×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
بررسی بحران سوریه از ابتدای شکل گیری/سلفی ها محور شروع اعتراضات سوریه بودند/شلیک رسانه به جای گلوله در سوریه

به گزارش“سیرجان خبر” سید رضا صدرالحسینی، کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی در خصوص تحولات سوریه و دلایل به وجود آمدن بحران این کشور اظهارداشت: بعد از حدود ۳۵ ماه از تحولات سوریه نکات قابل تاملی در این رابطه وجود دارد؛ برخی با قرارهای واهی با استکبار به دنبال براندازی نظام سوریه در دو هفته بودند، اما نه تنها این قضیه محقق نشد بلکه این دو هفته به بیش از ۳۵ ماه به طول انجامیده و با مقاومت مردم رو به رو شده است.

وی افزود: با توجه به این که سوریه یکی از حلقه های مقاومت است و برای منطقه و ایران دارای جایگاه مهمی است، از این رو جمهوری اسلامی تمام تلاش خود را معطوف حمایت از سوریه کرد؛ بنابراین باید متوجه این موضوع باشیم که بحران ۳۵ ماهه سوریه تاوان حمایت سوریه از جبهه مقاومت است.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: در ایامی که هنوز به طور کامل اتفاقی در سوریه رخ نداده بود پیش بینی ها نشان می داد در سوریه اتفاقاتی در راستای براندازی نظام سوریه و خلاف جریان دیگر کشورهای عربی رخ بدهد؛ لذا با مسئولین سوری گفت و گوهایی صورت گرفت که آمادگی های اولیه در این خصوص به وجود بیاید.

صدرالحسینی افزود: با توجه به مسئله قومی گرایی در میان برخی از اعراب، برخی از افراد به خاطر انتقام گیری و تعصب نسبت به خون هم کیشان خود وارد جبهه معارضان سوری شدند که منجر به ایجاد اعتراضاتی در برابر دولت سوریه شد.

*محور اعتراضات علیه دولت سوریه، روحانیت سلفی بود/ آنها پادشاهان مستکبر را اولی الامر می دانند

وی تاکید کرد: نباید این نکته اصلی را فراموش کرد که عقبه فکری این بحران و تحرکات سوریه، روحانیت تندروی اهل سنت یا همان سلفی ها بود.

این تحلیل گر مساول سیاسی خاطرنشان کرد: در ایام بیداری اسلامی در کشورهای مختلف غرب آسیا و شمال آفریقا، این روحانیت و مرکز آن اعلام کرد که از پادشان و روسای جمهور موجود در این کشورها باید حمایت شود و بر اساس تفاسیر قرآنی آن‌ها را اولی الامر تلقی کردند و طبق این نامگذاری نباید هیچ اقدامی برعلیه اوال الامر صورت می گرفت؛ اما جالب این جاست که این دیدگاه کاملا در سوریه به صورت عکس إعمال و اجرا شد.

این تحلیل گر مسائل سیاسی و منطقه ای گفت: همه علمای سلفی نه تنها از حاکم کنونی سوریه(بشار‌اسد) حمایت نکردند؛ بلکه با استفاده از آیات قرآنی و تحریف آن‌ها به نفع اهداف خودشان و همچنین یکسری اقدامات و تحرکات تحریف شده دینی مردم را برعلیه حکومت شوراندند. بنابراین بخش اعظمی از اعتراضات بر علیه دولت سوریه از مساجد و با محوریت روحانیت سلفی شروع شد.

