×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 17 April , 2024
سیتی اسکن یکی از روشهای تایید تشخیص کرونا

به گزارش “سیرجان خبر” هشتم نوامبر، روز جهانی رادیولوژی است و در چنین روزی در سال ۱۸۹۵، ویلهلم کنراد رونتگن وجود اشعه اکس را کشف کرد.

روز رادیولوژی بهانه ای است تا به تلاشگران این عرصه به ویژه به تمامی متخصص رادیولوژی و فعالان این عرصه  که در خط مقدم مبارزه با کرونا فعالیت دارند خداقوت دست مریزاد بگوییم. مدافعان سلامت که این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا جهادگونه خدمت می کنند و کمتر نامی از آن ها به میان آمده است،آری آنان فعالان عرصه رادیولوژی هستند.

این مناسبت بهانه ای شد تا گفت وگویی داشته باشیم با متخصص رادیولوژی در شهرستان وی در خصوص نقش مهم رادیولوژی در تشخیص ویروس کرونا گفت: با وجود افزایش کیفیت تست‌های پی.سی.آر، اما سیتی اسکن نقش بسیار مهمی در تشخیص، تعیین شدت و درصد درگیری ریه در مبتلایان به کرونا و بررسی عوارض ثانویه ریه را دارد.

ماندانا برفه ای اذعان کرد: در ابتدای وقوع اپیدمی کرونا در کشور که تست‌های تشخیص قطعی آزمایشگاهی پی.سی.آر به میزان کافی در دسترس نبود یا دارای دقت اندکی بودند، رادیولوژی در خط مقدم و به ویژه سی‌تی‌اسکن ریه نقش بسیار کلیدی در تایید تشخیص بیماری داشته است و هنوز هم علیرغم افزایش کیفیت تست‌ها، تصویربرداری نقش بسیار مهمی در تشخیص، تعیین شدت و درصد درگیری ریه و بررسی عوارض ثانویه آن دارد.

وی گفت: انجام سیتی اسکن در زمان کوتاه و امکان انتقال و مشاهده تصاویر ثبت شده توسط پزشکان این مدالیته را به روش اصلی تشخیصی تبدیل کرده است به زبان خیلی ساده ریه ها بطور نرمال با هوا پر شده اند و در سیتی اسکن سیاه دیده می شوند اتفاقی که در عفونت کرونا در مراحل اولیه می افتد ایجاد کدورت های سفید تکه ای با نمای شیشه مات است که درصد درگیری لوبهای ریوی و پراکندگی این کدورت ها در ریه نقش بسزایی در پیش بینی حال بیماران دارد.

برفه ای گفت: هرچه درصد بیشتری از ریه ها توسط این کدورت ها اشغال شود تنگی نفس فرد بیشتر شده و با گسترش این کدورتها و پیوستن به یکدیگر در نهایت باعث سفید شدن کل ریه ها می شود که در این حالت ظرفیت تنفسی بسیار کم شده و سطح اکسیژن خون به شدت افت می کند.

متخصص رادیولوژی اظهار کرد: با توجه به موج سوم شیوع کرونا بار کاری در بخش رادیولوژی چندین برابر شده و از طرفی ظرفیت تخت های بیمارستان و آی.سی.یو نیز تکمیل شده است و از همشهریان عزیز درخواستدارم که با رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از رفت و امدهای غیر ضروری به کنترل گسترش این بیماری و کم شدن بار کاری از دوش کادر درمان کمک کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.