×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
تب مالت از طریق شیر نجوشیده به بدن انسان منتقل می شود

به گزارش “سیرجان خبر” طی دوماه گذشته نظام سلامت وبخش بهداشت ودرمان و همشهریان سیرجانی با بیماری کرونا ویروس درگیر شدند و از طرفی اهمیت توجه به بیماری های واگیردار و فصلی که بشکل روتین وبراساس نوع فصل سال بروز میکنند مثل بیماری مهم تب کریمه کنگو(CCHF )وتب مالت کم شده است در این راستا خبرنگار ما بمنظوراهمیت بیماری های فصلی گفت وگویی با اسدی رییس گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان داشته است.

رییس گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان گفت: باتوجه به بارش های مفید وبه موقع بهاره امسال و تولید ورونق فرآورد های لبنی ودامی درصورتیکه مردم و شهروندان در خصوص مراقبت از بیماری تب مالت رعایت اصول کنترلی را ننمایند امسال بطور متوسط هرماه ۱۲تا۱۵نفر مبتلا به تب مالت درسطح شهرستان سیرجان خواهیم داشت.


وی گفت: عامل بیماری تب مالت سایکروفیل میکروب سرما دوست است و برخلاف نظر عمومی هرچه شرایط سرمایی وفریز فراهم سازیم رشد وتکثیر میکروب تب مالت بیشتر خواهد شد.


اسدی در خصوص راههایی انتقال بیماری تب مالت اظهار کرد: این بیماری از طریق شیر نجوشیده به بدن انسان منتقل می شود معمولا عشایر برای تولید پنیر شیر را نمی جوشانند و اعتقاد غلطی دارند که شیر نجوشد بهتر پنیرمی شود و این باور درست نیست و باید اصلاح شود.

دبیر فنی ستاد کرونا معاونت بهداشتی شهرستان سیرجان گفت: شیرفله ای که از مغازه ها و دامپروری یا جایی دیگر تهیه می گردد را کاملا بجوشانید و بعد از آنکه شیر به نقطه جوش و قل زدن رسید به مدت ۴ دقیقه شیر را بهم بزنید تا حرارت نقطه جوش به تمام سطح شیر برسد.

اسدی درخصوص علائم این بیماری گفت:بیماری تب مالت علائمی مانند تب،عرق شبانه، لرز شدید ستون فقرات و لرزش شدید عضلانی را دارد که در علم پزشکی این بیماری به نام بیماری هزار چهره نام گرفته است که می تواند با خیلی از بیماری های دیگر اشتباه گرفته شود و اگر تب مالت کاملادرمان نشود به راحتی بعد از دوماه وحتی یکسال بعد دوباره برگشت خواهد داشت.

وی از تمامی همشهریان درخواست کرد که به دلیل فصل گرما و تابستان رعایت بهداشت فردی بخصوص شستن دست ها را جدی بگیرند و هرگز از مصرف موادغذایی و موادی که فوری و بشکل دوره گرد تهیه و بعضا در معابر عرضه می گردد جدا خودداری فرمایند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.