×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024
تست مشمشه از ۳۲۰ رأس اسب در سیرجان

به گزارش “سیرجان خبر” علیرضا زینلی‌پور با اشاره به برگزاری همایش زیبایی اسب اصیل در سیرجان اظهار داشت: از ابتدای سال جاری در این شهرستان ۳۲۰ رأس اسب مورد تست مالئین قرار گرفته‌اند.

رئیس شبکه دامپزشکی سیرجان با بیان اینکه این تعداد تک سمی تست‌شده مربوط به ۱۷ واحد اپیدمیولوژیک بوده‌است، بیان کرد: سیرجان با دارا بودن بیش از ۳۰۰ رأس اسب یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان کرمان در زمینه پرورش اسب است.

زینلی‌پور تصریح کرد: نظارت بر سلامتی این تعداد جمعیت تک سمی اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا مشمشه بیماری مشترک بین انسان و اسب است و انجام این تست در مورد اسبانی که برای مسابقات مختلف اعزام می‌شوند، اهمیت اقتصادی بالایی دارد.

وی بیان داشت: یکی از طرق کنترل و مبارزه با این بیماری، انجام اقدامات قرنطینه‌ای و کنترل ورود و خروج اسب و انجام هماهنگی لازم و اخذ مجوز حمل بهداشتی از دامپزشکی است و هرگونه جابه‌جایی اسب بدون هماهنگی شبکه دامپزشکی و اخذ مجوزهای لازم ممنوع، غیرقانونی است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

زینلی‌پور خاطرنشان کرد: تک‌سمیان مخزن بیماری مشمشه محسوب می‌شوند و راه شناسایی مخازن این بیماری هم انجام تست مالئین است، بیماری در تک‌سمیان به سه فرم پوستی، منخرینی و ریوی دیده می‌شود.

وی اظهار کرد: علائم این بیماری در انسان هم عمدتا شامل بی‌حالی، گلودرد، تب و بزرگی غده‌های لنفاوی و حالت شبه آنفلوانزا است که در صورت عدم تشخیص و درمان به‌موقع حتی موجب مرگ فرد مبتلا می‌شود.

مرجع: خبرگزاری فارس

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.