×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
زمان ملامت شیطان گذشته است

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از فارس،فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف مردم، همچون همیشه نکات مهم و کلیدی‌ در خود نهفته دارد که نگارنده را بر آن داشت تا در این وجیزه به بخش مهمی از فرمایشات معظم‌له بپردازد.

بخش عمده‌ای از سخنان رهبر معظم انقلاب حول محور برجام و آثاری بود که قرار بود جامعه از آن متنعم شود ولی متأسفانه هیچ نشانی از آن در دوران پسابرجام مشاهده نشد و تأثیری به واقع در روند بهبود اقتصادی و معیشتی جامعه نداشت و از آن طرف اثبات بدعهدی امریکایی‌ها را می‌توان از آثار پرثمر برجام در جامعه دانست که بیش از آنکه مفید برای عموم باشد برای خواص جامعه مؤثر است.

در لابه‌لای فرمایشات معظم‌له نکته‌ای بسیار حائز اهمیت به چشم می‌خورد که می‌تواند وصف احوالات برخی مسئولان امروز باشد.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: «امام بزرگوار ما فرمود: امریکا شیطان بزرگ است؛ واقعاً این تعبیر، تعبیر فوق‌العاده‌ای است. خدای متعال از قول شیطان نقل می‌کند که شیطان در قیامت به کسانی که از او متابعت کرده‌اند می‌گوید: اِنَّ اللهَ وَعَدَکُم وَعدَ الحَقِّ وَ وَعَدتُکُم فَاَخلَفتُکُم؛ شیطان به پیروان خودش می‌گوید خدا وعده‌ روراست درست به شما داده بود، شماها از وعده‌ خدا پیروی نکردید، پابند نماندید؛ من وعده‌ دروغی به شما دادم، شما دنبال من راه افتادید! من تخلف وعده کردم، من وعده دادم به شما و تخلف کردم؛ شیطان پیروان خودش را این‌جور در قیامت ملامت می‌کند. بعد هم خدای متعال می‌فرماید از قول شیطان که به آنها می‌گوید که «فَلا تَلومونی وَلوموا اَنفُسَکُم»، من را ملامت نکنید، خودتان را ملامت کنید. این عیناً امروز منطبق است با امریکا. حالا شیطان در قیامت این حرف را می‌زند، امریکایی‌ها امروز در دنیا این حرف را می‌زنند؛ وعده می‌دهند، عمل نمی‌کنند، تخلف می‌کنند. امتیاز نقد را می‌گیرند، امتیاز نسیه را نمی‌دهند؛ وضع امریکا این است. خب، پس به دیگران نباید اعتماد کرد.»

دولت متأسفانه در توصیف برجام برای آحاد مردم، مبالغه‌ای بس عظیم را در پیش گرفت که انتظار عمومی را از تأثیرات برجام به حدی بالا برد که امروز عدم ثمر‌دهی برجام، توان توجیه را از دولت گرفته است.

زمانی که دولت پا به عرصه انتخابات گذاشت، مهم‌ترین مزیت رقابتی خود را در بالا بودن فنون مذاکراتی با امریکا و دول غربی خطاب کرد و به همه اعلام داشت که راه برون‌رفت کشور از مسائل اقتصادی، به ثمر رسیدن مذاکرات هسته‌ای و ایجاد یک رابطه جهانی با کشورهای مستکبر است. اولین سفر روحانی به نیویورک و گفت‌و‌گوی تلفنی وی با رئیس‌جمهور امریکا، نیز شاهدی بر این است که چقدر عجولانه و خوش‌بینانه دولت به رابطه با امریکا می‌نگریسته است.

به هر حال نگاه رهبر معظم انقلاب به مقوله مذاکرات هسته‌ای از همان روز اول، یک نگاه غیرخوش‌بینانه بود و همیشه انذار و هشدار ایشان به مسئولان دولتی و تیم مذاکره‌کننده بر قوت خود باقی بود و همیشه از امریکا به عنوان یک قدرت بدعهد مستکبر یاد کرده‌اند و راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادی را تنها نگریستن به ظرفیت‌های داخلی و اجرای اقتصاد مقاومتی دانستند. این هشدارها اما در دولت کارا نشد و دولتمردان با همان تفکر و چشم‌انداز، قدم به عرصه دیپلماسی نهاده و تمام تمرکز خود را بر ایجاد توافق هسته‌ای نهاده و دائماً بر طبل حتمی بودن رفع موانع پیشرفت اقتصادی که عمدتاً تحریم‌های ظالمانه بود، به صورت یک‌باره تأکید مؤکد داشتند. امروز اما اوضاع پرده از واقعیتی برداشته که دیروز رهبر انقلاب آن را در خشت خام می‌دید و برایشان همچون روز روشن بود که امریکا نقض‌کننده پیمان خواهد بود و هیچ‌گاه به وعده‌های خود عمل نخواهد کرد چرا که مشکل جمهوری اسلامی و امریکا یک مشکل ماهیتی و ایدئولوژیک است و نمی‌توان به همین راحتی و شادابی به قضیه نگریست.

اما نکته‌ای که در فرمایشات اخیر معظم له نهفته است همین بود که امروز زمان انداختن تقصیر به گردن امریکای بدعهد نیست، چراکه برای همه مشخص بود که امریکا شیطان بزرگ است و اگر امروز نقض پیمانی کرده است این را باید به شخصیت و ماهیت ذاتی وی پیوند داد و چیزی جز این هم پیش‌بینی نمی‌شد ولی دولت به سمت این شیطان بزرگ متمایل شد و الان نتیجه کار را می‌بیند، پس سرزنش شیطان طبق فرمایش قرآن، کاری بس عبث است و زمان آن گذشته است و تنها تجربه آن باقی می‌ماند که تکرار چنین رویه‌ای را هیچ‌گاه در دستور کار قرار ندهیم و عزت خود را با پرداختن به تقویت قدرت درونزا با استفاده از ظرفیت‌های فراوان داخلی همیشه محفوظ داریم تا هیچ زمانی سرافکنده ملت خود نباشیم.

آنچه از سخنان رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گوی تلویزیونی برداشت شد، قبول بدعهدی و نافرجام بودن برجام بود ولی این موضوع هنوز با شک و شبهه از سوی دولت به مردم ارائه می‌شود که پیشنهاد نگارنده این است که دولت محترم سعی در بیان حقایق ماجرا داشته باشد و اینکه اعلام شود امریکا در برجام رفوزه شد و چهره پلید خود را به نمایش گذاشت و ما فهمیدیم که نباید با این دشمن خبیث مذاکره کنیم، برای همه مردم قابل قبول است و هرچند زمان این حرف‌ها گذشته است ولی به هر حال به نوعی این سخن، خود یکی از دستاوردهای شگرف برجام محسوب خواهد شد ولی اگر دولت بخواهد با آمار و ارقام به تطهیر چهره برجام بپردازد باز این ملت هستند که در مقام قضاوت خواهند نشست و بیان را با واقعیت‌ها خواهند سنجید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.