×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
دستگاه‌های ذیربط چقدر برای فیلتر “WeChat” محق هستند؟ / عبور اطلاعات شخصی کاربران از تل‌آویو

استفاده بالقوه از امکاناتی این چنینی مانند ویچت، وایبر، واتس‌آپ و غیره امکانات زیادی به کاربران اینترنتی از قبیل سهولت در تماس‌های متنی، صوتی و تصویری با هزینه‌های بسیار پایین یا حتی رایگان ارائه می‌دهد.

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از باشگاه خبرنگاران،استفاده از نرم‌افزارهای موبایل‌بنیان چت و مکالمه به‌طور گسترده‌ای افزایش یافته است، به‌طوی که وب‌سایت رسمی اپلیکشین وی‌چت در گزارشی با اعلام استقبال گسترده ایرانی‌ها از این شبکه اجتماعی خبر از ارائه نسخه فارسی آن داده تا کاربران ایرانی ویچت بهتر از آن استفاده کنند.

استفاده بالقوه از امکاناتی این چنینی مانند ویچت، وایبر، واتس‌آپ و غیره امکانات زیادی به کاربران اینترنتی ارائه می‌دهد از قبیل سهولت در تماس‌های متنی، صوتی و تصویری با هزینه‌های بسیار پایین یا حتی رایگان.

اما متاسفانه مسئله‌ای که بسیاری از کاربران اینگونه نرم‌افزارها در نظر نمی‌گیرند، موارد امنیتی و حریم خصوصی افراد است که تجربه نشان داده به راحتی اطلاعات شخصی افراد توسط سازمان‌های امنیتی و جاسوسی و هکرها مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

بویژه اینکه بسیاری از کاربران از تنظیماتی که باعث افزایش امنیت شبکه و حریم خصوص آن‌ها می‌شود اطلاعی ندارند و به راحتی بسیاری از اطلاعات شخصی خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران در گذشته نیز با تهیه گزارش‌هایی از پشت صحنه شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک و موتور جستجوی گوگل و راه‌های جاسوسی از این طریق تهیه کرده است، بخصوص رابطه نزدیک برخی از این امکانات اینترنتی با رژیم صهیونیستی و سازمان‌های جاسوسی وابسته به آن.

در این گزارش نیز تلاش می‌شود، با ارائه چاله‌های امنیتی که در برخی از شبکه‌های اجتماعی موبایل‌بنیان نوظهور وجود دارد، کاربران و مسئولان را نسبت به خطرات آن مطلع کنیم.

وی‌چت نرم‌افزاری چینی که برای اولین بار خارج از مرزهای این کشور شهرت یافت

“وی‌چت” شبکه اجتماعی موبایل‌-بنیان است که توسط “شرکت tencent” “چین” طراحی و تولید شده است و اولین نسخه آن در ژانویه ۲۰۱۱ منتشر شد.

تعداد کاربران این نرم‌افزار در ماه می ۲۰۱۱، به ۴ تا ۵ میلیون بود، اما پیشرفت و گسترش آن به یکباره همه گیر شد، به‌طوری که در اواخر همان سال ۵۰ میلیون کاربر و در مارس ۲۰۱۲، ۱۰۰میلیون کاربر گوشی‌های هوشمند از وی‌چت استفاده کردند.

اما رشد ویچت در اینجا متوقف نشد، در ماه سپتامبر ۲۰۱۲ تعداد کاربران این نرم‌افزار موبایل‌بنیان ۲۰۰ میلیون کاربر شد.به گفته Ma Huateng مدیر اجرایی شرکت تنسنت، میزان کاربران این شکبه اجتماعی موبایل‌بنیان به ۳۰۰ میلیون نفر رسید.

 

وی‌چت امروز به اولین نرم‌افزار ارتباطی و پیام‌رسانی صوتی و متنی موبایل‌بنیان جهان تبدیل شده است، البته بسیاری از کاربران وی‌چت، چینی بوده و تنها ۷۰ میلیون نفر از کاربران خارج از چین عضو این شبکه هستند.

