×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
سالگرد ۶ تایی‌ها بعد از ۴۱ سال +عکس

“سیرجان خبر” ظهر روز جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۵۲ در چنین روزی، دو تیم پرسپولیس و استقلال (تاج) تهران، برای دوازدهمین بار رودروی یکدیگر قرار گرفتند، دیداری که در انتها با برد ۶-۰ پرسپولیس به پایان رسید تا تبدیل به یکی از تاریخی ترین و مرموزترین بازیهای فوتبال ایران شده باشد.

بازی از سری رقابتهای لیگ سراسری کشور که در آن زمان معروف به جام تخت جمشید بود صورت گرفت و دو تیم در شرایطی مقابل هم قرار گرفتند که سر دو بر روی نیمکت خود سرمربیان خارجی داشتند.

41سال پیش در چنین‌روزی 6تایی‌ها رقم خورد

در تیم استقلال زدراکو رایکوف یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال ایران بر روی نیمکت قرار داشت و در تیم پرسپولیس نیز آلن راجرز انگلیسی سرمربی بود، نکته جالب برای سرخپوشان این بود که راجرز بعد از یک مرخصی ۴۰ روزی شب قبل از بازی وارد ایران شده بود و در مدت زمان نبودن وی، پرسپولیسیها تحت نظر همایون بهزادی بازیکن محبوب پرسپولیس که خودش ستاره این بازی معروف شد تمرین می کردند.

این بازی در مقابل دیدگان ۶۰ هزار هوادار دو تیم انجام شد و قضاوت آن بر عهده پترچیانو از رومانی بود.

گلهای پرسپولیس را در این دیدار حسین کلانی (۳۲)، ایرج سلیمانی (۴۵و ۵۶) و همایون بهزادی (۵۰، ۸۶ و ۹۰) به ثمر رساندند، بهزادی با این سه گل تبدیل به اولین بازیکنی شد که در تاریخ دیدارهای دو تیم موفق به هتریک کردن شده است، ایمون زاید لیبیایی مهاجم سابق سرخپوشان نیز بعد از آن هتریک معروف در دیدار ۳-۲ سال ۱۳۹۰، دومین بازیکنی شد که موفق به زدن سه گل در دربی تهران شده است.

دروازه بانان استقلال در این بازی معروف منصور رشیدی و زنده یاد ناصر حجازی بودند که هر کدام به ترتیب ۴ و ۲ گل را از مهاجمین پرسپولیس دریافت کردند.

اما بدون شک مرموزترین و عجیب ترین نکته مربوط به این رخدا، فیلم این مسابقه است که هنوز هم بعد از گذشت ۴۱ سال، اطلاعات دقیقی از نحوه از بین رفتن آن در دست نیست.

گروهی اعتقاد دارند که بعد از شکست سنگین استقلال در آن بازی، کارگردان تلویزیونی صداوسیمای وقت ایران در آن زمان دستور به از بین بردن فیلم بازی را داده است و گروهی دیگر معتقدند که با توجه به همزمان بودن این بازی با رقابتهای جهانی کشتی که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و در استادیوم آزادی در حال برگزاری بود، هیچ دوربین تلویزیونی در استادیوم حاضر نبوده است و این بازی از لنز هیچ دوربینی ظبط نشده است.

در هر صورت ۴۱ سال پیش در چنین روزی تاریخی ترین و عجیب ترین نتیجه تاریخ فوتبال ایران در بازی دو تیم رقیب تهرانی رقم خورد تا بعد از گذشت ۴ دهه، هنوز هم صحبتها راجع به آن گرم و جذاب باشد.

41سال پیش در چنین‌روزی 6تایی‌ها رقم خورد

41سال پیش در چنین‌روزی 6تایی‌ها رقم خورد

41سال پیش در چنین‌روزی 6تایی‌ها رقم خورد
عکس مربوط به دربی سال ۵۲، لحظه به ثمر رسیدن گل ششم پرسپولیس و باز شدن دروازه مرحوم ناصر حجازی توسط همایون بهزادی

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.