×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
تقوای سیاسی یک ضرورت در سال ۹۴

عزای پژمرده شدن گل یاس محمدی(ص) به دید و بازدیدهای روزهای آغازین سال ۹۴ رنگ غم پاشیده است، شاخصه برجسته مردم ولایتمدار ایران اسلامی معرفت ساحت مقدس اولیاء خدا بویژه یگانه دردانه نبوی زهرای اطهر سلام الله علیها است اما روی دیگر آن ایام جنب و جوش اهل سیاست است که از فضای دید و بازدیدهای سال نو در پی یارگیری و شکار همای خوشبختی و موفقیت در ماراتن انتخابات مجلس دهم هستند.

سال ۹۴ سال رقابت های انتخاباتی گروههای سیاسی است که هر کدام در پی کسب کرسی های بیشتر در خانه ملت و به تبع آن اثرگذاری بیشتر در فرآیند اداره کشور می باشند.

اگر فضای کشور توسط سیاسیون سالم بماند و تقوی سیاسی را پیشه کنند طبیعتا انتخاباتی سالم و نتیجه ای پر برکت برای کشور و ملت خواهیم داشت.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در خطبه های نماز جمعه ۸۱/۱/۱۶ می فرمایند:

پایه همه خیرات در جامعه تقواست، تقوای فردی، یعنی هر کس بین خود و خدا سعی کند از جاده صلاح و حق تخطی نکند و پا را کج نگذارد.

تقوای سیاسی یعنی هر کس که در کار سیاست است سعی کند با مسائل سیاسی صادقانه و دردمندانه و از روی دلسوزی برخورد کند. سیاست به معنای پشت هم اندازی و فریب و دروغ گفتن به افکار عمومی مردم، مطلوب اسلام نیست، سیاست یعنی اداره درست جامعه و این جزو دین است و تقوای سیاسی یعنی انسان در میدان سیاست صادقانه عمل کند.

همان گونه که معظم له فرمودند صداقت،دلسوزی و درد جامعه داشتن از ویژگی های یک نماینده است و اگر برای دستیابی به هدف به هر وسیله نا مشروعی متوسل شود در واقع از جاده صلاح و تقوی خارج شده است.

اگر در جامعه ای تقوای سیاسی توسط مسئولین رعایت شود، مردم آن جامعه نیز تقوای اجتماعی را در پیش می گیرند و جامعه به سوی امنیت و آرامش سوق داده می شود.

خداوند آرامش و آسایش را نتیجه طبیعی تقوا برشمرده و بهره مندی جوامع بشری از توسعه و برکات فراوان و گوناگون آسمان و زمین را در گرو تقوای جوامع می داند و آن را برآیند طبیعی تقوا معرفی می کند. (مراجعه به آیه ۹۶ سوره اعراف)

همچنین مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در دیدار مردم قزوین در تاریخ ۸۲/۹/۲۵ بر ضرورت تقوای دینی و سیاسی مسئولان تاکید می کنند و می فرمایند: «آن کس که به مجلس می رود یا به هر مسئولیت دیگری در نظام جمهوری اسلامی می رسد اگر فاسد،بیگانه پرست و در خدمت منافع طبقات برخوردار جامعه باشد دیگر نمی تواند نقشی را که ملت و طبقات محروم می خواهند را ایفا کند، اگر آن شخص انسان معامله گر، رشوه و توصیه پذیر و مرعوبی بود و در مقابل تشر تبلیغات و سیاست های خارجی جا زد، دیگر نمی تواند مورد اعتماد مردم قرار گیرد و برود آن جا بنشیند و تکلیف ملک و ملت را معین کند و این شخص غیر از کفایت و دانایی ذاتی به شجاعت اخلاقی، تقوای دینی و سیاسی و عقیده درست هم احتیاج دارد».

براساس آموزه های دینی برخی از شاخصه های تقوای سیاسی عبارتند از:

*در تقوای سیاسی روابط و معادلات سیاسی تنها برای کسب رضایت الهی انجام می پذیرد و تأیید و تکذیب براساس تقوی و تکلیف الهی است و نه مسائل شخصی و حزب و گروه.

*در تقوای سیاسی، افراد در طلب کسب قدرت و جاه نمی کوشند بلکه برای رسیدن به اهداف خود از ابزار و وسایل صحیح و درست بهره می برند برای کسب موفقیت و موقعیت خود بر سر سفره مرفهان بی درد نمی شینند.

*در برخورد با غنی و فقیر، با افراد آشنا و نا آشنا، با کسانی که دارای پست و مقام و جایگاهی هستند و کسانی که محروم از نام و نان می باشند یکسان و در چهارچوب و ضوابط دین و قانون عمل می نماید، در تقوای سیاسی سیاست بازی و عوام فریبی جایگاهی ندارد.

انتظار می رود فعالان سیاسی بویژه کاندیداهای مجلس در اقصی نقاط کشور در سال ۹۴ با رعایت تقوای سیاسی، زمینه گسترش و توسعه تقوای اجتماعی را فراهم نموده که هر دو پیش نیاز امنیت و آرامش در جامعه می باشند، مردم فهیم ما در کوران حوادث و فتنه ها، کارآموزده شده اند و بی تقوایی را در عرصه ی سیاسی بر نمی تابند و هر گونه کنش خارج از صلاح و تقوا را با واکنشی حساب شده و خلاف انتظار(کنش گران سیاسی) پاسخ خواهند داد.

/یادداشت: دکتر اسماعیل نصرت آبادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.