×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
بومی‌سازی ماده شیمیاییMIBC با حمایت شرکت‌های گل‌گهر و گهر روش

به گزارش “سیرجان خبر” مهندس جلال سلیمان‌نژاد گفت: کارشناسان کارگروه بومی سازی حوزه کنسانتره شرکت گل گهر شامل کارشناسان شرکت گل گهر و کارشناسان شرکت گهر روش به عنوان پیمانکار بهره بردار، با انتقال دانش و تجربه خود به سازنده داخلی موفق به ساخت ماده شیمیایی فوق العاده ارزبر MIBC شدند که در فرآیند فلوتاسیون(شناورسازی) استفاده می شود‌.

وی افزود: در فرآیند فلوتاسیون از مواد شیمیایی مختلف شامل فعال کننده (Collectors)، بازداشت کننده ها (Depressants) و همچنین کف سازها (Frother) استفاده می شود تا در نهایت جداسازی عامل مزاحم از کانی هدف محقق شود.

سلیمان نژاد ادامه داد: متداول ترین کف ساز مورد استفاده در فلوتاسیون مواد معدنی مختلف در مقیاس صنعتی، متیل ایزوبوتیل کربونیل (MIBC) بوده که در حذف گوگرد از کنسانتره مگنتیتی، هماتیتی و همینطور در فرایند فلوتاسیون مس، سرب و روی نیز کاربرد دارد.

وی اظهار کرد: فلوتاسیون یکی از اصلی ترین روش های جدایش فیزیکی شیمیایی است که در آن با استفاده از مکانیزم چسبیدن حباب های هوا به مواد آبران و انتقال به صورت کف در سطح سلول فلوتاسیون و در نهایت جمع آوری کف، حذف کانی محتوی گوگرد محقق شده و یا تغلیظ کانی های مس و یا سرب-روی انجام خواهد شد. به بیان ساده تر، پیریت (کانی حاوی سولفور) موجود در کنسانتره آهن به حباب ناشی از این فرآیند شیمیایی چسبیده و به صورت سرریز جدا می شود.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل شرکت گل گهر ادامه داد: این سازنده هم اکنون در حال تولید این ماده شیمیایی جهت استفاده در فرآیند فلوتاسیون خطوط کنسانتره آهن می باشد و تحقیقات بمنظور ارتقای کیفیت آن با همفکری کارشناسان بومی سازی شرکت گل گهر و شرکت گهرروش ادامه دارد.
نکته قابل ذکر در بومی سازی این ماده شیمیایی این می باشد که کلیه مواد اولیه آن نیز داخلی و از پتروشیمی های کشور تهیه میشوند. سیاست مدیران ارشد منطقه گل گهر حمایت از سازندگان بومی به منظور بومی سازی سایر مواد شیمیایی مصرفی زنجیره فرآوری مواد معدنی نیز می باشند.

سلیمان نژاد تاکید کرد: بومی سازی این ماده شیمیایی منجر به صرفه جویی ارزی یک میلیون یورو در سطح منطقه گل گهر و صرفه جویی ارزی حداقل پنج میلیون یوروی در سطح کشور عزیزمان ایران شده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.