×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
وارد مرحله جدی شدیم/ از حقوق مردم ایران کوتاه نمی‌آییم/ نگرانی‌های معقول بین‌المللی را رفع می‌کنیم

zarif vazir omor kharejeبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از فارس،محمد‌جواد ظریف در ابتدای کنفرانس خبری خود در محل ژنو گفت: مایه افتخار است که در حضور شما باشم، دو روز مذاکرات پرثمر و فشرده‌ای را با نمایندگان ۳+ ۳ داشته‌ایم.

وی با بیان این که امید داریم این مذاکرات آغازی باشد برای یک فاز جدید در روابط فی مابین به منظور خاتمه دادن یک بحران غیر ضروری تصریح کرد: امیدورایم افق‌های تازه‌ای را باز کنیم. وضعیت جامعه بین‌المللی برای حل و فصل این موضوع راه حلی درازمدت را طلب می‌کند. ما در نیویورک و ژنو با این ذهنیت وارد مذاکرات شدیم و نمایندگان ۳+۳ اراده لازم و سیاسی را برای پیشبرد این فرایند نشان داده‌اند.

ظریف با اشاره به این که در مورد جزئیات هم حرف زدیم گفت: البته وقتی که نیاز باشد به مذاکرات عمق بیشتری می‌دهیم و بحث‌های خود را در سطح متخصصین ادامه خواهیم داد و کار را پی خواهیم گرفت در ۶ و ۷ نوامبر همانطور که خانم اشتون اعلام کردند.

وی افزود: ما در این کنفرانس وارد جزئیات نخواهیم شد و در اتاق مذاکره این کار انجام می‌شود، اما با وجود احترامی که برای اصحاب رسانه‌ها دارم اما اعلام می‌کنم که مقابل آنها در خصوص جزئیات صحبت نخواهیم کرد. جزئیات بسیار مهم است اهمیت این موضوع را ما را موظف کرده که با دقت کامل به آن بپردازیم.

وزیر خارجه کشورمان همچنین در ادامه این کنفرانس خبری به سئوالات تعدادی از خبرنگاران پاسخ داد.

اسکات پترسون خبرنگار روزنامه کریستین ساینس مانیتور از جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پرسید شما بعد از دو روز مذاکرات گفتید که مذاکرات بسیار مهم بود شما چه چیزی با خود از این مذاکرات به تهران خواهید برد و ایران چه چیزی به طرف مقابل داده است که نشان دهد در مذاکرات جدی بوده است.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این سؤال گفت:‌ خود مذاکرات نشان می‌دهد که ما جدی هستیم و با همراهان خود این موضوع را پیگیری می‌کنیم. هیچ دلیلی وجود ندارد که مشکلات ادامه یابد. با یک اراده سیاسی کافی می‌توانیم مشکلات را مرتفع کنیم و در یک دوره منطقی باید مشکلات حل شود.

وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سوال دیگری درباره گام‌های متوازنی که دو طرف باید بردارند،گفت: اگر گام‌ها متوازن نباشد اعتمادسازی ایجاد نخواهد شد میزان اعتماد بین دو طرف کم است و مردم ایران به نحوه برخورد جامعه غربی با جمهوری اسلامی و برنامه هسته‌ای اعتماد کمی دارند. البته از دیدگاه ما مبنای بر بی‌اعتمادی وجود ندارد. بنابراین باید قدم‌های متوازنی را برداریم تا اعتماد بازگردد. ۱+۵ باید مسیر اعتماد مردم ایران را طی کند بحث‌ها جدی بود و در این بحث‌ها وارد جزئیاتی شدیم که طرفین دوست داشتن وارد آن بشوند توازن لازم در حرکت اول وجود داشت و امیدواریم گام اولیه در مسیری باشد که اعتماد حاصل شود.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره پیشنهاد ایران و واکنش آمریکا به این پیشنهاد گفت: بیانیه مشترکی صادر شد که اعضای حاضر در مذاکرات در بیانیه خود گفتند پیشنهاد ایران سهم به‌سزایی ایفا کرد. نباید به عقب بازگردیم و نگاه کنیم و باید همکاری گسترده‌تری داشته باشیم. به نظر اینجانب باید بخشی از فاصله‌ها پوشانده شود دوستان من اعلام کردند که این اقدامات جدید بود و پیشنهادات جدید بوده است و وقت دارند تا نسبت به آن واکنش نشان دهند تا آنجا که مربوط به آمریکا می‌شود خواستار نشان دادن حسن نیت از سوی آمریکا هستیم. مطالبی از سوی عالی‌ترین مقامات آمریکا درباره ایران مطرح شده که صحبت از احترام متقابل بوده است. از پرداختن به موضوعاتی که مشکلات را بیشتر می‌کند باید دوری جست.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره جلساتی که کارشناسان قرار است با یکدیگر برگزار کنند، گفت: کارشناسان قرار است در نشست‌های خود بحث تحریم‌ها و بحث اطمینان از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را بررسی کنند. برای جلوگیری از اتلاف وقت این جلسات بین این نشست و نشست آتی ایران و ۱+۵ برگزار خواهد شد. کارشناسانی که در این زمینه تخصص دارند در نشست‌ها حضور خواهند یافت. خوشحالیم که طرف مقابل متخصصان تحریم‌ها را در جلسات با خود آورده بودند ما نیز تلاش می‌کنیم که متخصصانی را در این زمینه با خود بیاوریم.

