×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
حمله هکری اخیر به‌طور قطع توسط آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شد

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از خبرگزاری تسنیم رئیس سازمان پدافند غیرعامل با تشریح جزئیات حمله هکری به سیستم توزیع سوخت کشور گفت: این حمله به حمله سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما این حمله به‌طور قطع به‌وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است.
سردار غلامرضا جلالی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما درباره این حمله سایبری ابراز کرد: اظهار نظر در این زمینه بر اساس اطلاعات فنی و تحلیل‌های اطلاعاتی است.

وی گفت: بر اساس تحلیل‌های اطلاعاتی این حمله از طرف یک کشور خارجی و آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است، اما از نظر اطلاعات فنی در حال بررسی هستیم و به‌صورت قطعی نمی‌توانیم درباره منشأ حمله اظهار نظر کنیم البته بخشی از بررسی‌ها به نتیجه رسیده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه این حمله در بخش میان‌افزار اتفاق افتاد که حمله بسیار پیچیده و پاک‌سازی آن دشوار است افزود: این حمله به حمله سایبری به راه‌آهن و بندر شهید رجایی شبیه است و از نظر ما این حمله به‌طور قطع به‌وسیله آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها انجام شده است.

سردار جلالی گفت: اگر حمله به سیستم توزیع سوخت در لایه سخت‌افزار اتفاق می‌افتاد نیاز به نفوذ بود؛ یعنی یا شرکت سازنده سخت‌افزار در این حمله دخیل بود یا تجهیزاتی باید ساخته می‌شد و در سیستم قرار می‌گرفت.

وی همچنین گفت: حمله سایبری به تابلو‌های تبلیغاتی نیز با حمله به سیستم توزیع سوخت مرتبط بود البته از نظر اتصال فنی مسئله در حال بررسی است و تاکنون ارتباطی پیدا نکرده‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ممکن است عوامل داخلی نیز در این حمله سایبری دخالت داشته باشند که دستگاه‌های امنیتی در حال بررسی هستند.
سردار جلالی یادآور شد: در سه ساعت اولیه پس از حمله به سیستم توزیع سوخت ۳۰ درصد از جایگاه‌ها و ۱۲ ساعت پس از حمله ۶۰ درصد از جایگاه‌ها به خدمت‌رسانی آف‌لاین بازگشتند.

وی تصریح کرد: در این حمله سایبری یک گل خوردیم، اما بازی را نباختیم، زیرا حضور هوشمندانه و تغییر روند صداوسیما در پرداختن به این مسائل و بررسی دقیق و اطلاع‌رسانی به‌موقع آن به مردم، سرعت عمل گروه‌های فنی و بازگشت سریع جایگاه‌های توزیع سوخت به خدمت‌رسانی و برخورد آگاهانه مردم با این مسئله موجب شد توطئه دشمنان در ایجاد اغتشاش و تجمع مردم خنثی شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل تهدید، آسیب‌پذیری، مدیریت کاهل و نبود تقسیم کار درست برای هدایت بحران را عوامل بروز این نوع حملات سایبری اعلام و اضافه کرد: در دولت گذشته با عینک سیاسی به سازمان پدافند غیرعامل نگاه و به‌جای جدی گرفتن تهدید آن را تحلیل می‌کردند.

سردار جلالی افزود: دولت گذشته می‌خواست سازمان پدافند غیرعامل زیرمجموعه خودش باشد که بتواند به آن دستور دهد، اما ما در پدافند غیرعامل نگاه سیاسی به هیچ دولتی نداریم و منافع مردم برای ما مهم است.

وی گفت: تداوم کارکرد زیرساخت‌ها خط قرمز سازمان پدافند غیرعامل است، زیرا در زندگی مردم اثر می‌گذارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل خاطرنشان کرد: برای شورای‌عالی فضای مجازی قبلی دستورالعملی برای تنظیم روابط دستگاه‌ها در حوزه جنگ سایبری تهیه کرده بودیم، اما می‌گفتند “جنگ مال نظامی‌هاست و به ما ارتباطی ندارد”.

سردار جلالی گفت: سازمان پدافند غیرعامل در دولت گذشته آسیب‌ها و ضعف‌ها را کشف می‌کرد و اطلاع می‌داد، اما می‌گفتند “این اطلاعات را به فلان جا اعلام کنید” و وقتی پیگیری می‌کردیم از ما حمایت نمی‌کردند.

