×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
سیرجانی ها یلدا را چگونه می گذرانند

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی “سیرجان خبر” در ایران باستان برای دی ماه چهار جشن وجود که امروزه مردم ایران تنها روز اول دی ماه بزرگ ترین شب سال را یلدا می نامند و آن را جشن می گیرند.

مردم ایران در شهرها و روستاهای مختلف با توجه به فرهنگ، آداب و رسوم ویژه‌ی خود شب چله را جشن میگیرند، که در سیرجان به طور مختصر به آداب و رسوم این منطقه در شب یلدا خواهیم پرداخت.

سنت های یلدا در سیرجان

یکی از سنت های مردم سیرجان که با همه شهر های ایران مقایرت دارد شادمانی، جمع شدن خانواده ها در کنار یکدیگر و خوردن میوه‌هایی همچون هندوانه و انار و خشکبار است که از آیین‌های ویژه جشن یلداست.

چند سالی است که جشن یلدای برای مردمان سیرجان  سنت شده است و برخی ها به کویر نمکی سیرجان و کوه های اطراف شهر سفر می کنند و شبی خاطره انگیز را می گذارنند و یه شادمانی می پردازند.

قصه‌گویی، فال حافظ، دورهم‌نشینی و خوردن آجیل خوراکی‌های یلدا، حضور در پای کرسی و سفره نمادین یلدا، صحبت از فلسفه یلدا و اجرای برنامه‌های شاد از بخش های این مراسم پر مخاطره در بین سیرجانی ها است.

گرفتن فال نخود و چهار بیتی خوانی از دیگر آیین های شب یلدا در سیرجان است. بزرگان فامیل نیز در گردهمایی خانواده ها برای فرزندان قوم قصه های پند آموز قدیمی می گوید و نقل قول هایی از گذشته گان دارد همچنین برخی ها شاهنامه و یا قصه های دیگر را در بین خانواده بیان می کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.