×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
دولتی ها در خصوص برجام خوش خیالی کاذبی داشتند/دولت تولید داخلی را سرکوب کرده است

به گزارش “سیرجان خبر” به نقل از آرمان کرمان،عبد المجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه بزرگترین عامل رکود وعده هایی دولت در خصوص برجام بود، عنوان کرد: در واقع دولت انتظاراتی به نام برجام در معادلات مصرف کننده و تولید کننده جای داد.

دولتی ها در خصوص برجام خوش خیالی کاذبی داشتند

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: دولت برنامه اش را برهمین اساس تنظیم کرد و برجام یکی از دلایلی بود که برنامه با دوسال تاخیر به مجلس رفت و به دلیل آن خوش خیالی کاذبی که دولتی ها داشتند چندین حکم را به نام برنامه به مجلس تحمیل کردند و تا الان سه بار دستکاری شد و در نهایت قرار شد که مجلس برای تنظیم برنامه وارد شود.

شیخی در ادامه تشریح کرد:در واقع برنامه به دلیل برجام تعطیل و با تاخیر مواجه شد و در این برنامه ای که تنظیم کردند برای مصرف کننده و تولید کننده انتظاراتی ایجاد شد که ما اسم آن را افزایش انتظارات کاهنده تورمی می گذاریم، به این معنا که به مصرف کننده این چنین تفهیم شد که باید دست نگه دارد و چیزی نخرد تا برجام امضا شود و پس از آن کالاها و سرمایه های خارجی به وفور در بازار یافت شده و همه چیز ارزان می شود بنابراین هر فردی خریدهای خود را به تاخیر می اندازد تا در آینده بازار ارزان تر شود و تولید کننده هم به همین خیال ازدوطرف تحت فشار قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: تولید کننده با افزایش انتظارات کاهنده تورمی انتظار داشت در آینده بعد از امضای برجام هزینه تمام شده تولیدش با ورود مواد اولیه، کالاهای واسطه ای و نهادهای تولید ارزان تر به بازار ارائه شود و بتواند هم هزینه تولید را کاهش دهد و هم با ورود نهادها،مواد اولیه و کالاهای واسطه ای در چرخه تولید آن ها را وارد کند و تولید با کیفت تری به بازار ارائه دهد.

دروازه واردات با افسار گسیختگی باز شده است

شیخی با بیان اینکه عملکرد دولت باعث رکود تقاضای موثر در بازار شده است، ابراز کرد: با افسارگسیختی دروازه واردات باز شد و کالاهای خارجی به بازار ریختند و تولید سرکوب شد، یعنی دولت تولید را سرکوب کرده است بنابراین از دوجنبه به تولید کننده فشار آمد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه یادآور شد: دولت اشتیاقی برای عقد قرارداد با شرکت های داخلی نشان نمی دهد همانطور که این مسئله را در نفت، پتروشیمی و صنایع مرتبط با نفت مشاهده می کنید.

وی با اشاره به این موضوع که یکی از روزنه های فعالیت در بخش اقتصاد مسکن است، بیان کرد: وقتی مسکن تعطیل شد بیش از ۳۰۰ رشته شغلی، صنعتی، معدنی و تولیدی تعطیل شدند و مواد اولیه معدنی ساختمانی از خارج وارد شدند که با این ولنگاری واردات وضع بسیار بدتر شده است و دولت این چنین باعث رکود در تولید و اقتصاد شده است.

دولت جریان شکایت از منتقدینش را به راه انداخته است

شیخی در ادامه با بیان اینکه دولت نمی خواهد شکست و عدم نتیجه گرفتن از برجام را بپذیرد، عنوان کرد: به جز آزاد شدن چند میلیارد مطالبات ایران در کشورهایی همچون هند و چین و افزایش فروش نفت خام هیچ اتفاق دیگری نیفتاده است و هنوز بسیاری از مبادلات و معاملات با تحریم مواجه هستیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی تاکید کرد: آمریکا اعلام کرده که بعد از برجام تحریم ها را افزایش داده است بنابراین دولت زیر بار اشتباهش نمی رود و  لجاجت می کند و همچنین جریان شکایت از منتقدین خود را راه انداخته است که هر کسی علیه دولت حرفی بزند باید به دادگاه برود و لیست رسانه ها و کارشناسانی که از آن ها شکایت شده در سایت های خبری موجود است.

سپردن پارس جنوبی به فرانسوی های خیانتکار

شیخی گفت: دولت پارس جنوبی را به دست فرانوسوی ها سپرده است، خیانتکارانی که در دوان تحریم به شدت دشمنی کردند اما دولت به این ها امتیاز داده است در صورتی که شرکت های داخلی با وجود توانمند بودن کنار زده می شوند و بهانه دولت برای اینکار وارد شدن پول به کشور توسط سرمایه گذاران خارجی است در صورتی که در ایران هم پول و منابع  هدر می روند.

وی افزود: وقتی حجم نقدینگی دوبرابر و نیم شده است این بدین معناست دولت نتوانسته است آن را به سمت سرمایه گذاری هدایت کند بنابراین دولتی ناکارآمد است.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان خاطر نشان کرد:دولت بر بازار مالی، کالا، خدمات و بازار کار تسلط ندارد و نرخ بیکاری به شدت افزایش پیدا کرده است و کاهش تورم به علت عدم شکل گرفتن معاملات است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.