×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
سیرجان، در راه جهانی شدن

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” گلیم سیرجان چند ماهی است در راس خبرها قرار گرفته است، بحث ثبت جهانی گلیم سیرجان سال گذشته با حضور بهمن نامور مطلق معاون سازمان میراث فرهنگی کشور مطرح گردید. وی در سفری به سیرجان گلیم شیرکی پیچ این شهرستان را بی نظیر توصیف کرد و آن را قابلیت ثبت جهانی شدن خواند.

حال مسئولان شهرستان سیرجان از جمله فرماندار پیگیر ثبت جهانی گلیم سیرجان شده تا دست رنج زنان سیرجانی شهره جهانی یابد، جلسه پیگیری ثبت جهانی گلیم سیرجان روز گذشته برگزار شد که در این جلسه مهندس آرش معاونت عمرانی فرماندار گفت: قسمت عمده ای از مصوبات ثبت جهانی گلیم انجام شده است؛ اما به علت کمبود وقت باید روند کارها را سرعت بخشید. در این خصوص نیازمند متمرکز کردن بافندگان هستیم.

وی خاطر نشان کرد: کارها و اقداماتی که در زمینه ثبت جهانی گلیم انجام می شوند باید اصولی و پایه ای باشند. باید در نظر داشت این کارها نه تنها برای بازدید نمایندگان یونسکو بلکه باید برای آیندگان به درستی انجام شوند.

وی تصریح کرد: پروژه ثبت جهانی گلیم سبب افزایش روند گردشگری و حتی جذب توریست می شود و زمینه ای را فراهم می کند تا علاقمندانی که خواستار آشنایی با روند تولید گلیم هستند بتوانند به بخش گلستان مراجعه نمایند.

محمود وفایی، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی استان کرمان نیز در خصوص ثبت جهانی گلیم سیرجان گفت: طرح دهکده صنایع دستی در روستای دارستان، شهرستان سیرجان و ایجاد موزه و بازارچه صنایع دستی با محوریت گلیم شیریکی پیچ در جهت ثبت جهانی گلیم شیریکی پیچ در دست اجرا است.

وفایی افزود: پرونده جهانی شدن گلیم شیریکی پیچ نیز برای ارسال به یونسکو آماده شده و امیدواریم در سال ۲۰۱۷ یکی ازنامزدهای دریافت لوح یونسکو باشد.

وی به تألیف کتاب شیریکی پیچ توسط یکی از اساتید کرمانی اشاره کرد و گفت: این کتاب نوشته شده و آماده چاپ است.

رضا عرفانی، رییس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری سیرجان در این خصوص گفت: در حال برنامه ریزی هستیم تا بتوانیم جشنواره بین‌المللی گلیم در سیرجان برگزار شود .

عرفانی اظهار داشت: رشته گلیم باید توسط آموزشگاه‌های سطح شهر تدریس شود و رشته ای در هنرستان و دانشگاه برای این موضوع تعریف شود و با کمک دانشگاه آزاد قرار است یک سایت بین المللی ویژه گلیم راه اندای شود.

وی از جهانی شدن گلیم سیرجان در سال آینده خبر داد و عنوان کرد: راه اندازی بازارچه دایمی برای فروش و عرضه‌ی گلیم، ساخت اِلمان‌های شهری در رابطه با گلیم از جمله برنامه هایی است که به جهانی شدن گلیم سیرجان کمک می کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.