×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
شیفت شامگاهی اهدای خون در سیرجان راه اندازی شد

به گزارش “سیرجان خبر” بسیاری از مردم نیازمند کمک های مالی هستند و بسیاری نیز نیازمند چند قطره خون برای زندگی. آن چه اهمیت دارد، خیری است که قرار است به بندگان خدا برسد و چه خیری نیکوتر از اهدای خون به هم وطنان، هم نوعان و بیماران برای نجات جان شان و بخشیدن زندگی دوباره.

محمود موسوی رییس پایگاه انتقال خون سیرجان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: تا امروز از نظر علمی جایگزینی برای خون ساخته نشده و خون عامل اساسی در درمان بیماران تالاسمی، شیمی درمانی، بیماران تصادفی و … است لذا تقاضا می‌ کنیم همشهریان عزیز اهدای خون را در برنامه خود قرار دهند و به فکر بیمارانی باشند که چشم به اهدای این مایع زندگی بخش دارند.

وی با بیان این که یک بیمار به همه اجزاء یک واحد خون نیاز ندارد و ۳ فرآورده متفاوت از جمله گلبول قرمز، پلاسما و پلاکت از یک کیسه خون استخراج می‌شود، در خصوص مدت زمان نگهداری فرآورده های خونی اظهار کرد: گلبول‌های قرمز را تا حدود ۱ ماه و پلاسما در دمای منفی۳۰ درجه را تا ۲ سال می‌توان نگهداری کرد ولی نکته مهم در فرآورده پلاکت این است که هر واحد پلاکت را حداکثر ۳ تا ۵ روز می‌ توان نگهداری کرد و بعد از این دیگر قابلیت درمانی و مصرف ندارد. به همین دلیل اهدای مستمر خون؛ نقش حیاتی را در نجات جان نیازمندان به این فرآورده مهم دارد.

موسوی گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹۷۳۴ نفر مراجعه کننده داشته ایم که ۱۴۰۲۹ بار برای اهدای خون مراجعه کرده اند و از این تعداد، ۱۱۴۸۶ واحد خونگیری شده است.

طبق اعلام رییس پایگاه انتقال خون سیرجان؛ این پایگاه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ الی ۱۳ و روزهای پنج شنبه از ساعت ۸ الی ۱۲ پذیرای اهدا کنندگان خون می باشد. همچنین برای رفاه حال روزه داران عزیز تا ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، شیفت شامگاهی راه اندازی شده که در روزهای زوج از ساعت ۱۷ الی ۲۲ نیز پذیرای خیّرین محترم برای اهدای خون است.

شایان ذکر است حداقل سن اهداکنندگان خانم و آقا ۱۸ تا ۶۰ سال بوده و اگر از اهدا کنندگان مستمر باشند تا ۶۵ سال نیز امکان اهدای خون دارند. در ضمن کلیه داوطلبین اهدای خون هنگام مراجعه حتماً کارت ملی را به همراه داشته باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.