وی ادامه داد: در گذشته سازمان پدافند غیرعامل برای حل مشکلات و رفع ضعف‌ها بودجه داشت و به‌عنوان نمونه برخی کار‌های فنی در صداوسیما با بودجه سازمان پدافند غیرعامل انجام شد، اما در دولت گذشته بودجه عملیاتی این سازمان صفر شد و فقط به ما حقوق می‌دادند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: این مسئله را در مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم، اما نتوانستیم آن را حل کنیم.

سردار جلالی افزود: اگر بودجه عملیاتی در اختیار سازمان پدافند غیرعامل نباشد این سازمان فقط به یک مجموعه گفتاردرمانی تبدیل می‌شود.

وی گفت: این‌که مجلس شورای اسلامی برای ما بودجه عملیاتی در نظر نگرفت به‌دلیل مخالفت نماینده دولت گذشته در کمیسیون تلفیق بودجه بود و مجلس به ما می‌گفت “دولت باید این را در لایحه پیش‌بینی می‌کرد”، زیرا نماینده دولت می‌تواند در کمیسیون تلفیق با طرح نمایندگان مخالفت کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل همچنین گفت: ما را به شورای‌عالی فضای مجازی در دولت گذشته دعوت نمی‌کردند در حالی که عضویت سازمان پدافند غیرعامل در شورای‌عالی فضای مجازی را مجلس شورای اسلامی تصویب کرده بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی با آن موافقت کرده بودند و ما این مصوبه را به شورای‌عالی فضای مجازی اعلام کردیم، اما آن‌ها این مصوبه را به دبیرخانه ابلاغ نکردند و ما در جلسات شورای‌عالی فضای مجازی نتوانستیم شرکت کنیم.

سردار جلالی درباره دلیل مخالفت شورای‌عالی فضای مجازی گذشته با حضور سازمان پدافند غیرعامل در این شورا گفت: آن‌ها فقط می‌گفتند “ما مخالف حضور شما هستیم”.

وی ابراز کرد: با روی کار آمدن دولت جدید شورای‌عالی فضای مجازی دو جلسه تشکیل داده است که سازمان پدافند غیرعامل در هر دو جلسه حضور داشته و برای حل مسائل گفتگو کرده است.

سردار جلالی اضافه کرد: در دولت گذشته با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در موضوعات ساده به توافق نمی‌رسیدیم اطلاعات را به ما گزارش نمی‌دادند، اجازه نمی‌دادند در موضوع شبکه ملی ارتباطات دخالت کنیم و در کل کار ما را علیه خود می‌دانستند.

وی گفت: البته در دولت گذشته با وزارت کشور و استانداری‌ها همکاری خوبی داشتیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه در چند کشور رشته دانشگاهی حفاظت از زیرساخت‌ها ایجاد و تدریس می‌شود خاطرنشان کرد: در دولت گذشته با وزیر علوم در این زمینه صحبت کردیم، اما با آن مخالفت شد و فقط در دانشگاه دفاع ملی با اصلاح یکی از رشته‌ها از ترم آینده در این زمینه دانشجو می‌پذیریم.

سردار جلالی گفت: جنگ سایبری زیرساختی آغاز شده است و باید آن را جدی بگیریم و ضعف‌ها و نقاط آسیبمان را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه پدیده‌ها در این حوزه به‌طور کامل جدید است گفت: اگر فهم مشترکی از مسئله جنگ سایبری داشته باشیم می‌توانیم با همیاری راه‌حلی برای آن بیابیم.

سردار جلالی تصریح کرد: در سیستم توزیع سوخت دوبار سال گذشته و امسال سامانه آزمایش کردیم که هر بار سه نقطه‌ضعف پیدا شد که یکی از آن‌ها بروز نبودن سامانه‌ها و قدیمی بودن آن‌ها بود.

وی گفت: این مسئله را نوشتیم و مکتوب اعلام کردیم، اما اصلاحی انجام نشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل افزود: به قوه قضاییه برای حمایت مراجعه کرده‌ایم، اما قوه قضاییه گفت “باید در این زمینه قانون وجود داشته باشد”.

سردار جلالی گفت: بحث قانون را در مجلس گذشته پیگیری کردیم، اما به نتیجه نرسید و در این مجلس نیز با توجه به اینکه طرح به صحن علنی مجلس آمد، اما دوباره از دستور جلسه خارج شد و به ما اعلام کردند مشکل آیین‌نامه‌ای داشته است.

