×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
حمایت تمام قد روزنامه اصلاح طلب از عامل فرار جاسوسان آمریکایی از ایران+عکس

به گزارش خبرنگار “سیرجان خبر” به نقل از دانا؛ در تاریخ ۱۳آبان سال۱۳۵۸پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان ایرانی،۶۵نفر از جاسوسان آمریکایی فعال در ایران توسط دانشجویان پیرو خط امام دستگیر شدند.

اما در روز اشغال این جاسوخانه توسط دانشجویان پیرو خط امام شش تن از فعالان سفارت آمریکا در کشورمان درون سفارت حضور نداشتند و به همین خاطر توانستند با پناه بردن به سفارت کانادا در تهران پناه بگیرند و در روز هفتم بهمن ۱۳۵۸ با گذرنامه های جعلی کانادایی از کشورمان فرار کنند، نام این شش جاسوس در ذیل آمده است.

رابرت آندرز، ۲۴ ساله، افسر کنسولی

مارک جی. لیجک، ۲۹ ساله، افسر کنسولی

کورا آمبورن لیجک، ۲۵ ساله، دستیار کنسولی

هنری ل. شاتز، ۳۱ ساله، وابسته کشاورزی

جوزف د. استافورد، ۲۹ ساله، افسر کنسولی

کاتلین ف. استافورد، ۲۸ ساله، دستیار کنسولی

خبرگزاری رویترز در گزارشی از فرار ۶ دیپلمات آمریکایی از ایران نوشت: یک مقام آمریکایی گفته است که ۳ تن از آمریکائیان از مقامات کنسولگری، یکی از آنها وابسته کشاورزی و دو تن دیگر زنان کارمندان قسمت کنسولگری بوده‌اند. از قرار معلوم دیپلمات‌های آمریکایی با پاسپورت “سیاسی کانادایی” که مهر ویزای دیپلماتیک ایران را بطور جعلی بر آن زده بودند توانستند از فرودگاه مهرآباد خارج شوند. در اتاوا، سخنگوی وزارت خارجه  کانادا خاطر نشان کرد که نمی‌تواند در این مورد حرفی بزند اما افزود که آخرین گروه دیپلملات‌های کانادایی مرکب از چهار نفر که کن تیلور سفیر کانادا هم جزو آنها بودند، تهران را به قصد اروپا ترک کردند. درحالیکه کنسول کانادا و مقامات قسمت تجاری سفارت قبلا ایران را ترک کرده بودند.

رویترز به نقل ازمقامات آمریکایی گزارش داد که این عملیات زیر پوشش “خروج موقتی” اعضای سفارت کانادا صورت گرفته است و ونس، وزیر خارجه آمریکا بخاطر چنین “عملیات موفقیت آمیزی” از دولت کانادا تشکر کرده است.از قراری که مطبوعات کانادا مخصوصا روزنامه “لاپرس” نوشته‌اند اینها همان دیپلمات‌های آمریکایی هستند که دانشجویان پیرو خط امام با اطلاعی که از نبودن آنها میان گروگان‌ها داشته‌اند، مدتها دنبالشان می‌گشتند.

تیلور، سفیر کانادا در تهران از مدت‌ها پیش به واشنگتن و اتاوا توصیه کرده بود که به هر ترتیبی است باید شش دیپلمات آمریکایی بطور قاچاق از ایران بیرون برده شوند و در این مورد به کمک مقامات آمریکایی و کانادایی دو نقشه را طرح کرد، یکی اینکه دیپلمات‌ها شبانه تهران را ترک کرده و با اتومبیل از مرز ترکیه خارج شوند و راه دوم این بود که با پاسپورت جعلی و ویزای جعلی تن به خطر داده و از فرودگاه مهرآباد بگذرند. سرانجام سفیر کانادا به این نتیجه رسید که فرصت مناسبی برای فرار شش دیپلمات آمریکایی فرا‌رسیده است زیرا ایران سرگرم نتایج و پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری خود و سر و صداهای کنفرانس اسلامی‌ پاکستان درباره دخالت شوروی بود. در عین حال روزنامه‌ای که این خبر را داد نوشته بود “فوت و فن‌های اصلی” که برای خروج آنها از ایران به کار برده شده، به این زودی‌ها افشا نخواهد شد.از جمله فوت و فن‌ها یکی هم این بوده که سفیر کانادا و اعضای سفارت بدون آنکه وزارت خارجه ایران را در جریان بگذارند، بی‌خبر و دزدانه از فرودگاه مهرآباد خارج شده‌اند.

اما چیزی که تعجب همه را برمی‌‌انگیزد حمایت تمام قد روزنامه اصلاح طلب “آفتاب یزد” از عامل فرار جاسوسان ایرانی از کشورمان است که باعث شد تا دولت آمریکا به خاطر این عملیات از دولت کانادا تشکر کند.

روزنامه “آفتاب یزد” با استفاده از تیتر ” در گذشت کن تیلور؛ ناجی گروگان‌های آمریکایی در تهران” سعی در تطهیر جاسوسان آمریکایی به عنوان یک شهروند و همچنین تطهیر چهره تیلور به عنوان یک قهرمان را دارد.

در بخشی از متن منتشر شده توسط روزنامه آفتاب یزد آمده است: “نقش او در عملیات مخفیانه برای نجات شش شهروند آمریکایی در اوج بحران گروگانگیری ایران در سال ۱۹۷۹، او را به قهرمانی در دو سوی مرزهای کشورش مبدل کرد”.

در شرایطی که حتی جان‌کری هم برای درگذشت تیلور پیام تسلیت ارسال کرده است؛ این سوال پیش می‌آید که چرا روزنامه آفتاب یزد از عامل فرار جاسوسان آمریکایی در ایران حمایت می‌کند؟

پاسخ این سوال را می‌توان در حمایت‌های گوناگون این روزنامه از دولت آمریکا، سران فتنه، فتنه ۸۸ و امثال این‌ها یافت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.