×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
شرایط امروز نتیجه تصمیمات قبل است/ نشانه جدیت طرف مقابل برای مذاکره، لغو تحریم‌ها است

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور،‌ شامگاه دوشنبه (۲۶مهرماه) در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم اظهار داشت: امروز با گذشت مدت کوتاهی در دز اول بیش از ۷۰ درصد واکسن دریافت کردند و امیدواریم که قبل از فرارسیدن فصل سرما به همین میزان واکسن زده باشند تا از مردم صیانت شود.

وی افزود:‌ در ستاد کرونا بحث‌ها این بوده که در موضوع کرونا از انفعال خارج شویم و حالت فعال پیدا کنیم که هم در واکسیناسیون و هم در کادر درمانی و دانشگاه ها و بخش های مختلف اعم از بسیج و سازمان های مختلف  فعال شویم و باید پیش‌بینی ها و پیشگیری های لازم را دشته باشیم و باید کسانی که حتی دو دز زده اند اصول بهداشتی را رعایت کنند و رعایت اصول برای همگان ضرورت دارد.

* همه مردم را به تزریق واکسن دعوت می‌کنم

رئیسی با تاکید بر اینکه کسانی که واکسن نزده اند حتما واکسن بزنند، بیان داشت: بنای ما این است و به رسانه ملی و بخش های دارای نفوذ کشور گفته ایم که از جایگاه خودشان برای توجیه و اقناع مردم استفاده کنند و باید مردم را در زمینه واکسن اقناع کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درمورد شاخص‌های اقتصاد کلان کشور و التهابات اقتصادی ناشی از تورم بسیار بالا و برنامه دولت برای مهار تورم تصریح کرد: معیشت و سفره مردم دغدغه روزانه و هر ساعت من است و روزانه ساعتی وضعیت قیمت ها را به ویژه قیمت مواد خوراکی را رصد می‌کنم و با وزرا و صاحبنظران اقتصادی صحبت می‌کنم تا تورم کنترل شود.

رئیس جمهور افزود: همیشه احساس می‌کنم که در کنار سفره اقشار کم درآمد و محروم هستم و سختی‌شان را احساس می‌کنم ولی این شرایط امروز نتیجه تصمیمات قبل است که امروز در بازار و سفره مردم می‌بینیم و تصمیمات امروز ما در آینده در زندگی مردم جلوه خواهد داشت.

* استقراض از بانک مرکزی تورم‌زا است

رئیس جمهور با اشاره به استقراض از بانک مرکزی بیان داشت: استقراض از بانک مرکزی تورم‌زا است و پایه پولی را بالا می‌برد و ما در شهریور پیگیری و تلاش کردیم که بدون استقراض از بانک مرکزی پرداخت‌ها را انجام دهیم و به لطف خدا این کار در شهوریورماه ممکن شد و در مهر ماه هم این اتفاق خواهد افتاد.

رئیسی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۱ را باید بدون کسری و واقعی ببندیم و اصلاح ساختار بودجه شود، گفت:‌ سال ۱۴۰۱ وقت مناسبی است که اصلاحات مهمی در بودجه اتفاق بیفتد و دوم اینکه افزایش‌ها به سمت افراد کم درآمد برود و افزایش‌ها پلکانی شود و هزینه دستگاه ها پایش شود.

وی ادامه داد:  ویژگی‌های نظام بودجه ریزی در نشست‌های آینده به استحضار مردم و مسئولین بخش‌های مختلف خواهد رسید.

* در بحث ارز ۴۲۰۰ تومانی پولی که باید به جیب مردم برود دست چند دلال رفته است

رئیس جمهور با اشاره به ارز ۴۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: تا امروز جلسات مختلفی در ستاد اقتصادی دولت داشتیم و در این مورد بررسی های لازم را انجام می‌دهیم و با اقتصاددانان خارج از دولت بحث شده است.

