصصی بازیگری، وارد این حرفه شده‌اند بسیاری از حقایق ستاره‌پروری برای علاقه‌مندان ورود به سینما روشن خواهد شد.
چه بسا افرادی که تنها به واسطه برخی روابط و یا هزینه‌های سرسام‌آوری که برای خرید نقش،‌ پرداخت کرده‌اند،‌ یک شبه ره صد ساله را پیموده‌اند و ستاره بی‌بدیل سینمای ایران شده‌اند،‌ اشاره به برخی از هنرمندان که از طریق خانواده خود وارد حرفه‌ی بازیگری شده‌اند شاید خالی از لطف نباشد هنرمندانی مثل “مهراوه” و “ملیکا شریفی نیا” که از طریق پدر و مادر خود “آزیتا حاجیان” و “محمدرضا شریفی نیا” وارد این حرفه شدند یا “شقایق فراهانی” که از طریق خانواده خود یعنی “بهزاد فراهانی” و “فهیمه رحیم نیا” بازیگر شد، همین طور “جهانگیر کوثری” تهیه کننده و “رخشان بنی اعتماد” کارگردان برجسته سینمای کشور که زمینه ورود “باران کوثری” برای سینمای ایران شدند و یا “سپند” و “کمند امیرسلیمانی” که از طریق پدر خود “سعید امیرسلیمانی” وارد این عرصه شدند.
نمونه دیگر این ادعا خانواده معروف “ارجمند” است که به لطف “انوشیروان” و “داریوش ارجمند” اکثر خانواده از جمله “برزو”، “امیریل” و “بهار ارجمند” پلکان ترقی هنر بازیگری را در سینمای ایران طی می‌کنند.
“مهدی هاشمی” و “گلاب آدینه” هنرمندان نام‌آشنای سینمای ایران نیز بد ندیدند که فرزند خود “نورا هاشمی” را به سینمای ایران معرفی کنند.
“ماه چهره خلیلی” هر چند پدر و مادر سینمایی نداشت اما به واسطه مادربزرگ خود مرحومه “پروین سلیمانی” که زمانی از پرکارترین بازیگران سینمای ایران بود پا در این حرفه گذاشت.
حضور “رضا بنفشه خواه” واسطه‌ای شد برای ورود پسرش “بیژن بنفشه خواه” و برادرش مرحوم “محمود بنفشه خواه” به هنر هفتم که جزو معدود هنرمندان عرصه تئاتر بودند.
عرصه‌ی بازیگری چنان جذاب است که نه فقط پدر و مادرها را بلکه فرزندانی هم که به هر طریقی وارد دنیای سینما و تلویزیون شده‌اند وادار کرده تا نزدیکترین افراد خانواده را تا جایی که بتواند وارد این حرفه کنند. بعنوان مثال “بهاره رهنما” به تازگی مادر خود “پروین قائم مقامی” و حتی دخترش “پریا قاسم خانی” را با خود همراه کرده و به سریال‌های تلویزیونی کشانده است تا شاید به این طریق استعدادهای نهفته آن‌ها را شکوفا کند البته “شقایق دهقان” نیز به واسطه رابطه خانوادگی با “بهاره” وارد این حرفه شد.
“آتیلا پسیانی” اگر چه به واسطه‌ی مادر خود مرحومه “جمیله شیخی” وارد عرصه‌ی سینما شد اما حالا قصد دارد دختر خود “ستاره پسیانی” را در سینما مطرح کند.
“امیر جعفری” ابتدا همسر خود “ریما رامین فر” و سپس برادرزاده‌اش “علیرضا جعفری” را به سینمای ایران معرفی کرد.
برای ورود “لیلی رشیدی”، پدرش “داوود رشیدی” و خاله‌اش “مرضیه برومند” که کارگردان‌ مطرح سینمای ایران می‌باشد، بی‌تأثیر نبوده است.
شاید اگر “مونا و مارال” فرزندان “جلیل فرجاد” نبودند، راه درازی را باید طی می کردند تا ستاره شوند و یا شاید هم هیچگاه پایشان به سینما و تلویزیون باز نمی شد و همین طور “السا و النا فیروز آذر” که از طریق خاله خود “تهمینه میلانی” به یک باره هنرمند سینما شدند.
مرحوم “منوچهر نوذری” به مانند خاطرات ماندگاری که در دهه ۶۰ در ذهن مردم ایجاد کرد جای پای خواهرزاده خود “مهران مدیری” و پسرش “ایرج نوذری “را نیز در سینما و تلویزیون ایران مستحکم کرد و در تازه ترین اقدام هنرمند دوست داشتنی سینما ایران “اکبر عبدی”، برای اینکه از غافله عقب نماند پای دختر خود “المیرا عبدی” را به سینمای ایران باز کرده است و نمونه های دیگری که مجال پرداختن به همه آن ها از حوصله نگارنده خارج است.

