×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
تولید دو برابری شمش بیلت در جهان فولاد سیرجان

به گزارش “سیرجان خبر” شرکت جهان فولاد سیرجان طی سال قبل توانست ظرفیت تولید شمش خود را به مرز ظرفیت اسمی‌برساند. محمد عباسلو، معاون بهره‌برداری شرکت جهان فولاد سیرجان با اشاره به این مطلب که ظرفیت اسمی‌کارخانه ذوب و ریخته‌گری معادل یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن است، گفت: در سال ۹۹ معادل ۸۷۲ هزار تن شمش تولید شده که نسبت به سال ماقبل رقم تولید شمش افزایش ۵/ ۲ برابری را نشان می‌دهد.

وی افزود: این به آن معناست که در سال دوم بهره‌برداری از کارخانه ذوب و ریخته‌گری به بیش از ۹۰ درصد ظرفیت دست یافتیم.

به گفته عباسلو این رویداد یعنی نزدیک شدن به ظرفیت اسمی‌ در سال دوم بهره‌برداری از طرح تولید شمش در میان واحد‌هایی که به تازگی راه افتاده‌اند، یک رکورد محسوب می‌شود. عباسلو خاطرنشان کرد: این در حالی است که پس از راه‌اندازی واحد ذوب و ریخته‌گری در سال ۹۸، تنها ۶۰۰ هزار تن شمش تولید داشتیم.

وی در خصوص بومی‌سازی قطعات در زمان راه‌اندازی واحد ذوب و ریخته‌گری گفت: در زمان راه‌اندازی کوره و ماشین ریخته‌گری متخصصان صاحب تکنولوژی به دلیل تشدید شدن تحریم‌ها به ایران نیامدند و همین امر سبب شد که برای راه‌اندازی از توان متخصصان داخلی و افرادی که در پروژه‌های مشابه ما فعالیت داشتند کمک بگیریم. وی یادآور شد: در بخش کوره از توان نیروهای جوان سیرجانی که پیش از آن در واحد احیای مستقیم در تولید آهن‌اسفنجی کار می‌کردند بهره گرفته و آنها را به واحد ذوب منتقل کردیم. این امر سبب شد بخش عمده‌ای از برنامه‌های اجرای طرح جلو بیفتد و از زمان‌بندی راه‌اندازی عقب نمانیم.

وی گفت: با توجه به راه‌اندازی واحد‌های فولادی متعدد در کشور، تخصص در دانش فنی فولادسازی ایجاد شده است و واحد‌های مشابه می‌توانند به راحتی از مشاوره آنها بهره گیرند.

عباسلو با اشاره به این مطلب که راه‌اندازی ماشین ریخته‌گری بدون نیاز خارجی‌ها انجام شد، تصریح کرد: در کارخانه ذوب و ریخته‌گری کمتر اقدام به بومی‌سازی شده است، اما پیش از این در واحد احیای مستقیم تعداد زیادی از قطعات بومی‌سازی شده‌اند. وی در خصوص نورد تولیدی از سوی کارخانه بردسیر متعلق به جهان فولاد سیرجان نیز یادآور شد: این کارخانه با ظرفیت اسمی ‌۵۰۰هزار تن در حال حاضر بالغ بر ۲۸۰ هزار تن تولید دارد. طبق برنامه ریزی‌های اخیر قرار است این کارخانه برای هم‌افزایی بیشتر در زمینه پشتیبانی و بهره‌برداری در سال‌جاری با دو مجتمع دیگر متعلق به جهان فولاد سیرجان ادغام شود. وی افزود: این اقدام در راستای افزایش انگیزه و فرهنگ کار سازمانی انجام می‌شود که اثر آن را به زودی در تولید میلگرد خواهیم دید.

وی به تولید شمش بیلت شرکت جهان فولاد اشاره کرد و گفت: تاکنون تولید جهان فولاد بیشتر در حوزه فولاد ساختمانی متمرکز بوده و گریدهای ۳sp ,۵sp  را به تولید می‌رساند.

وی یادآور شد: بخشی از شمش تولیدی از سوی جهان فولاد سیرجان به کارخانه تولید میلگرد انتقال می‌یابد. وی درباره بازاریابی کالای میلگرد خاطرنشان کرد: تعداد تولیدکنندگان میلگرد زیاد است و بازاریابی در این بخش کمی‌ دشوارتر از بازاریابی شمش بیلت است.

معاون بهره‌برداری جهان فولاد با اشاره به عرضه شمش در بورس کالا در هر سه‌شنبه اظهار کرد: در سال جدید صادرات شمش بیلت در اولویت دستور کاری شرکت قرار دارد. همچنین فروش محصولات جهان فولاد به صورت مزایده و عرضه در بورس کالا است. وی از آماده بودن بار صادراتی جدید شمش بیلت خبر داد و گفت: در هفته نخست فروردین نیز ۳۰ هزار تن شمش صادر کردیم. این در حالی است که بیشترین بار صادراتی جهان فولاد سیرجان در این سال‌ها به آهن‌اسفنجی اختصاص داشت که قبل از محدودیت‌های صادراتی به انجام می‌رسید، اما در حال حاضر تامین داخلی و تامین نیاز واحد ذوب و ریخته‌گری در اولویت قرار دارد. وی تاکید کرد: برای فولادساز کیفیت آهن‌اسفنجی و قبل از آن گندله مصرفی در تولید آهن‌اسفنجی بر پروسس تولید شمش و کیفیت شمش اثر بسزایی دارد.

عباسلو با اشاره به این مطلب که  در کارخانه اکسیژن نیز طی زمان شیوع کرونا بخشی از تولید اکسیژن را به بیمارستان‌ها اختصاص دادیم تصریح کرد: فروش از کارخانه اکسیژن هم به شکل صنعتی و هم بیمارستانی انجام شده و در راه‌اندازی کارخانه اکسیژن نیز از توان نیروهای متخصص فولادسازی کمک گرفتیم.

عباسلو به تعداد نیروی‌انسانی فعال در جهان فولاد اشاره کرد و گفت: اشتغال مستقیم از سوی این شرکت بیش از ۵۰۰ نفر است.

وی در پایان درباره برنامه تولید شمش در سال‌جاری به «دنیای‌اقتصاد» گفت: با رفع موانع پیش رو دستیابی به تولید یک میلیون تن شمش را در برنامه ۱۴۰۰ قرار داده‌ایم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.