*در یک یگان نظامی در ورودی شهر حمص ۹۰ نفر نیروی ارتش سوریه سر ۶۰ نفر را بریدند

صدرالحسینی بیان کرد: نادرست عمل کردن دولت سوریه در ماه های اول (به دلایلی مثل عدم آمادگی و آموزش لازم و نداشتن‌ساختار مناسب) شرایطی را در سوریه به وجود‌ آورد که در ابتدا ارتش سوریه در مقابل مردم قرار بگیرد. لذا کنترل فضا از دست دولت خارج شد به شکلی که کسانی که مردم را نیز تحریک می کردند در نا‌ امن کردن و برهم زدن نظم جامعه نقش بسیاری داشتند. به طور مثال در یک یگان نظامی که برای حفاظت از حمص در ابتدای ورودی شهر مستقر شده بود از ۹۰ نفر نیروی آن جا ۶۰ نفر را سربریدند و این سرها را برای در عبرت سایر مردم و ارتشان و قدرت نمایی به نظام به رودخانه ای انداختن تا آب سرها را به نقاط مختلف ببرند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص نقش رسانه ها  دربیان واقعیت های سوریه اظهار داشت: نکته‌ای که در اینجا وجود دارد و آن هم اینست که متاسفانه بخش قابل توجهی از رسانه های دیداری و شنیداری ما نتوانستند موضوع سوریه را به عنوان یک موضوع واقعی و اصلی در دستور کار خودشان قرار دهند. از این کم کاری رسانه های تروریست ها و حامیان آن ها توانستند با بزرگ نمایی این موضوع را مطرح کنند که نظام سوریه در مقابل مردم قرار گرفته است.

*الجزیره و العربیه نقش مهمی در توسعه بحران در سوریه داشتند/شلیک فیلم و تصویر وحرف در سوریه بیشتر از شلیک گلوله است

صدرالحسینی افزود: بخش قابل توجهی از توسعه بحران در سوریه توسط رسانه هایی مثل الجزیره و العربیه صورت گرفت. تعداد برنامه هایی که این دو شبکه بر علیه نظام حاکم بر سوریه پخش کردند، در طول تاریخ رسانه علیه هیچ دولتی پخش نشده است.بزرگ نمایی و تولید برخی اقداماتی که در واقع اصلا اتفاق رخ نداده است جزء محور های اصلی سیاست های این دوشبکه بوده است.به طور مثال کلیپ‌هایی پخش می شد که در آن جمعیت ۲۰۰ نفری ،۲۰۰۰ نفر نشان داده می شد و یا تحلیل های غیر معقولی ارائه می شد که باعث تحریک مردم نسبت به مخالفت با دولت می شد.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد:عملیات هک رسانه های دولتی و نیمه دولتی و حتی خصوصی حامی دولت بشار اسد از دیگر اقدامات ارحابیون است که از ابتدای بحران تا کنون ادامه دارد. فیلم برداری در تمام صحنه‌ها از جمله در حال سر بریدن، تیراندازی، حمله به سمت نیروهای ارتش و تمامی از دیگر اقدامات این گروه‌های تکفیری است.

صدرالحسینی خاطرنشان کرد: در سوریه بیشتر از این که گلوله شلیک شود، فیلم وحرف و تصویر شلیک می شود.

*دلیل حضور تانک‌ها و ارتش در داولین ساعات اعتراضات این بود که در سوریه چیزی به اسم نیروی‌انتظامی وجود ندارد

وی همچنین درخصوص این موضوع که چرا در ابتدا دولت سوریه برای مقابله با معترضین از ارتش و تانک استفاده‌کرد، گفت:در نظام سیاسی و دولت سوریه در ارتباط با مسائل انتظامی از سال های دور هیچ پیش بینی نشده نشده بود.یعنی اینکه در ساختار آنها پلیس راهنمایی و رانندگی و ارتش وجود داشت و در این بین چیزی به اسم پلیس، شهربانی و نیروی انتظامی وجود نداشت.

در سوریه بخشی از کار پلیس را نیروهای امنیتی انجام می دادند لذا حس نیاز به همچین نهادی وجود نداشت. با توجه به این مسئله متوجه می شویم دلیل اینکه در برخورد اولیه دولت سوریه با مردم به وسیله ارتش و تانک چه چیزی بوده است.

صدرالحسینی با اشاره به اینکه از ۶ ماهه دوم تغییراتی در روند تحولات سوریه رخ داد، بیان کرد: علاوه بر استکبار که به میدان آمده بود کشورهایی مثل ترکیه و عربستان هم به این نتیجه رسیدند که به این شکلی که در حال اجراست نمی توان در مقابل نظام سیاسی حاکم بر سوریه ایستادگی کرد، چراکه واقعا بخش عمده مردم مخالف دولت بشار اسد نبودند.

