×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
زخم زباله گردی بر صورت شهر جهانی گلیم

به گزارش “سیرجان خبر” شهرستان سیرجان با جمعیتی بیش از دویست بیست هزارنفر دارای محله‌ها و شهرک‌های متعدد است، یکی از موضوعاتی که همواره در این شهر عریض و طویل مورد نظر بوده و جز وظایف شهرداری محسوب می‌شود، جمع‌آوری زباله‌ها است.

نحوه جمع آوری زباله ها در برخی از محله های سیرجان با اعتراض شهروندان همراه شده که نشان از عدم نظارت مسئولان شهرداری بر شیوه جمع آوری زباله ها دارد و باعث بهم ریختگی وضعیت سیمای شهری و محیط زیست شده، افزایش معضل زباله‌گردی، پاره شدن کیسه‌های زباله توسط افراد و حیوانات، جاری شدن شیرابه و انتشار بوی نامطبوع، افزایش جمعیت حشرات موذی و معضلات بهداشتی در محلات شده است.

شرایط اجتماعی در سیرجان مسئله پسماندهای شهری را به یک موضوع چند وجهی تبدیل و آن را از یک معضل ساده خارج کرده است.

این روزها شاهد حضور افرادی که غالباً از اتباع بیگانه هستند در شهر با وسایلی همچون گاری، موتورسیکلت و وانت‌ بار اقدام به جمع‌آوری پسماندها از داخل مخزن‌های زباله در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر می‌کنند که علاوه بر زشت شدن سیمای شهر، مشکلات دیگری را نیز با خود به ‌دنبال دارد.

پخش شدن خرده پسماندها در کنار مخزن‌های زباله، انتشار میکروب در محیط، هجوم حشرات و حیوانات موذی همچون مگس و موش در کنار مخزن‌های زباله و بر هم زدن نظم شهری از جمله معضلاتی است که شهروندان سیرجانی باید به‌دلیل سوءمدیریت شهری آنها را تحمل کنند.

تدوین و تثبیت ساعات جمع‌آوری زباله‌ها از مقابل درب منازل توسط شهرداری موضوع دیگری است که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و نهادینه کردن آن در جامعه باید از طریق فرهنگسازی و آموزش های شهروندی در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

با جمع‌آوری به موقع زباله ها در ساعات مشخص، شهروندان دیگر زباله‌ها را در معابر نمی‌ریزند و سیما و منظر شهری نیز نازیبا به نظر نخواهد رسید.

رعایت حقوق شهروندی امری ضروری است و نباید اجازه داد حمل و جابه‌جایی زباله توسط شهروندان صورت پذیرد، شهرداری می تواند با برنامه ریزی دقیق و منظم اقدام به جمع آوری و حمل زباله ها نماید تا شهروندان مجبور به حمل آن به جایگاه ها و سطل های نصب شده در خیابان های اصلی نشوند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.