رئیسی تاکید کرد: در این حوزه پولی که باید به جیب مردم برود دست چند دلال در کشور رفته است و همه به این واقفند و باید آن را اصلاح کنیم تا این پول به جیب مردم برود ولی این کار را با غافلگیری دنبال نمی کنیم و مردم را بی اطلاع نمی گذاریم و شوک به بازار و اقتصاد وارد نمی‌کنیم و کار با یک اتقان و همه جانبه انجام می شود و این اصلاح از برنامه های دولت است و دنبال می شود و در وقت مناسب مراتب را به اطلاع مردم خواهیم رساند چون مشارکت مردم شرط موفقیت دولت است.

* مقدمات ساخت مسکن توسط وزارت راه و بنیاد مسکن و استانداران چیده شده است

وی در پاسخ به زمان آغاز پروژه‌های مسکن توسط دولت اظهار داشت: جلسه شورای عالی مسکن را برگزار کردیم و مقدمات کار توسط وزارت راه و بنیاد مسکن و استانداران چیده شده و قرار هست که در استان‌ها زمین‌هایی که مورد نیاز ما هست را شناسایی کنیم و امروز هم در مصاحبه وزیر راه بود که گفته شد اراضی در شهرستان های مختلف شناسایی شده تا هم در حوزه روستا توسط بنیاد مسکن و هم در شهرها مسکن سازی را دنبال کنیم چون هم وعده شده و هم قانون و هم نیاز کشور است.

رئیسی افزود:‌ این که برخی تصور کنند که دولت قرار است خودش زمین تحویل بگیرد و خودش هم بسازد اینگونه نیست. دولت کار هدایت،‌ حمایت و نظارت را انجام می دهد و باید همه دست اندرکاران در این میدان وارد شوند تا این اقتصاد پیشران ر ا فعال کنیم تا بسیاری از کسب و کارها فعال شود. این کار می تواند اشتغال ایجاد کند و افزایش تولید داشته باشیم و هم نیاز مردم رفع شود.

* حضور در استان برکاتی دارد/ دولت نباید ارتباطش را با مردم قطع کند

رئیسی درپاسخ به سوالی درمورد میزان اثرگذاری سفرهای استانی خاطرنشان کرد: ۶روز کار را در سطح ملی انجام می‌دهیم و یک روز به استان می‌رویم زیرا کاری که در میدان انجام می شود حتما در پشت میز انجام نمی شود و حضور در استان برکاتی دارد.

وی افزود: سفر استانی ما همراه پیشینه و پسینه است و هم قبل از سفر کار کارشناسی نسبت به نیازهای فوری استان انجام می شود و هم هیات به استان اعزام می شود تا نیازهای فوری را مشخص کنند و در معاونت اجرایی اعتبار مورد نیاز و زمان مورد نیاز برای اجرای یک طرح بررسی می شود و بعد در جلسه ای با حضور معاون اول استان بررسی و صورتجلسه می شود و در استان مورد بررسی وزرا و مدیران همراه ما قرار می گیرد و در جلسه شورای اداری نمایندگان مردم و مدیران صحبت می کنند و وزرا کارهایی که قرار است انجام شود را در جمع مدیران استان مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه سفرهای استانی فقط برای کلنگ‌زنی نیست و پیگیری بسیاری از طرح های نیمه کاره است،‌ اظهار داشت: دولت ما دولت مردمی است و در هر شرایطی با مردم ارتباط خواهیم داشت. دولت نباید ارتباطش را با مردم قطع کند و با خبر شدن از درد دل مردم بسیار مهم است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی پروژه ها در گذشته در یک جا شروع و بعد رها شده و الان دچار فرسودگی شده است، گفت: در معاونت اجرایی ریاست جمهوری بخشی برای پیگیری مصوبات سفرها ایجاد کرده‌ایم و من گفته ام که پروژه‌ها زمانبندی شود.

* نسبت به مذاکرات نتیجه محور حتما جدی هستیم

رئیسی در پاسخ به پرسشی در باره مذاکرات و برنامه جمهوری اسلامی ایران و همچنین برنامه برای رفع تحریم ها بیان داشت: ما کار اقتصاد مقاومتی را دنبال می‌کنیم و سفره و بازار و نان مردم را به مذاکرات گره نمی زنیم ولی ایران هیچ‌گاه میز مذاکرات را ترک نکرده و ما نسبت به مذاکرات نتیجه محور حتما جدی هستیم. مذاکره باید برای جمهوی اسلامی نتیجه داشته باشد و نشان جدیت طرف مقابل، لغو تحریم ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: ما به آنچه گفتیم پایبند و جدی هستیم و طرف مقابل باید جدی باشد و در همین مذاکرات چند روز پیش در تهران با نماینده اتحادیه اروپا گفته شد که جمهوری اسلامی در این قضیه جدی است و این جدیت را باید در طرف مقابل هم ببینیم.

