×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024

“سیرجان خبر” گنجینه ها و آثار تاریخی کشور ما همواره در تمام دنیا زبانزد موزه داران، کلکسیونر ها و علاقمندان به آثار تاریخی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین، موزه خودروهای تاریخی که گنجینه ای از شاهکارهای صنعت خودروسازی در دنیا است، یکی از مجموعه های مورد توجه علاقمندان به خودروهای کلاسیک بوده و در ایام نوروز به محلی برای آشنایی با قدیمی ترین تولیدات کمپانی های معروف دنیا تبدیل شده است.

این مجموعه که تعدادی از خودروهای آن تنها نمونه موجود و همچنین سالم در دنیا هستند، مورد توجه کمپانی های سازنده آنها بوده و برخی از آنها حاضر هستند برای خرید هر یک از این خودروها هزینه های گزافی پرداخت کنند. اما از آنجا که این خودروها جزء اموال عمومی و ملی ما محسوب می شوند، تاکنون کسی نتوانسته است قیمتی برای آن تعیین کند.

محمدرضا جواهری مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه های بنیاد در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگاری که از شرایط نامناسب نگهداری از این خودروها گله کرده و عنوان کرده بود اگر این خودروها در موزه لوور پاریس بودند در محفظه های شیشه ای و بهترین شرایط نگهداری می شدند گفت: «ما اتومبیل ها را به موزه لوور پاریس نمی دهیم، چرا که این اتومبیل ها ارزش بسیاری دارند و تلاش زیادی شد تا این اتومبیل ها در کشور بمانند و جلوی خروج آنها گرفته شد. حتی تعدادی از آنها را که در زمان انقلاب از کشور خارج شده بود با تلاش بسیار به مملکت بازگرداندیم»

وی گفت: «قصد داریم تا این اتومبیل ها را در پارک ارم به نمایش عموم بگذاریم.»

به گفته مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه های بنیاد اگر سازمان میراث فرهنگی این اتومبیل ها را بخواهد ما به آنها تحویل می دهیم چون تعصب نداریم که برای ما باشد.

در ادامه این مطلب مشخصات تعدای از این خودروها را خواهید خواند.گفتنی است اطلاعات سایر این خودروهای تاریخی در سایت موزه قابل دسترس می باشد.

مرسدس بنز ۵۰۰ کا(۱۹۳۴ تا ۱۹۳۶ میلادی)

مرسدس بنز ۵۰۰K یک اتومبیل اسپرت است که درفاصله سالهای ۱۹۳۴ تا ۱۹۳۶ توسط کمپانی مرسدس- بنز تولید و برای اولین بار در نمایشگاه خودرو برلین درسال ۱۹۳۴ معرفی شد. این خودرو با حرف “k” که اول کلمه “Kompressor” یا همان سوپرشارژر است از مرسدس بنز ۵۰۰ سدان قابل تشخیص است.

یکی از ویژگی ها و مزیت های خاص این اتومبیل نسبت به نسل های قبل از خود، سواری نرم و راحت و هندلینگ بهتر آن بود که سبب ایجاد جذابیت بیشتر برای خریداران می شد، برتری که آن را مدیون سیستم تعلیق خود بود. مشتری می توانست ازبین سه نوع شاسی وهشت نوع اتاق یکی را انتخاب نماید.

درطول ۲سال تولید مدل ۵۰۰K، درسال ۱۹۳۶تعداد ۳۴۲ دستگاه از آن تولید شدکه شامل ۲۹ دستگاه رداستر مخصوص و ۴ دستگاه اتوبان کوریر بود.

این خودرو آخرین نمونه از بنز ۵۰۰K بوده و کلیه تولیدات این خودرو بر اثر مرور زمان از بین رفته است. به همین علت این خودرو که گفته می شود توسط شخص هیتلر به رضاخان میرپنج هدیه شده است به عنوان یکی از خودروهای منحصر به فرد در دنیا شناخته می شود.

http://jahannews.com/images/docs/files/000414/nf00414286-1.jpg

 

رولز رویس سیلورگوست احمدشاه قاجار(۱۹۰۶ تا ۱۹۲۶ میلادی)

نام مدل سیلورگوست، دراصل ۴۰-۵۰ است که شاسی آن درکارگاه رولز- رویس درشهرمنچسترساخته و درجولای ۱۹۰۸ به شهردربی منتقل شد. باتولید این مدل بودکه رولز-رویس مدعی تولید«بهترین خودروی جهان»شد.

سیلورگوست موجود در موزه خودرو، اتومبیلی سلطنتی است که به سفارش احمدشاه قاجار خریداری شد.

قبل ازپیروزی انقلاب اسلامی، این خودروبه همراه رولز-رویس فانتوم ۴ جهت انجام یکسری تعمیرات به انگلستان فرستاده شد. همزمانی این مسئله با وقوع انقلاب اسلامی باعث شدکه خانواده پهلوی ادعای مالکیت آنها را داشته و به دادگاه عالی لندن شکایت کردند. درنهایت دادگاه به این نتیجه رسیدکه این خودرو به مردم ایران تعلق دارد، لذاپس ازانجام تعمیرات کلی به ایران برگردانده شد.