براساس گزارش GlobalWebIndex، ویچت پنجمین اپلیکیشن پرکاربرد جهانی است و تا آگوست ۲۰۱۳ ویچت بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر بین‌المللی ثبت شده دارد.

ویچت و مخاطرات امنیتی

به گزارش گاردین، مخالفان دولت چین اعتقاد دارند سرویس‌های امنیتی این کشور از ویچت برای نظارت بر فعالیت‌های چندصدمیلیونی کاربران این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. در حالیکه محبوبیت ویچت در حال افزایش است، بسیاری از کاربران نگران این موضوع هستند که سرویس‌‌های امنیتی بویژه دولت چین می‌تواند بر فعالیت‌های کاربران نظارت داشته باشد.

به علاوه زمانی که این نرم‌افزار در تایوان ورود پیدا کرد، قانونگذاران این کشور هشدار دادند ویچت می‌تواند اطلاعات و روابط خصوصی افراد فاش کند و از این جهت می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی این کشور باشد.

ویچت شبیه سرویس پیام‌دهی محبوب آمریکایی WhatsApp، عمل می‌کند، اما مانند دیگر شبکه‌های اجتماعی، ویچت هم می‌تواند به کاربران اجازه دسترسی به دفترچه تماس، پیام‌های متنی بدهد و مکان افراد را از طریق جی‌پی‌اس پیدا کند. در چین برخی هراس دارند که ویچت بتواند کاربران هدف را نظارت کند.

هو جیا، فعال حقوق بشر در چین که به اتهام اغتشاش به سه سال حبس محکوم شده است می‌گوید، پیام‌های صوتی او از طریق ویچت توسط اداره امنیت داخلی چین شنود شده است.

به گزارش وب‌سایت تخصصی zdnet، دادگاهی در پکن به کاربران ویچت هشدار داده است که این نرم‌افزار منجر به ارتکاب جرایم متعددی از قبیل تجاوز و قتل می‌شود.

براساس گزارش NetEase، یکی از ویژگی‌های ویچت این است که به دیگر کاربران این اپلیکیشن که در هزار متری طرف هستند اجازه می‌دهد مکان آن‌ها را شناسایی کند. اگر شخصی مکان و فاصله کاربر دیگر را ثبت کند، تنها باید مکان خود را دوبار تغییر دهد، فواصل را ثبت کرده و سپس با استفاده از فرمول‌های ساده هندسی مکان دقیق کاربرد مورد نظر را پیدا کند.

به گزارش Legal Evening News،  چندین جرم براساس داده‌های ویچت در سال‌های گذشته در چین گزارش شده‌اند که برخی از آن‌ها در رابطه با تجاوز به افراد بوده است.

برای مثال، شخصی در استان ژیژانگ با ۷ دختر از طریق ویچت رابطه دوستی برقرار می‌کند و پس از شناسایی مکان آن‌ها هر هفت نفر را مورد تجاوز قرار می‌دهد.

البته این سایت، به کاربران توصیه می‌کند تا این ویژگی ویچت را برای محافظت از اطلاعات شخصی خود خاموش کنند.

 به گزارش techinasia، اینکه وییچت مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی با مخاطرات امنیتی همراه باشد جای تعجب نیست. اما نکته جالب اینجاست که دولت چین از هم از ویچت ابراز نگرانی کرده است. شبکه سی‌سی‌توی چین در گزارشی از خطرات ویچت درباره ناشناس بودن و ویژگی‌های مکان‌یابی آن ابراز نگرانی کرد که به مجرمان راه می‌دهد. برای مثال، این گزارش گفت زن مجردی هنگامی که با مردی در ویچت آشنا شد مرد او را ربود و به قتل رساند. قاتل دقیقا می‌دانست مقتول کجاست و چه زمانی آنجا خواهد بود.