در ادامه این نشست، خبرنگار المانیتور پرسید که آیا در مذاکرات ۲ روز گذشته در خصوص برگزاری نشست در سطح وزرا صحبتی شد؟

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پاسخ به این سئوال گفت: ما یک دور با وزرا نشست داشته‌ایم، من حاضر هستم در این سطح مجددا نشست داشته باشیم. ما توافق کرده‌ایم که هر وقت لازم باشد در این سطح نشست داشته باشیم. من باز هم اعلام می‌کنم از جلسات دو روز گذشته راضی هستم و من از همکارانم آقایان عراقچی و تخت روانچی به عنوان سفرای ایران تقاضا کرده‌ام که در نشست‌های آتی شرکت کنند و ما یک تیم دائمی برای ادامه گفت‌وگوها خواهیم داشت.

وی افزود: مذاکرات بسیار جدی بود. ما به یک هدف‌گیری بهتر سیاسی نیاز داریم، البته اولین نشست ما در نیویورک در سطح وزرا اراده مورد نیاز و حرکت مورد نیاز سیاسی را برای ایجاد کرد. امیدواریم برای نهایی کردن توافقات در سطح وزرا نشست داشته باشیم.

در ادامه خبرنگار لوموند فرانسه از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید، در حال حاضر آیا امکان پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران وجود دارد؟

ظریف در پاسخ به این سؤال گفت‌: ‌ما بحث می‌کنیم روی مکانیزم‌های پایش مختلف، در ایران یک سری محدودیت‌های قانونی در خصوص پروتکل الحاقی وجود دارد که باید به آن بپردازیم تا به صورت متداوم پیش برویم. من نمی‌توانم جزئیات را برملا کنم. این موضوعاتی است که در مراحل مختلف فرایند تصمیم گیری راجع به آن بحث خواهد شد.‌

در پایان خبرنگار شبکه خبر از وزیر امور خارجه کشورمان پرسید، با توجه به تجربه تلخی که از گذشته غربی‌ها برای اعتماد سازی وجود دارد فکر می‌کنید آنها چه گامی را برای جلب اعتماد بر خواهند داشت؟

وزیر خارجه ایران در پاسخ به این سؤال گفت: ‌فکر می‌کنم از تجربه تلخ گذشته درس‌های مهمی آموخته شده است. آن تجربه و دیدگاه با حاصل جمع صفر و دیدگاه تحمیل، منفعتی برای هیچ کس نداشته است. حتما دوستان ما در غرب واقف هستند که شرایطی که تلاش کردند از طریق تحریم ها به مردم ایران تحمیل کنند نه تنها باعث تغییر سیاست ایران نشد، بلکه مردم ایران با عزت و اقتدار از مواضع خود پیروی و حمایت کردند و این را در حضور حماسی خود در انتخابات اخیر نشان دادند.

وی افزود: احساس می‌کنم که مجموعه ۱+۵ باید به این نتیجه رسیده باشد که باید راه و مسیر خود را تغییر دهد و ما این تغییر مسیر را  امتحان خواهیم کرد، که چه مقدار آمادگی خواهند داشت که گام های متوازن و معقول بردارند و چه مقدار آمادگی خواهند داشت که بحث جدی و اساسی صورت بگیرد.

ظریف گفت: امروز و دیروز شروع بدی نبود. می‌تواتم با مقداری امیدواری نسبت به آینده احساس کنم که متوجه بی‌ثمر بودن  روش‌های گذشته شده باشند.

وی افزود: امروز با دیدگاه جدیدی وارد مذاکره شده‌اند، بعد از این که به جزئیات پرداختیم، وارد اقدامات عملی می‌شویم، آن وقت میزان جدیت طرفین مشخص خواهد شد. یقین داریم در این روند ایران با جدیت و حسن نیت حرکت می‌کند و حسن نیت را به حسن نیت پاسخ می‌دهد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.