×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024
تجربه باستانی تجربه تاریخ است

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی“سیرجان خبر”، مراسم ترحیم وگرامیداشت استاد دکتر محمدابراهیم باستانی پاریزی صبح روز جمعه با حضور حمید باستانی؛ فرزند مرحوم باستانی پاریزی، معاون وزیر علوم، استاندر، جمعی از استادان دانشگاه تهران و مسئولین شهرستان در مهدیه سیرجان برگزارشد.

درابتدای این مراسم سید محمدعلی گلاب‌زاده؛ از دوستان دکتر باستانی پاریزی در مورد شخصیت اخلاقی و علمی این استاد فرهیخته صحبت کرد.
وی گفت: استاد پاریزی تاریخ میدانست و استاد مسلم تاریخ بود، خداوند حوادث بزرگ را میفرستد تا آدمی را بیازماید وظیفه ما صبر وشکیبایی است زیرا ما نیز خود دراین دنیا ماندنی نیستیم.

این استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: مردان بزرگ در کوران حوادث وبحران ها شناخته می شوند، دکتر باستانی خود گفته است که مردم برای مرگ آمده اند، بنده می گویم تجربه باستانی تجربه تاریخ است، ای کاش بیشتر می ماند تا با آن ذهن تحلیل گر خویش تا نسل های آینده را به علل و رویداد های تاریخ آگاه می ساخت. روزی استاد این بیت شعر سعدی را در دانشکده تاریخ خواند «ما خود نمی رویم دوان از قفای کس     آن میرود که ماز کمان وی اندریم».

در ادامه نیز دکتر طاهریان؛ معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیام دکتر فرجی را قرائت کرد.

حمید باستانی‌پاریزی فرزند استاد باستانی‌پاریزی نیز اظهار داشت: پدرم بیش از ۹۰۰ مقاله و ۷۰ جلد کتاب تاریخی را نوشت و هدفش این بود که همه نسبت به جامعه و آینده خود شناخت داشته باشند و اینکه مردم با سلوک رفتاری خود می‌توانند جامعه را به سمت پیشرفت و جلو حرکت دهند.
منصور عزیزی از دوستان استاد باستانی‌پاریزی نیز گفت: مرحوم باستانی پدر تاریخ ایران و کرمان است و ۶۰ اثر مهم دارد که اختصاص به تاریخ کرمان دارد و از ویژگی‌های این مورخ بزرگ این است که خودش آثار را در کتاب خود نقد می‌کند و کمتر کسی این ویژگی را دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.