×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Wednesday, 24 April , 2024
شعر صفارزاده شعر نور و تفکر است

tahere safar zadeبه گزارش “سیرجان خبر” به نقل از مهر، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری در مراسم اختتامیه کنگره طنین بیداری که عصر روز چهارشنبه اول آبان در حوزه هنری برگزار شد، مرحوم صفارزاده را از بنیانگذاران حوزه هنری معرفی کرد و گفت: اینجا خانه مرحوم صفارزاده است و البته این موضوع را خودشان نیز بارها اعلام کرده بود و من امیدوارم که در سال های آتی حق او آنطور که شایسته است ادا شود.

مومنی در ادامه با اشاره به خاطره اولین آشنایی خود با صفارزاده اشاره کرد و گفت: اولین دیدارم با مرحوم صفارزاده در ۱۶ سالگی ام در سال ۶۲ رخ داد. جوانی بودم که چند روزی برای مرخصی از جبهه به تهران آمده بودم و اتفاقی با خانم صفارزاده در خیابان برخورد کردم. با اینکه ایشان را نمی شناختم او از من و همراهانم تـفقد کرد و مجلدی از یکی کتاب هایش را به ما اهدا کرد.

رئیس حوزه هنری همچنین با اشاره به نقش مرحوم صفارزاده در تاسیس انجمن قلم گفت: ایشان با اینکه عضو موسس انجمن نبودند اما  تلاش زیادی برای تاسیس آن کردند و حتی برخی از جلسات هیئت موسس در منزل ایشان برگزار شد. بعدها هم که من در حوزه هنری مسئولیتی گرفتم یادم هست که یک روز از صبح تا شام میهمان من و همکارانم در حوزه هنری بودند و مجلدی از قرآن کریم را با توشیح خودشان به ما تقدیم کردند.

رئیس حوزه هنری تاکید کرد: صفارزاده مانند بسیاری از شاعران  از نقطه و خط شروع کرد و به نور رسید. با شعر مدرن آغاز کرد و به شعر تفکر رسید.

در ادامه این مراسم محمد رضا عبدالملکیان نیز در سخنانی  با اشاره به شخصیت منحصر به فرد مرحوم صفارزاده گفت: به انصاف و به عنوان شاعری که در سه چهار دهه گذشته در کوران تمامی رخدادهای شعر امروز ایران بوده ام می توانم بگویم که صفارزاده شاعر بزرگی است که حق او ادا نشده است.عزت نفس و آزاد منشی او از ویژگی های برجسته ای است که اگر قرار باشد در میان شاعران معاصر این صفت را بجوییم تنها می توانیم سراغ دو سه نفر دیگر غیر از او برویم.

وی افزود: برای صفارزاده هیچ چیز جز آرمان بزرگش اهمیت نداشت و هیچ تریبون و جایزه و بزرگداشتی نمی شد او را به سمت و سویی جز آنها کشاند. این نه تنها من که آقای قزوه هم دیده و می تواند در موردش شهادت دهد.

این شاعر تاکید کرد: مرحوم صفارزاده من و شاعران هم نسلم مانند قیصر امین پور را شاگردان قطعی خود می دانست و بارها می گفت که شما تحت تاثیر من هستید و این برای ما بسیار دلنشین بود و حق هم همین است که او ار معلم امروز مان بدانیم.

عبدالملکیان همچنین شعر صفارزاده را شعری اجتماعی و سیاسی معرفی کرد که از او چهره ای متفاوت ساخته است و به همین خاطر بوده که این شعر برای چهره های جوان شاعر در سال های ابتدای انقلاب سالامی که به تعبیر وی در درونشان قلقلک ها و وسوسه های سیاسی وجود داشت، انگیزاننده بوده است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.