* ارتباط با کشورهای همسایه  و منطقه اولویت ماست

رئیسی در پاسخ به سوالی درمورد حضور ایران در پیمان‌های منطقه ای و بهره گیری از فرصت آن برای منافع و امنیت ملی اظهار داشت: ما با عضویت دائم در شانگهای ارتباط با زیربناهای اقتصادی منطقه آسیایی را برقرار کردیم و فعالان اقتصادی باید از این زمینه استفاده کنند ولی مسئولیت اصلی آن با وزارت خارجه است چون اسنادی باید به امضا برسدو زمانبر است ولی بخش های مختلف اقتصادی باید با کشورهای عضو شانگهای ارتباطاتی را برقرار کنند و بتوانند در جهت رونق اقتصادی و بویژه صادرات اقداماتی کنند.

وی تاکید کرد: میزان صادرات ما در منطقه می تواند دوبرابر شود، نقش ما در تجارت منطقه ای مناسب نیست و باد حتما وضعیت را متفاوت کنیم و ارتباط با کشورهای همسایه  و منطقه اولویت ماست.

* بازار خوبی در منطقه وجود دارد

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در مورد اعزام رایزن‌‌های اقتصادی به سفارت‌خانه‌ها و برنامه اقتصادی آنها برای افزایش تجارت با کشورها گفت: در دیدارهایی که با کشورهای عضو شانگهای در اجلاس شانگهای و  همچنین در تهران داشتم بدون استثنا همگی اعلام آمادگی می کردند که با ایران روابط تجاری داشته باشند و می گفتند اولویت ما ارتباط ما با ایران است و از تولید ایرانی استقبال می‌کردند.

رئیسی افزود: ‌تولیدکننده و صادرکننده ما بداند که بازار خوبی در منطقه وجود دارد و  آمادگی خوبی هست که ان شالله دنبال کنند.

وی ادامه داد: ما بزودی نشستی با سفرای خودمان در کشورهای منطقه خواهیم داشت که کار در بحث اقتصادی از محورهای این نشست است.

* راهبرد ما در افغانستان ایجاد ثبات و وحدت است

رئیسی با اشاره به رویکرد ایران درمورد افغانستان بیان داشت: تشکیل دولت فراگیر که همه گروه های افغانستان را نمایندگی کند مورد حمایت ماست ولی آنچه امروز بعد از اخراج آمریکایی‌ها اتفاق می‌افتد، مسئله داعش به عنوان دست ساخته‌ آمریکایی هاست.

وی افزود: راهبرد ما در افغانستان ایجاد ثبات و وحدت است و راهبرد آمریکا در افغانستان ایجاد بی ثباتی و ایجاد تفرقه و جدایی است و این باید برای مردم افغانستان روشن شود که بحمدالله روشن است. باید تلاش شود افغانستان وضعیت آرامی داشته باشد و مردم در صلح و آرامش و امنیت زندگی کنند و ثبات در افغانستان بسیبار مهم است و حاکمان افغانستان در برابر جنایت داعش در افغانستان ایستادگی کنند.

* محور ما برای انتصاب افراد کارآمدی و دلدادگی به نظام و انقلاب و باور داشتن مردم است

رئیس جمهور با اشاره به روند انتصابات در دولت و برخی بحث‌ها در مورد کندی روند انتصابات، اظهار داشت: محور ما برای انتصاب افراد و گزینش همکاران کارآمدی و دلدادگی به نظام و انقلاب و باور داشتن مردم است.

وی گفت: در اعضای کابینه کسانی را انتخاب کردیم که اگر بررسی کنید می بینید که به من رای نداده اند و من یقین داشتم که به من رای نداده اند و من برای عضویت در کابینه انتخابشان کردم و قبول داشتن من از شرایط کار با دولت نیست.

