×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 26 April , 2024
ترکیب مواد شوینده باعث ایجاد بیماری های پوستی و تنفسی می شود/ مواد شوینده را از دسترس کودکان دور نگه دارید

اسدی مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” در خصوص استفاده از مواد شوینده در روز های پایانی سال گفت :هر ساله در آستانه نوروز مسمومیت های سطحی و شدیدی به خانم ها و زنان که کار خانه تکانی را انجام میدهد وارد می شود.
وی گفت: ترکیب موادشوینده ، پاک کننده ، مواد سفید کننده در فضاهای کوچک و سربسته مثل حمام یا دستشویی و ریختن آب گرم در این مواد باعث آزاد شدن گاز کلر می گردد که با رطوبت مخاط دهان اسید کلریدریک ایجاد می شود که بسیار قوی و سوزاننده است و استنشاق آن باعث علایم شدید تنفسی می شود.
اسدی در ادامه افزود:بدترین و خطرناک ترین کار مخلوط کردن موادشوینده و پاک کننده با آب گرم است که بخار شدید سمی در محیط سربسته مثل حمام ایجادمیکند و بخار جداشده از جوهر نمک”وایتکس” بشدت روی چشم،پوست و ریه اثر خطرناک گذاشته و حتی باعث کندی تنفس،گرفتن نفس،تهوع ، استفراغ و حتی مرگ می شود که باید از ترکیب این دو ماده خودداری کرد.
مدیر گروه بیماری های دانشکده علوم پزشکی سیرجان اذعان داشت:زنان باردار و ماداران شیرده و کسانی که بیماری قلبی و عروقی و زمینه آسم دارند هرگز در محیط سربسته از این گونه مواد شوینده و سفیده کننده استفاده نکنند و قبل از استفاده پنجرها را باز کنید و هواکش حمام و دستشویی و آشپزخانه را باز بگذارند و با دستمال مرطوب و یا ماسک دهان و بینی خود را بپوشانند.
وی در خصوص عوارض مواد شوینده بر چشم گفت:سوزش شدید چشم،زخم کردن قرنیه ،سوراخ شدن کره چشم از عوارض این مواد بر چشم است و حتی ریختن ترشحات این مواد در چشم عوارض فوق را ایجادمیکند که بلافاصله چشم رابمدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زیر شیر آب قرار داده و به پزشک مراجعه شود.
اسدی اظهارداشت:به دلیل رنگ متنوع این مواد حتما از دسترس کودکان این مواد را در یک کمد دربسته و یا درصورت پاسخ به گوشی تلفن یا زنگ آیفون که کودک در کنار شماست حتما مراقبت شود که از این مواد ننوشد هرگز این مواد را درظرف سرباز نگه ندارید در حین کار مراقبت از عدم استفاده کودک مواظبت کنید.
مهندس اسدی درخصوص عوارض استفاده از مواد شوینده گفت: بیماریهای شدید تنفسی ومشکلات بلع غذا، دردهای شدیدگلو، بینی، چشم، سوزش مری، تهوع و استفراغ همراه باخون،دردهای شدید شکمی،کاهش ناگهانی فشارخون، بی حالی،مشکلات شدید پوستی، قرمزی شدید و سوزش پوست از عوارض اصلی و مهم استفاده از مواد شوینده دانست.
وی در پایان خاطرنشان کرد: بمنظور کاهش این عوارض توصیه می شود از پودرهای شوینده که آنزیم هم دارند و بسیار ایمن تر از مواد سفیده کننده هستند استفاده شود.

مصاحبه:مسلم سعید

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.