×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 19 April , 2024

IMG13175866.jpg

به علت دوطرفه بودن مسیر باریک معدن گل‌گهر سیرجان، تصادفات خونین بسیاری در این مسیر رخ می‌دهد اما با وجود تلفات بالای جاده ای در مسیر این قطب بزرگ صنعتی کشور تاکنون اقدامی برای بهسازی آن صورت نگرفته است.

صدای برخورد می‌آید، در هم شکستن سازه‌های قوطی و حلبی‌ ماشین‌ها درون هم، و لحظه‌ای سکوت محض، همه بهت زده‌اند، این بار صدای آه و ناله‌ همه را خوشحال می‌کند، زنده است! همه به سمتش می‌دوند، صدای درد می‌آید،  جوانکی است با بازوهای زورمند و توانمند، پیرترها جوان رعنایش می‌نامند،  او تصادف کرده است، عازم محل کارش بوده است، معدن گل‌گهر. و اینک اسیر اوراقی‌ ماشینش شده است.

در پی چه‌کنم‌ها صدای آژیر به گوش می‌رسد، «خدا را شکر، نجات پیدا کرد» …روی تخت بیمارستان منتظر انجام عملیات درمانی است،  اما کمبودها فریاد می‌زند، انگار همه چیز دست به دست هم داده، ولی هنوز زنده است، اما صدای ضربانش در حال کُند شدن است و صدای بوق ممتد… و مرگ.

جاده‌ی گل‌گهر… و باز هم گل‌گهر. خون‌های بسیاری در مسیرش ریخته شده است گوشه‌گوشه‌اش صدای داغدار شدن مادران به گوش می‌رسد، مادرانی که با هزار امید فرزندشان را راهی شغلی کرده‌اند که با هزار نذر و نیاز به دست آمده ‌است  و خوشحال از این که فرزندشان مشغول کاری شده است، اما بی‌خبر از آن‌که چندی دیگر خوشحالی‌شان تمام خواهد شد…

صدای تیک تاک ساعت در این جاده،  به صدای  تصادف تبدیل شده است. شاید در گذشته ماهیانه یک تصادف خونین  در این مسیر گزارش می‌شد، اما این اواخر و با بهادار شدن سهامش در بورس، صدای این برخوردها تبدیل به صدایی روزانه شده است. هر روز یک برخورد و در هر برخورد جان چندین نفر تهدید می‌شود.

اما گل‌گهر. معدنی عظیم  در دل کویر، معدن سنگ آهنی که سرمایه‌‌ ماهیانه‌اش را صفرهای پیش رویش غیر قابل شمارش  کرده‌اند. معدنی که در خود شرکت‌های خصوصی بسیاری را ثبت داده است.

روی صحبت‌ با مدیران این معدن است که امیدواریم تنها ملاک‌ حضورشان در دل کویر، کسب سود نباشد.

معدنی که در صورت اراده می‌تواند با صرف درآمد یک روزه‌‌اش، دوبانده شدن مسیرش را در کوتاه ترین فرصت به اتمام رساند تا سهم سیرجانی‌ها از این معدن تنها مرگ نباشد.

۶۰ کیلومتر اول جاده سیرجان- شیراز، به مسیر گل‌گهر مشهور است، چرا که ترافیک به وجود آمده در این مسیر تنها به علت تردد کارکنان و متخصصان مشغول در این معدن است و بعد از آن دیگر هیچ گونه ترافیکی به چشم نمی‌خورد. پس به حق می‌گوییم که باید معدن گل‌گهر برای ساخت باند دوم این مسیر پُرترافیک مشارکت داشته باشد و به این معدن چندان بی‌مربوط نیست جان آدمیانی که گرفته می‌شود. پس تا بیش از این، این جاده قربانی نگرفته است در دو بانده‌کردنش بکوشید تا این تصادفات تنها تبدیل به اتفاقات گردند.

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.