*در سوریه فقط ۱۰ الی ۱۵ درصد از مردم کشور مخالف بشار اسد هستند/اسلحه، بیسیم و تجهیزات این افراد به روزتر و مدرن تر از تجهیزات ارتش سوریه بود

وی همچنین تصریح کرد: مردم سوریه به سه بخش تقسیم می شدند.عده ای که بین ۳۰ تا ۳۵ درصد بودند موافق کامل با اسد و سیاست هایش بودند.عده دیگر ه در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد از افراد جامعه بودندمخالف دولت حاکم و مایفی جمعیت کشور بی طرف بودند و نسبت به این مسئله بی تفاوت بودند. با گذر زمان این قشر خاکستری دیدند که امنیت کشورشان در حال خدشه دار شدن است و موضوع یک اعتراض نیست بلکه براندازی هدف است.

این تحلیل‌گرمسائل سیاسی و بین الملل ادامه داد: اسلحه، بیسیم و تجهیزات این افراد به روزتر و مدرن تر از تجهیزات ارتش سوریه بود و مردم با توجه به این مسائل فهمیدند که این پشت پرده این حوادث دیگر از داخل نیست بلکه از خارج کشور طراحی و برنامه‌ریزی می شود.بع از حدود ۶ ماه تروریست ها از استان حلب وارد شدند، تعدادی از مرز اردن و مرز شمالی لبنان وارد کشور سوریه شدند که شاهد پدیده مهاجرت تروریست همزمان با بازشدن مرزها بودیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به عبارتی از این برهه زمانی به بعد نوعی جنگ جهانی در حال آغاز بود چرا که این تروریست ها طبق برخی تحقیقات از حدود ۶۰ ملیت و قومیت مختلف بودند. برخی از این تروریست ها از نقاطی مثل قفقاز، پاکستان، افغانستان، گرفته تا قفقاز، کانادا، بلژیک، کانادا، و…  در حال جنگ با ارتش سوریه از ابتدا تا کنون هستند. لذا قشر خاکستری در این موقعیت سعی کردند خوشان و فرزندانشان را از این افراد جدا کنند و به نوعی حمایت خودشان از نظام حاکم در سوریه را اعلام  کنند.

در این برهه از زمان بود که کمک‌های مردمی از سایر کشور‌ها انسجام بیشتری پیدا کرد، راه‌های مواصلاتی امنیت بیشتری پیدا کرد و نیروهای مردمی برای برقراری امنیت وارد صحنه شدند و همچنین وضعیت اقتصادی و سیاسی بهتر از گذشته شد و به یک ثبات نسبی رسید.

*حضور ایران در سوریه مستشاری است/حزب الله در مناطقی مثل القصی حضور میدانی دارد

این کارشناس مسائل منطقه در پاسخ به سوالی در خصوص نقش حزب الله لبنان و جمهوری اسلامی در این پیروزی های نسبی ارتش سوریه و نوع حضورشان در خاک سوریه اظهار داشت: جمهوری اسلامی همانطور که فرمانده کل سپاه هم اعلام کرد حضوری مستشاری و مشاوره ای در کشور سوریه دارد. نیرو های حزب الله هم حضورش در سطح حمایتی و آموزشی است.

البته همانطور که خود سید حسن نصرالله به طور رسمی اعلام کرد در برخی مناطق حضور فیزیکی و عملیاتی دارند. مثلا در منطقه القصیر به دلیل اشتراک مرزی با لبنان نیروهای حزب الله در این مناطق حضور میدانی دارند.

صدرالحسینی در خصوص فیلمی که توسط تکفیری ها  از دوربین شهید هادی باغبانی استخراج و پخش شده بود اظهار داشت: باید گفت که آن فیلم برخلاف اظهارات غربی ها و تکفیری ها کمتر از ۲۰ دقیقه است. اتفاقی که برای وی افتاد غیر منتظره بود هرچند که نباید تحت هیچ شرایطی این اتفاق می افتاد. محتویات این فیلم اثبات کننده چیزی در مجامع بین المللی حقوقی نیست.البته عوامل شبکه” بی بی سی” و “من و تو” اقدامات ژورنالیستی بر روی این فیلم انجام دادند ولی‌در واقع مسائل اساسی و حیاتی در آن فیلم نبوده است. هارد دوربین شب گذشته خالی شده بود و این مقدار فیلم منتشر شده بخش هایی از یک مصاحبه و برای شب قبل از شهادت ایشان است.