وی افزود: به دوستان در دولت گفته ام که ملاک ما در دولت کارآمدی است و کسانی را که کارآمدند تثبیت کنید تا کارشان را ادامه دهند ولی اگر افرادی خودشان نمی توانند همکاری کنند یا مدیری حس می‌کند که باید جابجایی صورت بگیرد یا خواست مردم است جای خود را دارد.

رئیسی ادامه داد: با برخی از اعضای کابینه تاکنون یک ساعت هم زیر یک سقف در جلسه ای نبوده‌ام و یا توسط دوستان و گروه هایی معرفی شدند یا در سایت معرفی افراد معرفی شدند و با برخی از اعضای کابینه رفاقت نداشتم و یکی از اشکالاتی که به من می‌گیرند این است که فلانی گروه ندارد و من به دنبال شایسته سالاری بوده و هستم و اینگونه نیست که حتما باید از دولت قبل کسی در دولت نباشد.

وی تاکید کرد: به همکاران مان در دولت گفته ایم که تعهد نداریم که تا پایان ۴سال در خدمت این مدیران باشم و سالی یک بار ارزیابی کلان نسبت به عملکرد مدیران خواهیم داشت و اگر حس کردیم موفقیتی نداشتند طبیعتا تصمیم دیگری خواهم گرفت.

رئیس جمهور اضافه کرد: مسئله ما مسئله مردم است و من به دنبال جمع کردن مرید و محبوب القلوب شدن نیستم و میثاق ما با همکاران ما خدمتگزاری به مردم است.

* دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد

رئیسی با تاکید بر اینکه دولت در شرایط خوبی تحویل ما نشد، تصریح کرد: برخی از دولت ها اعلام کردند خزانه خالی است و اگر بگویم وضع خزانه چه بود ممکن است برخی بگویند شما هم به دنبال این هستید که با گله گذاری کار را آغاز کنید؛ لذا من گفتم برای اینکه بدانید دولت در چه شرایطی تحویل ما شد، به سفره‌ها و وضعیت پول ملی و میزان بدهکاری دولت و کسری بودجه نگاه کنید.

وی با اشاره به اینکه در ۵-۶ ماه آخر، دولت قبل تعهدات زیادی را ایجاد کرد که این تعهدات بر کسری ها و مشکلات مزید شد، گفت: ما به لطف خداوند و مشارکت مردم دنبال این خواهیم بود که‌ آثار آنچه ایجاد شد و امروز دولت با آن مواجه است کمتر در زندگی مردم ظاهر شود جز شرایط تورمی که مربوط به تصمیماتی بود که قبلا گرفته شده است.

* آینده را بسیار روشن می‌بینم

وی افزود: در هر ماه غیز از حقوق و دستمزد و هزینه های دولت، حتما باید ۱۰هزار میلیارد از هزینه‌های انجام شده دولت قبل را پرداخت کنیم و اینکه تلاش کردیم در ماه اول استقراض از بانک مرکزی اتفاق نیفتد، معنی اش را اقتصادانان می دانند.

رئیسی در عین حال تاکید کرد: هر چه کار پیش می‌رود امیدها و گشایش های بیشتری برای کشور می بینم و آینده را بسیار روشن می‌بینم.

وی با بیان اینکه سعی می‌کنیم تصمیماتی که می‌گیریم یا اثر تورمی نداشته باشد یا کمترین اثر تورمی را داشته باشد، بیان داشت:‌ اگر هم در جایی می‌خواهیم تصمیم اقتصادی بگیریم، با مردم و بازار و نخبگان درمیان خواهیم گذاشت و غافلگیری نخواهیم داشت و با برنامه حرکت می‌کنیم و مردم را در جریان برنامه هایمان قرار خواهیم داشت و علی‌رغم تحریم ها و تهدیدها، آینده را بسیار روشن می بینم.

رئیسی در پایان با تشکر از مجلس به خاطر تصویب قوانینی در راستای تسهیل فضای کسب و کار گفت: به دنبال اجرایی کردن این قوانین هستیم و این هم گام خوبی برای دولت برای رونق فضای کسب و کار است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.