ویژگی “Shake” ویچت و مشکلات آن

ویچت دارای پلاگینی است به نام shake که با تکان دادن تلفن همراه خود این پلاگین می‌تواند به شما کمک کند تا افرادی که به طور همزمان در حال تکان دادن تلفن خود هستند را بیابید. می‌توان یکی از این افراد را انتخاب کرده و با او به اصطلاح چت کرد. این ویژگی به کاربران ویچت اجازه می‌دهد تا دوستان منطقه‌ای و حتی بین‌المللی بیشتری پیدا کنند.

اما شما اطلاعی ندارید که چه کسی تصویر شما می‌بیند تا اینکه درخواست ارتباط به شما بدهد.

به علاوه، پلاگین Shake یک پلاگین مکان‌بنیان است. با استفاده از shake فاصله شما از افرادی که تلفن خود را تکان می‌دهند به طور همزمان مشخص می‌شود همچنین جنسیت و اطلاعات پروفایل مانند شناسه کاربری، محل زندگی، استاتوس‌ها و غیره مشخص خواهند شد. این اتفاقات همه در پیش‌فرض نرم‌افزار قرار دارند و کاربر هیچ امکانی برای کنترل آن‌ها ندارد.

برای مثال، شخصی را در اطراف خود پیدا می‌کنید که تنها ۱۰۰ متر با شما فاصله دارد. شاید شما فقط بخواهید شخص خاصی را پیدا کرده و نخواهید اطلاعات شخصی شما در آن سوی جهان برای شخصی که هیچ ارتباطی با او ندارید نمایان شود. گرچه ویژیگی شیک ویچت نوآوری تازه‌ای است، اما به شدت از کنترل‌های حریم خصوصی رنج می‌برد.

براساس تحقیقات، shake  اولین نقصی که دارد این است که اگر شخصی بخواهد از شیک استفاده کند، مشخصات جنسی، مکان فرد و اطلاعات پروفایل آن‌ها مشخص می‌شود. زیرا کاربران نمی‌توانند از تنظیمات مورد نظر استفاده کنند.

وایبر، نرم‌افزاری کاملا صهیونیستی

“وایبر” “Viber”، نیز مانند ویچت، یک نرم‌افزار چت و مکالمه موبایل‌بنیان است که توسط شرکت وایبر مدیا در تلفن‌های هوشمند به کار برده می‌شود.

وایبر برای اولین بار توسط شرکت اپل و در گوشی‌های آیفون در سال ۲۰۱۰ به منظور رقابت با اسکایپ کار خود را آغاز کرد و کاربران آن در تمام جهان به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر می‌رسند.

اما نکته‌ای بسیار جالب و قابل تامل کشور تولیدکننده و موسس این نرم‌افزار است. گرچه مرکز اصلی شرکت وایبر در قبرس است، اما خاستگاه آن‌ جایی نیست جز سرزمین‌های اشغالی.

وایبر نرم‌افزای صهیونیستی

همانطور که گفته شد، مراکز اصلی وایبر در سرزمین‌های اشغالی بوده و موسس آن‌ یک صهیونیست است. آن هم نه صهیونیستی عادی، بلکه فردی که در اطلاعات ارتش اسرائیل کار می‌کند.

موسس وایبر کیست؟

موسس این شرکت فردی آمریکایی-اسرائیلی به نام “تالمون مارکو” Talmon Maroc است.

تالمون مارکو Talmon Marco یک تاجر آمریکایی-اسرائیلی است. وی در سرزمین‌های اشغالی بدنیا آمده و به عنوان افسر ارشد اطلاعات ارتش مرکز فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی کار کرده است.

بخش اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی، یکی از واحدهای زیرمجموعه سرویس جاسوسی این رژیم، موساد است.

 

مارکو مدرک کارشناسی کامپیوتر و مدیریت خود را از “دانشگاه تل‌آویو” دریافت کرد و سپس به آمریکا مهاجرت کرد.