وی اضافه کرد: در آن طرح پیش‌بینی شده است که ترک فعل در زمینه جنگ سایبری و رفع ضعف زیرساخت‌ها در این حوزه جرم است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: سال گذشته یکهزار و ۴۰۰ رزمایش و امسال تاکنون ۶۶ رزمایش برای آسیب‌شناسی و مشخص کردن ضعف‌های دستگاه‌ها انجام داده‌ایم.

سردار جلالی تأکید کرد: اگر بودجه عملیاتی داشته باشیم می‌توانیم برای اصلاح ضعف‌ها کمک مالی به دستگاه‌ها داشته باشیم.

وی متذکر شد: سازمان پدافند غیرعامل باید قدرت اجرایی داشته باشد زیرا اگر دولتی نخواهد با ما کار کند می‌تواند با ایجاد موانعی جلوی انجام کار ما را بگیرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل اظهار کرد: در فضای سایبر اقدامات به‌سمت رفتار خصمانه طرح و جنگ سایبری رفته است.

سردار جلالی گفت: اکنون در دنیا ۶ نوع جنگ سایبری از جمله جنگ سایبری زیرساختی، جنگ سایبری نظام و جنگ شبکه‌های اجتماعی به‌رسمیت شناخته شده است.

وی با یادآوری اینکه نخستین جنگ رسمی سایبری مربوط به استاکس‌نت بود اضافه کرد: رویکرد اصلی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در این حوزه آفند سایبری است و آمریکایی‌ها در سال ۲۰۱۶، ۱۲۳ یگان آفند سایبری ایجاد کرده‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیر‌عامل گفت: نخستین مدال پدافند غیرعامل این هفته به خانواده شهید علی لندی که از نسل شهید فهمیده است اهدا می‌شود.

ساخت ۲۲۰ محصول سایبری امنیتی بومی در داخل

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با اعلام اینکه “سامانه‌های امنیتی بومی زیادی ساختیم و پروانه امنیتی قابل قبول هم گرفتند”، گفت: پارسال آمار ما ۲۲۰ محصول بود.

غلامرضا جلالی افزود: امسال این عدد را به ۳۰۰ می‌رسانیم و تا پایان امسال ۳۰۰ سامانه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری یا شبکه بومی امن کنترل‌شده توسط آزمایشگاه‌هایمان در حوزه‌های مختلف خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از مجموعه‌ها را بررسی کرده ایم، اما در خیلی از آن‌ها اشکالاتی وجود دارد، گفت: روز اول که شروع کردیم حتی یک سامانه داخلی امن در حوزه‌های مختلف نداشتیم، اما اکنون ۸ تا ۹ سال است که بر روی راهبری شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای تولید سامانه‌های پدافند سایبری بومی امن متمرکز هستیم.

جلالی با اشاره به اینکه حوزه‌های صنعتی در اولویت است، ادامه داد: مثلاً ۷ نمونه سیستم کنترل صنعتی برق، گاز و هسته‌ای را ساختیم.

وی افزود: یکی از اقدامات اساسی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات است؛ دنیا در حال حرکت به سمت ملی سازی فضای سایبری است، زیرا امریکایی‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزار سایبری بر بقیه کشور‌ها تسلط داشته باشند.

جلالی ادامه داد: چینی‌ها اینترنت را در چین بازتعریف کردند و برای آن فضای بومی و ملی چینی تعریف کردند که خدمات لازم را به مردم خود جدای از فضای بیرونی و جدا از تسلط امریکایی ارائه می‌کند و اروپایی‌ها هم در پی اینترنت اروپایی هستند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه ۹۷ درصد پول ما دیجیتال و سایبری و ۳ درصد آن اسکناس است، گفت: باید چگونه از این پولمان و سامانه‌های نظامی، پروازی، آموزشی و بانکی حفاظت کنیم؟

سردار جلالی افزود: نمی‌توانیم آن را آزاد بگذاریم و هر امواجی سراغ آن بیاید و در خطر بیفتد.

وی گفت: بر اساس قانون، وزارت ارتباطات مسئول اجرای شبکه ملی اطلاعات است و وزیر جدید ارتباطات هم در جلسه شورای عالی فضای مجازی گفت مسئول شبکه ملی اطلاعات است.