*در ۱۲ استان از ۱۷ استان کشور سوریه در طول این بحران حتی یک گلوله هم شلیک نشده است

این کارشناس و تحلیل گر مسائل سیاسی و منطقه ای در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت داخلی و میدانی و همچنین وضعیت شهرهای کشور سورریه از گذشته تا کنون بیان داشت: یکی از نکات منفی عملکرد رسانه ها اینست که کسی تا کنون کسی نگفته است که از ۱۷ استان سوریه در ۱۲ استان تا کنون هیچ خبری نبوده و حتی یک گلوله هم شلیک نشده است. اگر سوریه را به سه قسمت تقسیم کنیم در دو سوم کشور هیچ اتفاقی تا کنون رخ نداده است و مردم به زندگی روزمره خودشان مشغول اند. البته اثراتی هم در زمینه های مختلف مثل سوخت رسانی و تهیه برخی کالا دارد ولی خود ارحابیون در این مناطق از ابتدا تا کنون حضور نداشته اند.

در آن مناطقی هم که حضور دارند به صورت نقطه‌ای و پراکنده هستند. بنابراین ممکن است یک منطقه یا حتی یک پل یا یک جاده صبح در دست ارحابیون باشد و بعد از ظهر دست نیروهای ارتش. اما در منطقه حلب که بیشترین حجم تروریست ها در آن جا حضور دارندخود استان دو سوم شهر دست نظام سوریه و یک سوم  شهر آن به صورت پراکنده دست ارحابیون است.

وی با اشاره به نقش برخی از کشورها مثل عربستان سعودی و ترکیه اظهارداشت: عربستان و ترکیه کمک هایشان کاهش یافته است. بعضیا دیده شده که در آنکارا افرادی در جلوی هتل‌ها می بینیم که چندین گوشی موبایل در دست دارند و اقدام به دادن آدرس به افراد مختلف که مسئولیت رساندن تروریست ها را به ترکیه و بعد از آن به سوریه دارند، می کنند. حتی در بعضی موارد کل هتل را اجاره کرده و بعد از اسکان آنان به مدت چند روز آن ها را به سوی مراکزی در پشت مرزهای سوریه جهت تسلیح و و اعزام به جنگ هدایت می‌کنند.

البته با توجه به برخی مشکلات و تهدیدات که  برای دولت این کشور(ترکیه)و بعضی از مرزهای آن به وجو آمد، دولت در برهه‌ای از زمان مرزها را بست و باعث شد تروریست ها به سمت افغانستان، پاکستان و عراق بروند. کردهای عراق به همراه ارتش عراق اکثر مرزها را برای آنان نا امن کردند لذا تروریست ها به سمت “الانبار” در عراق رفتند. این‌ها همگی عواملی بود برای اینکه مقداری از فشار ها از روی دولت سوریه برداشته شود  و حجم تروریست ها در سوریه کاهش یابد.

سیدرضاصدرالحسینی در ادامه در خصوص وضعیت گروه های تروریستی در سوریه مانند جبهه النصره، داعش و … و نوع فعالیتشان و همچنین در زمینه علل به وجود آمدن اختلافات درون بیان کرد: همزمان با قدرت‌گیری‌ دولت مرکزی، تضعیف نیروهای تروریستی را در داخل خودشان شاهد هستیم. یک زمان ارتش حر، یک زمان جبهه النصره، یک زمان داعش و در حال حاضر داعیه داران حکومت دولت اسلامی مطرح هستند.

*انتقال پرونده سوریه از قطر به عربستان با مرگ پادشاه قطر

بعد از مرگ پادشاه قطر پرونده تروریست‌ها از قطر به عربستان منتقل شد. البته این که پرونده در قطر بود دلیل بر عدم حمایت و نقش عربستان نیست بلکه مرکزیت اقدامات در قطر بود ولی بعدا وقتی مسئولان قطری دیدند که  این پرونده منافع آن ها را تامین نمی‌کند و خطراتی برای آن ها به ارمغان خواهد آوردفپرونده را به عربستان انتقال دادند. همزمان با این تغییر قدرت های منطقه ای تروریست ها هم عوض شد و می بینیم که به سمت وهابیت با گرایش عربستانی و ایجاد دولت اسلامی رفت.