مارکو در مصاحبه‌ای با روزنامه گاردین مدعی شد، یکی از ویژگی‌های وایبر که در عربستان سعودی در حال آزمایش است، تکنولوژی است که مانع از بلاک شدن وایبر می‌شود.

به گفته رئیس صهیونیست وایبر، مدتی پیش نمونه‌ای آزمایشی از وایبر استفاده شد که به کاربرانی که در کشورهای آن‌ها وایبر بلاک شده است اجازه استفاده می‌دهد.

وی مدعی شد علی‌رغم بلاک شدن این اپلیکیشن در عربستان هم اکنون هزاران نفر در عربستان از وایبر استفاده می‌کنند.

به گزارش العربیه، وایبر اپلیکیشنی کاملا رایگان و بدون هیچگونه تبلیغات است، العربیه این سوال را می‌کند که چطور می‌شود نرم‌افزاری خدمات خود را به بیش از ۲۰۰ میلیون نفر در جهان به طور رایگان ارائه کند؟

البته وایبر به تازگی فروشگاه اینترنتی وایبر به راه انداخته است.

براساس این گزارش، مارکو صاحب شرکت‌های آیمش و باندو نیز می‌باشد که در آن برنامه‌های مرموز دانلود می‌شود و دارای ابزارهایی است که وارد کامپیوتر افراد شده و از آن‌ها جاسوسی می‌کند.

ذخیره‌سازی آنلاین تماس‌های تلفنی و  دفترچه تماس تلفن‌های اندروید

العربیه مدعی شده است، برنامه وایبر در آیفون و آندروید دفترچه تماس‌ها، پیام‌ها و تماس‌های تلفنی افراد ظبط می‌کند و می‌تواند مکان شما را شناسایی کرده و به تمام فایل‌های موبایل دسترسی پیدا کند.

به گزارش وب‌سایت تحلیلی ultgate، در حالی که مدیران اصلی وایبر تاکنون بارها اذعان کرده‌اند که مرکز توسعه و تحقیقات وایبر در اسرائیل قرار دارد و اینکه موسس آن‌ها مدت‌ها در ارتش اسرائیل کار می‌کرده است، اما تاکنون کسی نپرسیده مخارج وایبر از کجا تامین می‌شود‌؟

به گزارش وب‌سایت آیفون کانادا، در جولای سال جاری، ارتش سایبری سوریه صفحه وایبر را هک کرده است.

ارتش سایبری سوریه در پیامی در صفحه توئتیر خود از کاربران وایبر خواسته تا این نرم‌افزار را از موبایل خود حذف کنند، زیرا این شرکت در حال جاسوسی و ردیابی تمام کاربران است و آدرس‌های آیپی کاربران را ثبت کرده است.

 

به گزارش سایت alahednews، اپلیکیشن‌های رایگان چند وقتی است که به بازارهای مخابرانی هجوم آورده‌اند.

بر همین اساس، بسیاری از افرادی که در کشورهای مسلمان‌نشین زندگی می‌کنند نمی‌دانند که برخی از این ابزارها مستقیما از اسرائیل تولید می‌شود و می‌توانند امنیت و حریم خصوصی آن‌ها و همچنین قانون تحریم اسرائیل را نقض کنند.

به عنوان مثال، نرم‌افزار وایبر در لیست تجاری وزارت اقتصاد و دارایی اسرائیل ثبت شده است.

زین خوئیری Zein Khoeiri کارشناس آی‌تی شرکت تله‌کام اعتقاد دارد این نرم‌افزارها مانند بسیاری دیگر از نرم‌افزارها کار می‌کنند اما با چند تفاوت کوچک.

در وایبر نیاز به ثبت نام کاربری و پسورد یا حتی login‌ شدن ندارد. فقط باید با استفاده از شماره تلفن خود وایبر را فعال کنید. سپس وایبر به طور کاملا خودکار دفترچه تماس تلفن شما را اسکن کرده و افراد دیگری که در لیست تماس‌های شما قرار دارند و از وایبر استفاده می‌کنند را شناسایی می‌کند.