جدای از شانس و اقبال ، برخی رابطه ها در ستاره پروری سینمای ایران حرف اول را می زنند هر چیز می گویند هنرمند سفارشی و فاقد استعداد به مرور زمان خود به خود حذف می شوند اما پشتیبانی این روابط دوام آن ها را در پرده نقره ای بیشتر و بیشتر می کند تا جایی که پیش آمده برخی از بازیگران مطرح علاوه بر دستمزد های سنگین به طور مشروط و در قبال تامین خواسته خود بر سر صحنه حاضر می شوند با اینکه دنیای هنر هفتم بی کران و اشباع نشدنی است اما آنچه باعث نگرانی شده عدم وجود یک چهار چوب ق۵انونی در ورود هنر مندان برای سینما است.

حمید سلیمی در این زمین می گوید ورود برخی از بازیگران به واسطه حضور خانواده خود به سینما به نوعی بیانگر وجود شرایط نا برابر در این هنر است که به طوریکه برخی از آثار به ایفای نقش می پردازند و به این صورت نه تنها بر کیفیت کار تولیدی تاثیر می گذارند بلکه ضربه بزرگی نیز به صنعت سینما وارد می کنند.

وی معتقد است سازمان سینمایی و وزارت ارشاد وظیفه سنگینی در این مورد بر عهده دارد تا ضمن کنترل کیفیت کار بازیگران، زمینه ورود ی عادلانه برای مقام علاقه مندان را فراهم آورند اما جبار آذین دیگر منتقد سینما با اشاره به استعداد های بازیگری می گوید.

این موضوع را در سطح جهان نیز شاهد هستیم و برخی افراد نه به واسطه استعداد هنر بازیگری بلکه به واسطه روابط مختلف وارد سینما می شوند.

وی اضافه می کند؛ این افراد به دلیل نداشتن تحصیلات آکادمیک مرتبط به صورت کوتاه مدن در برخی از آثار حضور می یابند اما هیچ گاه حضور بلند مدت و موفق نداشته و نخواهند داشت آذین نیز معتقد است که باید با برنامه ریزی های دقیق مانع ورود افرادی شوند که تنها به جهت برخورداری از پول و پارتی وارد این حرفه شده و باعث تضعیف کیفیت سینمای ایران می شوند.

طهماسب صلح جو منتقد سینما ضمن تاثیر وجود روابط خانوادگی در ورود به عرصه سینما و تلویزیون می گوید: استعداد بازیگری در بسیاری از افراد ذاتی بوده این استعداد در بسیاری از مواقع از طریق پدر و مادر به فرزندان خود رسیده است البته ذات هنر خبر این نیست.

وی اضافه می کند: از نظر من ایرادی به این که فرزند هنرمندان ادامه دهنده راه پدر و مادر باشند وارد نیست اما معتقدم مراکز استعداد یابی تحت نظارت ارشاد باید در کشور بیشتر شوند تا امکان ورود همه افراد فراهم شود.

پس با این حال جنون شهرت و دستمزد بالای بازیگران سینما خیلی از جوانان کشور را به سمت هدفی رهنمون ساخته که در بیشتر مواقع جز سرابی بیش نیست به طوریکه فرصت ها و آرزوهای زیادی از جوانان در آموزشگاه ها و کلاس مختلف با وعده های واهی تباه می شوند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.