×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
برپایی چادر عزا در خانه حاج رشید/تصاویر

به گزارش خبرنگار سریس مذهبی “سیرجان خبر”،  صبح روز جمعه با حضور خیل عظیم عزاداران امام حسین (ع) خیمه عزای محرم در منزل حاج رشید بر پا شد.

خانه حاج رشید یکی از قدیمی ترین ومشهور ترین مکان های عزاداری در سیرجان است که هر ساله جمعیت زیادی برای برپایی چادر عزا به این محل می آیند و خیمه ماتم را بر پا می کنند.

این خانه و همچنین یخدان های دوقولو توسط سیدابراهیم رضوی؛ پدر بزرگ حاج رشید که در آن زمان بخشدار سیرجان بوده است، در سال ۱۲۷۲ هجری قمری یعنی حدود ۱۶۰ سال پیش ساخته شد و بعد از ۵ سال این خانه وقف اولاد شد،عزاخانه ای با ۱۶۰سال قدمت.

هر سال قبل از محرم خیمه عزا توسط خیل عزیم جوانان در این خانه برپا شده و مجلس عزای سیداشهدا(ع) از روز اول تا سیزدهم محرم برپا می گردد، در گذشته از روز پنجم محرم  این خانه بصورت ویژه پذیرای گروه ها و طیف های مختلف مردم بوده است، مثلا در یک روز پذیرای روحانیون یا کشاورزان و… بوده که در سال های اخیر به دلیل استقبال و حضور پرشور مردم در این مکان دیگر امکان پدیرایی به این شکل وجود ندارد، جمعیت عزاداران مخصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورا به حدی می رسد که دیگر جایی برای نشستن باقی نمی ماند به طوری که در این دو روز به ۲۵۰۰ نفر غذا توزیع می شود.

هزینه پذیرایی از عزداران امام حسین(ع) از سایر موقوفات تأمین می شود و حتی اگر در یک سال درآمدی از موقوفات حاصل نشود هزینه توسط متولیان تأمین می شود، متولیان این امر طبق وصیت واقف باید یکی از فرزندان ذکور خانواده که اصلح تر و اقرب تر است باشد، وهم اکنون سیدعلی رضوی فرزند سیدجمال از نوه های حاج رشید عهده دار این مسئولیت است.

2بر پایی خیمه 3بر پایی خیمه 4بر پایی خیمه 5بر پایی خیمه 6بر پایی خیمه 7بر پایی خیمه 9بر پایی خیمه بر پایی خیمه 10بر پایی خیمه 11بر پایی خیمه

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.