به گفته این کارشناس آی‌تی، وایبر می‌تواند لیست تماس‌های سیم‌کارت‌ها را دستکاری کند، به علاوه اطلاعات تلفن‌های همراه به صورت آنلاین ذخیره می‌شوند.

به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت‌های امنیتی نسبت به تلفن‌های اندرویدی که از وایبر استفاده می‌کنند هشدار داده‌اند.

بنابراین گزارش، هجوم نرم‌افزارهای اینترنتی مانند وایبر در فضای مجازیریال به هکرها اجازه شکستن قفل گوشی‌ها همراه و کنترل گوشی‌های هوشمند را خواهد داد.

نقص بزرگ وایبر توسط یک شرکت امنیتی ویتنامی کشف شد که مدعی شده است، گوشی‌ها اندرویدی قربانی وایبر هستند.

این شرکت دریافته است که فرستادن پیام‌های POP-UP و استفاده از بخش‌هایی از وایبر به هکرها اجازه می‌دهد که قفل‌های امنیتی که کاربران استفاده می‌کنند را هک کنند.

تلاش واشنگتن برای جاسوسی از رسانه‌های اجتماعی از ۴۰ کشور مختلف

وزارت امنیت داخلی و سازمان پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته دفاعی آمریکا به دنبال استفاده از تجزیه و تحلیل رسانه‌های اجتماعی در حوزه تروریسم (ادعاهای جعلی) و یا در مواقع اضطراری است.

INSCOM یا فرماندهی اطلاعات و امنیت ارتش آمریکا به دنبال ابزاری است که بتواند تجزیه و تحلیل‌های لازم را بر روی داده‌ها جمع‌آوری شده از یک لیست ۴۰ کشوری انجام دهد و در ده تم تحلیلی از جمله “سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی، زیرساخت‌ها و سیستم‌های اطلاعاتی کشورهای خارجی،” و همچنین تجزیه و تحلیل احساسات و تجزیه و تحلیل‌های پیشگویانه‌ وارد شود. این سرویس از طریق گوشی‌های هوشمند و یا تبلت‌ها، در دسترس این واحد ارتش قرار خواهد گرفت.

هشدار به کاربران شبکه‌های اجتماعی و مسئولین

گفتنی است، امروزه با پیشرفت تکنولوژی هر روزه نرم‌افزارهای نوینی به بازار دنیای دیجیتال وارد می‌شوند، سوای امکانات و سهولتی که این نرم‌افزارها برای کاربران خود ایجاد می‌کنند، شرکت‌ها و افرادی هستند که پشت برخی از آن‌ها قرار دارند، به‌طوری که در بسیاری از مواقع سازمان‌های جاسوسی و امنیتی با نفوذ در این نرم‌افزارها به اطلاعات شخصی و خصوصی میلیون‌ها نفر دسترسی پیدا می‌کنند و مورد سوء استفاده قرار می‌دهند.

از همین جهت کاربران شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزاهای چت و مکالمه که این روزها طرفداران بسیاری بخصوص در کشورمان پیدا کرده‌ است باید مراقب باشند تا بیگدار به آب نزده و تمام اطلاعات شخصی و محرمانه خود را در فضای مجازی قرار ندهند.
این روزها که اسیب های استفاده از نرم افزارهای ارتباطی برای کاربران و مسوولان مشخص شده است لازم است نرم افزارهای وطنی هرچه زودتر خودی نشان دهند.

یکی از راهکارهایی که دستگاه‌های مرتبط با فضای مجازی می‌توانند انجام دهند، گسترش شبکه‌های اجتماعی ملی است که می‌تواند علاوه بر جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از اطلاعات شخصی و محرمانه کاربران، محیط امن و سالمی را نیز از لحاظ شئونات اخلاقی متناسب با فرهنگمان فراهم نمایند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.