×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
به برچسب مشخصات تغذیه ای مواد غذایی توجه کنید

به گزارش “سیرجان خبر” کارشناس تغذیه و رژیم درمانی مرکز بهداشت دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: تراریخته به زبان ساده؛ اصلاح ژن است در این فرآیند یک یا چند ژن محدود از یک گیاه به محصول و گیاه دیگر اضافه می شود و صرفاً مختص به بخش کشاورزی نیست و ممکن است در علم پزشکی نیز از آن استفاده شود که به این فرآیند «نو ترکیب» می گویند.

سونا بازمانده اذعان کرد: در این مدل با استفاده از روش‌های نوین، تغییراتی در ساختار گیاه یا محصول ایجاد شده که خصوصیت جدید و ویژه‌ای را در محصول ایجاد می‌کند به طور مثال استفاده از ژن مقاومت به آفت ها در یک گیاه اضافه می شود تا در برابر علف‌کش‌ها، حشرات و بیماری‌های میکروبی مقاوم شوند.

این کارشناس تغذیه درباره مواد غذایی تراریخته گفت: تراریخته ها فرآورده‌هایی از جمله ذرت، سویا و برخی روغن ها هستند که ممکن است از دانه های تراریخته در آن ها استفاده شده باشد.

بازمانده در پاسخ به این سوال که محصولات تراریخته چه ضررهایی برای انسان به دنبال دارند، گفت: تا سال ۲۰۱۸ هیچ مطالعه ای از اثرات ناخواسته تراریخته بر سلامت انسان که ناشی از مصرف مواد غذایی تراریخته باشد گزارش نشده، اما این قضیه مخالفانی دارد که دلیل عمده شان نبود تحقیقات و مطالعات کافی در مورد این محصولات است و موافقان نیز مزایای تراریخته را مواردی مانند مقاوم و ماندگارتر شدن محصول، جلوگیری از استفاده سموم برای بیماری های مختلف گیاه و در نتیجه عرضه زیاد محصولات و به دنبال آن کاهش قیمت ها می دانند.
این کارشناس رژیم درمانی در پایان سخنانش گفت: طبق دستورالعمل مصوب وزارت بهداشت؛ شرکت های تولید کننده مواد غذایی باید روی برچسب مشخصات محصولاتی که حاوی ترکیبات تراریخته هستند حتماً لوگوی تراریخته را چاپ کرده تا خریدار با آگاهی کامل نسبت به این موضوع، محصول مورد نظر خود را انتخاب و مصرف کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.