×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
سنای آمریکا بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران را به تعویق انداخت

sena amricaبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از باشگاه خبرنگاران،سنای آمریکا تصمیم گرفته است از اعمال تحریم های جدید علیه ایران خودداری کند. این تصمیم سنا پس از تلاش های دولت باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در دفاع از موافقتنامه هسته ای موقت تاریخی بین ایران و شش قدرت جهان صورت گرفت.

تیم جانسون رئیس کمیته بانکداری سنای آمریکا روز سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد:« رئیس جمهور و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا استدلالی قوی را برای توقف اقدام کنگره در زمینه اعمال تحریم های جدید علیه ایران ارائه کردند ، بنابراین من آماده ام تا از درخواست آنها حمایت و اقدام کمیته بانکداری سنا را در حال حاضر به تعویق بیندازم.»
گروه پنج به اضافه یک یعنی آمریکا ، روسیه ، چین ، فرانسه ، انگلیس و آلمان اواخر ماه نوامبر در مورد یک گام نخست به توافق رسیدند و قرار شد ایران در ازای کاهش برخی تحریم ها علیه این کشور، فعالیت‌های هسته ای خود را کمی محدود کند.
کری از آن زمان تاکنون پیوسته در مورد اعمال تحریم های جدید علیه ایران هشدار داده است.
تصمیم سنای آمریکا به تعویق تحریم های جدید علیه ایران در حالی صورت می گیرد که کری آماده می شود دور جدیدی از مذاکرات با ایران را درباره اجرای موافقتنامه موقت و دستیابی به یک موافقتنامه دائم آغاز کند.
کری روز سه شنبه در کنگره از موافقتنامه هسته ای موقت بین ایران و قدرت های جهان دفاع کرد و گفت کاملا روشن است که این موافقتنامه به امنیت ملی آمریکا کمک خواهد کرد.
وی همچنین از قانونگذاران آمریکایی خواست اعمال تحریم های جدید علیه ایران را به تعویق بیندازند و زمان و فضا در اختیار مذاکره کنندگان قرار دهند تا کار خودشان را انجام دهند.
پیش‌تر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه‌ای با هفته‌نامه آمریکایی تایم گفته بود وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، “مرگ توافق‌نامه ژنو” خواهد بود.
او هشدار داده بود: “ما هم مجلس داریم. مجلس ما نیز می‌تواند قوانین مختلفی را به تصویب برساند که در صورت شکست مذاکرات جنبه اجرایی به خود گیرد.”
گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا می‌گویند برخلاف رویکرد دولت باراک اوباما، به دنبال “تضمین‌های محکم‌تری” به منظور جلوگیری از گسترش برنامه‌ هسته‌ای ایران هستند.
برخی از اعضای کنگره با ابراز تردید در نتیجه‌بخش‌بودن سیاست دولت آمریکا برای مذاکره با ایران، پیگیر اقدام فوری برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران بوده‌اند.
لابی‌های نزدیک به اسرائیل، حامی تشدید تحریم‌ها قبل از این دور سوم مذاکرات ژنو بوده‌اند.
جان کری که تازه در سفر به اسرائیل بوده و در روزهای آینده باز هم عازم تل‌آویو است، روز سه‌شنبه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان تاکید کرد که آمریکا در مورد توافق نهایی با ایران، از نزدیک با اسرائیل رایزنی دارد.
در همین حال سناتور باب منندز، دموکرات، و سناتور مارک کرک، جمهوری‌خواه، در پی ارائه طرحی هستند که دولت را موظف می‌کند هر ۳۰ روز درباره میزان پای‌بندی ایران به توافق اولیه ژنو گزارش دهد.
طبق این طرح، به محض آن‌که دولت آمریکا پای‌بندی ایران را تایید نکند، همه تحریم‌های قبلی دوباره اعمال می‌شوند و محدودیت‌های بیشتری هم علیه صنایع، معادن و بخش‌های عمرانی ایران وضع می‌شوند.
علاوه بر این اریک کانتور، رهبر اکثریت جمهوی‌خواه در مجلس نمایندگان آمریکا، در حال تهیه پیش‌نویس طرحی دیگر است که شکل توافق نهایی احتمالی با ایران را مشخص کند.
اما با موضع‌گیری رئیس کمیته امور بانکی سنا، تحلیلگران می‌گویند دست‌کم تا ماه آینده میلادی بعید است تحریم تازه‌ای علیه ایران بررسی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.