به طورکلی تعداد ۷۸۷۴ دستگاه رولزرویس مدل سیلورگوست ازسال ۱۹۰۷ تا ۱۹۲۶ میلادی ساخته شدکه ۱۷۰۱ دستگاه از آن درکارخانه رولز- رویس درآمریکا تولید شد.

 

http://jahannews.com/images/docs/files/000414/nf00414286-2.jpg

 

رولزرویس فانتوم ۴ (۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ میلادی)

کمپانی رولز- رویس با تولید فانتوم ۴ در واقع تصمیم قبلی خود مبنی بر عدم تولید مدل های بزرگ فانتوم بعد از جنگ جهانی دوم را شکست. شاسی این خودرو همان شاسی«سیلور ریس» بود که تا حد قابل توجهی طول آن بیشتر و تقویت هم شده بود و تنها مدلی بود که یک موتور ۸ سیلندر خطی روی آن نصب گردید.

موتور این خودروی ضد گلوله دارای یک ویژگی مهم برای اتومبیل های تشریفاتی است. این خودرو می تواند مسافتهای طولانی را با سرعت بسیار پایین طی کرده و در عین حال به قدری قدرتمند است که شتاب وحداکثر سرعت آن هم تراز اتومبیل های اسپرت هم دوره خود است.

به استثنای یک دستگاه که بدنه آن توسط کمپانی فرانسوی فرنی (Franay) ساخته شده، بدنه بقیه اتومبیل های این مدل ساخت «مولینر پارک وارد» یا «هوپر» بودند.

درسال ۱۹۴۹، کمپانی رولز- رویس از ملکه الیزابت و دوک ادینبورگ سفارش ساخت یک دستگاه اتومبیل لیموزین دریافت کرد. رولز- رویس با اطلاع از این موضوع که دایملر همواره از حمایت دربار برخوردار بوده است، بسیار راغب بود که به دربار این اطمینان را بدهد که بهترین اتومبیل ممکن را می سازد. مدیران کمپانی درنظر داشتند که جایگزینی برای مدل بزرگ فانتوم ۳ تولید کنند اما با وضعیت نامساعد اقتصادی بعد ازجنگ جهانی دوم، فکر نمی کردند که چنین اتومبیل بزرگ و گرانی بتواند فروش خوبی داشته باشد.

 

http://jahannews.com/images/docs/000414/n00414286-t.jpg

 

موریس آکسفورد (۱۹۱۳ تا ۱۹۲۶ میلادی)

کمپانی موریس موتور در سال ۱۹۱۲ میلادی شروع به کار کرد. مدل«موریس بول نوز» رقیبی برای فورد مدل T بود. بول نوز به معنی پوزه گاو است و این لقب به خاطرشکل خاص رادیاتورش به آن داده شد. اولین بول نوز درسال ۱۹۱۳ و آخرین آن درسال ۱۹۲۶ساخته شد (بیش از ۱۵۰.۰۰۰ دستگاه)

اتومبیل های «بول نوز» دوست داشتنی، قابل اعتماد و ارزان قیمت بودند، اما مدل اسپرت نداشتند. عموم مردم بریتانیا، فقط وسیله حمل و نقل ارزان می خواستند و موریس این امکان را به آنها داد. دریک مقطع زمانی دردهه ۱۹۲۰ موریس بیش از نصف کل بازار فروش خودرو را در دست گرفته بود.

 

http://jahannews.com/images/docs/files/000414/nf00414286-3.jpg

 

کرایسلر سی ۳۰۰ ( ۱۹۵۵ تا ۱۹۷۰ میلادی

نام این خودرو ازموتور “همی ” (Hemi)الهام گرفته شده که قدرتش ۳۰۰ اسب بخار بود. مدل ۳۰۰ به تولیدات قبلی ساخت کارخانجات دیترویت هیچگونه شباهتی نداشت و یک سدان پرزرق و برق با عملکرد بسیارخوب بود. حرف C اول کلمه “Coupe” و عدد ۳۰۰ نشان دهنده قدرت موتور آن بود.
شاسی این ماشین طوری متناسب و محکم ساخته شده بودکه بهترین هندلینگ را در هنگام رانندگی فراهم می کرد. در سال ۱۹۵۵ کرایسلر با برنده شدن در۳۳ مسابقه، برنده عنوان “NASCAR Grand National”و قهرمان A.A.A شد.

نمونه موجود در موزه در سال ۱۹۵۵ توسط عوامل دربار پهلوی برای یکی از همسران محمدرضا پهلوی سفارش داده شد. طراحی بدنه آن توسط ” گیا تورینو ” صورت گرفته که نام شرکت طراح آن بر روی بدنه نصب شده است. این خودرو به یخچال، سیستم تهویه مطبوع، گرامافون و… مجهز بوده و داشبورد و فرمان آن آب طلاکاری شده است.

 

http://jahannews.com/images/docs/000414/n00414286-s.jpg

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.