×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
بزرگترین پروژه آبی در نظام جمهوری اسلامی به عنوان طرحی نادر در منطقه خاورمیانه اجرا و افتتاح شد

به گزارش “سیرجان خبر” وزیر صمت امروز در آیین افتتاح پروژه انتقال آب خلیج فارس به سیرجان گفت: امروز، روز تاریخی و مبارکی برای ملت ایران است زیرا بزرگترین پروژه آبی در نظام جمهوری اسلامی به عنوان طرحی نادر در منطقه خاورمیانه اجرا و افتتاح شد و این پروژه در فازهای بعدی ادامه خواهد داشت.

رزم حسینی  افزود: گذشتگان بیش از ۲ هزار سال، قنواتی در دل کویر و فلات مرکزی کشور حفر کردند و آب را به منظور مصرف در بخش کشاورزی و آشامیدن روی زمین آوردند و امروز نسل ما بزرگترین انتقال آب از دریا به فلات مرکزی ایران را دولت تدبیر و امید اجرا کرد که برای نسل های آینده به یادگار خواهد ماند و میراثی برای کشور خواهد بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه شعار ما می توانیم در این پروژه اجرا شد افزود: این شعار حیرت و شگفتی همگان را به دنبال داشت زیرا در ابتدا، بسیاری مخالف اجرای این پروژه بودند و امروز در دولت دوازدهم ما مفتخریم که در نظام جمهوری اسلامی از این طرح بهره برداری کنیم.

وی بیان داشت: این طرح بدون ریالی اعتبار دولتی افتتاح شد و قرار است شرکت های توسعه گرا و صنعتی معدنی کشور را بسازند و این شرکت ها برای بقای خود و مردم حاضر به سرمایه گذاری شدند.

رزم حسینی تصریح کرد: اعتبار پروژه انتقال آب از محل منابع بانکی و شرکت های صنعتی و معدنی تامین شد و در این طرح ۱۹۴ شرکت داخلی در ۱۵ استان کشور مشارکت داشتند و روزانه هشت هزار نفر در این پروژه مشغول به کار بودند و طراحی و اجرای آن تا جایی که ممکن بود توسط دانش بومی اجرا شده است.

وی ادامه داد: این حرکت نشان داد که می توان برای بخش صنعت و آشامیدنی کشور آب پایدار تامین کرد لذا می توانیم پس انداز آب را در کشور داشته باشیم که با اجرای این طرح حداقل می توان ۱۸۰ میلیون متر مکعب در آب صرفه جویی کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت، کشور را با مشارکت و همکاری شرکت‌های توسعه‌گرا صنعتی و معدنی می‌سازد و امروز صرفه اقتصادی در این است که آب را به سمت معادن بیاوریم.

وی اضافه کرد: در اجرای طرح انتقال آب همکاری و انسجام کامل بین بخش های مختلف دولت از جمله وزارت نیرو، جهاد کشاورزی،  محیط زیست،  صندوق توسعه ملی، مدیران منطقه ای و محله ای و نمایندگان مجلس مشاهده شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: نکته دیگر این پروژه ای بود که این طرح با ایده از پایین به بالا توسط افرادی مطرح و با هزینه شخصی مطالعه شد و در دولت تدبیر و امید به سرعت مراحل اجرایی را گذراند، لذا می توان ایده های باورنکردنی حتی از پایین را به ویژه در وزارت خانه ها نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: این طرح توسط مدیران شجاع انجام شد، مدیران مس سرچشمه،  گل گهر و چادرملو که ریسک حساب شده ای در این طرح انجام دادند.

رزم حسینی افزود: انتقال آب از دریا برای خودروسازی و شهرک های صنعتی صرفه اقتصادی دارد و وزارت نیرو باید جلودار و مشوق اجرای اینگونه طرح ها باشد که همه صنایع و استان ها از این نعمت بهره مند شوند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.