وی اضافه کرد: در خصوص اختلافات داخلی یکی از این موارد این بود که برخی از اعضای این گروه ها گفتند که ما نمی‌خواهیم کشورمان از بین برود. در همین خصوص می بینیم که حدود ۳۰۰۰ نفر از اعضای ارتش آزاد ریزش کردند و حتی اعلام کردند که ما حاضریم در نقاطی که خیانت کردیم بر علیه تکفیری ها بجنگیم.

وی علت دیگر این اختلافات را بحث جغرافیایی و برخی ادعاها از سوی گروه های مخالف دانست. مانند داعشی ها که بحث دولت اسلامی شام و عراق را مطرح کردند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ای گفت: نکته حائز اهمیت اینست که علی رغم مواردی که به آن ها اشاره شد این گروه‌ها هیچ‌گاه منسجم نبودند و همیشه اختلاف داشتند. بخشی از این گروه ها هستند که حدود ۲۰۰ گروه کوچک را در خود دارند ولی به دلیل عدم وحدت و اینکه نقطه ای عمل می کنند به نتیجه‌ای در صحنه میدانی نمی‌رسند.

*شستشوی مغزی  توسط روحانیون سلفی و مزدوری عامل جذب تروریست‌های غربی برای جنگ در سوریه

صدرالحسینی درپاسخ به سوال خبرنگار در رابطه با انگیزه تروریست هایی که از غرب وارد سوریه می شوند گفت: تروریست های سلفی و تکفیری که دلیل این اقدامشان مشخص است و آن انحرافات و مبانی دینی است که به آن اعتقاد دارند. اما در خصوص کسانی که از غرب و کشورهای آمریکایی و آفریقایی وارد می شوند به نظر می رسد انگیزه این کارشان مزدوری است. یعنی به دلیل بی کاری در قبال دریافت پول به سوریه می آیند. به علاوه شستشوی مغزی در فضای مجازی و حقیقی توسط روحانیون سلفی نیز عاملی برای جذب افراد به این گروه‌ها است.

صدرالحسینی در پاسخ به سوال خبرنگار دانا در خصوص دیدگاه و نوع عملکرد دولت یازدهم در موضوع سوریه و در رابطه با تعداد شهدای ایران در سوریه اظهار داشت: این سوال در سطح وزرا و نمایندگان مجلس سوریه هم مطرح شد. پاسخ این است که سیاست‌های کلی و کلان نظام به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد ولی حتما مجریان این سیاست‌ها نوع برخورد و عملشان در روند اجرای آن سیاست‌ها موثر است. تعداد شهدایی هم که در سوریه شهید شدند از تعداد انگشتان دست بیشتر نیست.

*بشار اسد وخانواده‌اش در بین مردم سوریه جایگاه بسیار خوبی دارند

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی در پاسخ به سوالی درخصوص جایگاه بشار اسد و خانواد وی در میان اذهان عمومی و مردم سوریه اظهار داشت:  بشار اسد و خانواده وی در جامعه سوری دارای جایگاه بسیار خوبی هستند. همسر بشار اسد بدون اینکه چتری از دوربین ها بر سر وی باشد در کنار مردم در بیمارستان ها و دیگر موقعیت‌هاحضور دارد. خود بشار اسد هم در طول این ۳۵ ماه حتی یک روز هم کشور را ترک نکرده است. حتی در اجلاس های مهمی که دعوت شده بود حضور پیدا نکرد. البته خودشان نمی خواهند که این اقداماتشان رسانه ای و تبلیغاتی شود ولی مردم می بینند. مردم وی را یک فرد دلسوز نه تنها در این ایام بلکه در تمامی ایام و شرایط می‌دانند. بی شک مشکلات و محدودیت هایی نیز برای وی وجود دارد و توقع هم نمی رود که یکباره این مشکلات حل شود ولی در کل جایگاه بشار اسد و خانواده اش در بین مردم سوریه خیلی خوب است. بشار اسد حتی در انتخابات آینده نیز حضور خواهد داشت و به احتمال قوی رای حداکثری هم خواهد آورد.

صدرالحسینی با اشاره به روند رو به بهبود وضعیت سوریه و پیروزی های میدانی ارتش‌ گفت: آینده روشن و بحران سوریه تمام شده است. یعنی نظام سیاسی حاکم بر سوریه پا برجا خواهد بود.

منبع:دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.