سردار جلالی افزود: وزیر ارتباطات گفت در مدت سه سال شبکه ملی اطلاعات، تکمیل و راه اندازی می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل اضافه کرد: سرور هیچکدام از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی در کشور ما نیست و داده‌های ما خارج از کشور ما نگهداری می‌شود و این موضوع برای امنیت ملی ما خطرناک است.

جلالی با بیان اینکه دولت باید خدمات حاکمیتی و زیرساختی را خودش ارائه کند، گفت: دولت مکلف است زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی کشور را تأمین کند و خدمات آن را در اختیار بخش خصوصی و مردم قرار دهد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: دو سال پیش، بررسی‌های خوبی در داخل کشور انجام شد و فرصت‌ها و تهدید‌های رمزارز‌ها را کاملاً بررسی کردیم؛ جمع بندی کلی ما این بود که رمزارز‌ها اگر بدون رعایت حکمرانی کشور وارد نظام اقتصادی کشورمان شوند پول ملی آسیب می‌بیند و حوزه حکمرانی پولی و مالی کشور از کنترل خارج می‌شود.

وی ادامه داد:، اما می‌تواند جایگزین خوبی برای دیگر ارز‌های خارجی و از آن استفاده شود.

سردار جلالی اضافه کرد: جمع بندی ما این بود که دولت می‌تواند تنهایی یا به کمک چند کشور دیگر، رمزارز را تولید و تعریف کند و پشتوانه آن را نفت قرار دهد و خودش هم از آن استفاده کند.

وی گفت: اگر ما به درستی به آن نپردازیم می‌تواند تهدید هم باشد؛ اگر از آن به گونه‌ای استفاده کنیم که حاکمیت ملی ما را نقض نکند و حتی تقویت کند می‌تواند ابزار خیلی خوبی باشد.

جلالی افزود: وزارت ارتباطات با شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر مذاکره کند تا آن‌ها سرور‌های خود را در داخل کشور ما قرار دهند و دفتر نمایندگی در داخل کشورمان تأسیس کنند و تابع قوانین ملی ما باشند و اگر خطایی مرتکب شدند حکم قاضی کشورمان را بپذیرند.

وی افزود: ما نه تنها با شبکه‌های اجتماعی خارج از کشور برخورد نکردیم بلکه از قانون شکنی آن‌ها در داخل کشورمان حمایت کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع وجود مراکز پر خطر در محیط‌های شهری از مسائل جدی ماست و در پی آن هستیم تلاش کنیم با استفاده از همه روش‌های قانونی، خطر را از حوزه سکونت مردم خارج کنیم و در این راستا سند ملی پدافند شهری را تعریف و در آن ساماندهی مراکز پر خطر در بیرون از شهر و ایمن سازی مراکز پر خطر داخل شهر را هدف گذاری کردیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل گفت: توافقنامه‌ای با سازمان آتش نشانی داشتیم تا این دستگاه به عنوان پاسخ اولیه به حوادث شیمیایی تعریف شود؛ همچنین در ۵۲ شهر هدف با هماهنگی وزارت دفاع و وزارت کشور و شهرداری ها، بسته تجهیزات اولیه مقابله با تهدیدات شیمیایی را فرستادیم.

سردار جلالی افزود: دستورالعمل پدافند شیمیایی را تنظیم و تکالیف دستگاه‌های اجرایی در بروز حوادث شیمیایی را مشخص کردیم.

وی اضافه کرد: از آقای رئیسی در زمان ریاستش بر قوه قضائیه درخواست کردیم دادگاه ویژه‌ای را تشکیل دهد تا به ترک فعل‌ها در اجرای امورات سازمان پدافند غیر عامل که موجب خسارت به مردم می‌شود تشکیل شود و ایشان دستور دادند دادگاه ویژه را تشکیل دهند.

جلالی افزود: تهدیدات و آسیب‌ها را بررسی می‌کنیم تا مشکلات را شناسایی و راه حل‌ها را به دستگاه‌های مختلف ارائه کنیم.

وی اضافه کرد: حدود ۴۰ صفحه گزارش را تهیه و به محضر مقام معظم رهبری ارسال کردم.

جلالی با اشاره به اینکه کاستی‌هایی هم وجود دارد، گفت: مسئول کشف تهدیدات و بررسی آسیب پذیری‌ها هستیم و پیگیری می‌کنیم تا برطرف شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.