×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
بیماری پدیکلوزیس را جدی بگیریم

به گزارش “سیرجان خبر”رییس گروه بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی سیرجان در تشریح این بیماری گفت: به آلودگی سر به انگل شپش (موجود زنده) قابل دیدن شدن باچشم عادی، پدیکولوزیس می‌گویند این بیماری در فصل پاییز و زمستان بیشترین آلودگی را دارد و برای خانوادها مشکلات زیاد روحی و روانی وجسمی ایجاد می کند رنگ این موجود سفید مایل به قهوه‌ای و گاها خاکستری رنگ است.

وی اذعان کرد: این بیماری و انگل، ربطی به پیشرفتگی و عقب ماندگی کشور ها ندارد و در تمام کشورها یافت می شود شرایط و سطح زندگی نیز در انتقال بیماری ندارد و هر کجا که اصول بهداشت فردی و اجتماعی رعایت نشود به راحتی منتقل می شود این بیماری در دختر بچه ها و مادران به وفور یافت می‌شود و به میزان کمتری هم در کودکان مقطع ابتدایی دیده می شود.

اسدی تاکید کرد: نکته مهم بیماری پدیکولوزیس این است که انتقال این بیماری فقط از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و انتقال فیزیکی است و محیط زاینده شپش نیست یعنی هر فرد آلوده توسط شخص آلوده دیگری مبتلا می شود کلیه وسایل شخصی اعم از شال، روسری، البسه، گیره‌مو، کش مو، گل مو و وسایلی که گاها برای خارش سر استفاده شود به راحتی ناقل این بیماری است.

رئیس گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی گفت: علائم بیماری پدیکولوزیس خارش مرتب و مکرر سر مخصوصا پشت گوش ها، گودی پشت سر، نقاط پرمویی سر، و زیر مقنعه مهم‌ترین علایم آلودگی به این بیماری است که بلافاصله سر باید در منزل توسط مادر کاملا لای موها دیده شود تا تخمه سفید رنگ این انگل که مثل کنجد سفیده شده به ساق مو یا خود موجود شپش دیده شود.

وی در خصوص عوارض این بیماری اظهار کرد: عوارض این بیماری، خارش مکرر سر، بی قراری، خواب‌آلودگی، خوب نخوابیدن، ریزش مو، زخم شدن پوسته سر در اثر خارش و مبتلا شدن به عفونت‌های ثانویه مثل زرد زخم و تیفوس است.

اسدی در مورد اقدامات پیشگیری این بیماری هم گفت: همه روی بالش‌ها، رویی تشک، رویی پتو ها و ملحفه ها در ماشین لباسشویی گذاشته و درجه آن روی ۶۰ قرار گیرد و اگر ماشین لباسشویی اتوماتیک ندارند، خود در منزل با آب گرم بشویند و اتو بخار داغ با معمولی، در منزل اتو کنند، موهای سر فرد مبتلا تاحد امکان کوتاه شود.

وی یادآوری کرد: در رابطه با افراد مبتلا، شامپو مخصوص پرمترین یک درصد و یا لوسیون دایلیس۴درصد و دیگر شامپوهای لازمه توسط مدیریت گروه بیماریهای دانشکده علوم پزشکی به صورت رایگان در اختیار خانواده مبتلایان به این بیماری قرار می گیرد که البته باید حضوری مراجعه کنند تا اطلاعات فرد مبتلا درسامانه بیماری نیز ثبت شده و دارو و شامپو تحویل شود.

اسدی با اشاره به اینکه در سال ۹۸، تعداد ۴۶۰۰ نفر مبتلا به پدیکولوزیس در سیرجان داشتیم، تاکید کرد: به دلیل کرونا و مخفی کردن خانواده، امسال افراد کمتری مبتلا به این بیماری به مراکز بهداشتی مراجعه کرده اند اما بیماری به نسبت سال گذشته بیشتر است و جالب است اکثر خانواده و افراد باسطح درآمدی و زندگی بالا مبتلایان هستند که می‌رساند باید راهکارهای پیشگیری برای همگان رعایت شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.