×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
تسهیلات فرزندآوری از وعده تا عمل

به گزارش “سیرجان خبر” مدتی پیش بانک مرکزی دستورالعمل تسهیلات فرزندآوری را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است.
در این بخشنامه آمده است که برای فرزندانی که از سال ۱۴۰۰ به بعد به دنیا آمده اند تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری برای فرزند اول ۲۰ میلیون تومان، فرزند دوم ۴۰ میلیون تومان، فرزند سوم ۶۰ میلیون تومان، فرزند چهارم ۸۰ میلیون تومان و فرزند پنجم و بیشتر ۱۰۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

نرخ این تسهیلات کارمزد قرض الحسنه ۴ درصد است و به پدران اطفالی که از اول فروردین ۱۴۰۰ به دنیا آمده امکان پرداخت تسهیلات وجود دارد که متقاضیان می توانند برای ثبت نام به سامانه تسهیلات قرض الحسنه فرزند مراجعه کنند.

دوره بازپرداخت تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی ۳ سال است و به همین ترتیب ۴سال، ۵ سال، ۶ سال و نهایتا برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی ۷ سال درنظر گرفته شده است که ۶ ماه هم دوره تنفس دارد یعنی اقساط را به مدت ۶ ماه پرداخت نمی کنند و از ماه هفتم شروع به پرداخت تسهیلات می کنند.

برای دریافت وام فرزندآوری نیز به مانند وام ازدواج، ابتدا باید در سامانه بانک مرکزی ثبت نام انجام شود و از آن مسیر به شعبه یک بانک عامل به منظور دریافت وام ارجاع داده شود. بعد از مراجعه به شعب بانک نیز بایستی مدارک و ضامنین تکمیل و مشخص شوند.

اما بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار سیرجان خبر و گله مندی مخاطبان این پایگاه اطلاع رسانی بانکها تا جای ممکن برای پرداخت وام فرزندآوری مانع ایجاد می‌کنند و علاوه بر اعلام مدارک متعدد و غیر ضروری، شرایط سختی برای ضامنین اعلام کرده‌اند. حتی در برخی موارد مشاهده شده است که بانک عامل به کلی از پرداخت وام فرزندآوری به دلایل غیر مرتبط سر باز زده است و افراد مجبور شده‌اند بار دیگر به سامانه بانک مرکزی مراجعه و از ابتدا فرآیند معرفی به بانک جدید را طی نمایند.

انتقادها از نحوه توزیع وام فرزندآوری یکی دوتا نیست بسیاری از نحوه تقسیم بندی جغرافیایی گلایه دارند. عده‌ای هم یا موفق به ثبت‌نام وام فرزندآوری نشده‌اند و یا بعد از ثبت‌نام موفق به دریافت وام نشده اند.

یکی از متقاضیان در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بیش از یک ماه است که برای تسهیلات فرزندآوری ثبت‌نام اینترنتی کرده‌ام و قرار بود سریع تعیین شعبه بشود؛ اما هنوز تعیین شعبه نشده و این مشکل بیش از ۹۰ درصد مردم است و به نوعی مردم سردرگم هستند و نمی‌دانند باید چه کاری انجام دهند؛ چراکه تا تعیین شعبه نشود، عملاً کاری صورت نگرفته و ثبت‌نام اقدامی کاملاً صوری است.

این متقاضی می‌افزاید: بانک‌ها اگر اعتبار ندارند؛ چرا مرتباً تبلیغ می‌کنند که وام فرزندآوری می‌دهند؟ اگر اعتبار آن را دارند، چرا تعیین شعبه نمی‌کنند و با بهانه‌های واهی کار را به عقب می‌اندازند؟

خبرنگار:الهه پورآباده

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.