×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
غدیر نقطه ی سرنوشت ساز بشریت است/ غدیر تجلی پذیرفتن ولایت ولی خدا می باشد

به گزارش “سیرجان خبر” منتهای کمال انسانی وصول انسان به جایگاه شایسته خود یعنی قرب الهی و مقام خلیفته الهی می باشد و قدم نهادن در این مسیر و حرکت به سوی این هدف عالی یعنی هدفمند بودن انسان و حرکت در مسیر درست و راه ثواب است.

پذیرش ولایت خداوند که سرچشمه عالم هستی و علت هستی بخش باشد یعنی خداوند تبارک و تعالی که انسان ذاتا و فطرتا و عقلا بدان معترف می باشد و اعماق وجود انسان بر این حقیقت گواهی می دهد.

از آن جا که عالم ،عالم اسباب و مسببات می باشد اعمال ولایت خداوند توسط اولیاء و اوصیاء ایشان غیبت و فعیلت پیدا می کند لذا خدا از جنس خود انسان ها آن هایی را که بالاترین مرتبه کمال الهی را دارا بودند و با صبر عظیم و عشق و آخر به بندگان خدا قدم و در مسیر هدایت و راهنمایی نمودن انسان ها به سمت کمال و قرب الهی می گذارد که برای آن ها ولی معرفی نمود.

نگاه سطحی است که بگوییم عمر این هدف فقط تا دوران رسالت پیامبر اکرم (ص) ادامه داشته است با ختم رسالت این امر و حیاتی نیز تعطیل گردیده باشد بلکه واقعه عظیم غدیر خم که معرفی جانشینی بر حق رسول گرامی اسلام (ص) را در خود جای داده است که نقطه حیاتی و سرنوشت ساز بشریت است که اثبات می کند امر ولایت الهی او پیروی از ولی خدا امری نیست که تعطیل بردار باشد.

نگاه دقیق و عمقی بر واقعه عظیم غدیر سال ها زمان می طلبد که حق آن به شایستگی ادا گردد و اما در نگاه بسیار اجمالی به این واقعه عظیم چند امر ضروری و بدیهی بر شایستگی بر همگان روشن می گردد.

جایگاه ولی خدا انقدر رفیع و با ارزش است که کسی در عالم غیر از خود خداوند این امر رسالت را نمی تواند بر کسی تفویض کند.

در امر ولایت نقش پیامبر اکرم (ص) و ائمه فقط معرفی ولی خدا بعد از خودشان به مردم بوده است و انتخاب ولی بر عهده خداوند می باشد همین امر نیز امروز در بحث ولی فقیه که نائب امام زمان (عج)می باشد مطرح است و بر اساس شرایطی که خداوند قرار داده از لسان ائمه (ع)بیان شده است این امر محقق می شود ونقش خبرگان رهبری انتصاب نیست بلکه کشف و معرفی شخصیتی است که در این جایگاه دارای شرایطی می باشد و امر ولایت برایشان غیبت و فعلیت پیدا کرده است.

مطلب دیگر غدیر این است که به ما گوشزد می نماید دین به معنای واقعی خود و همه فضائل وارزش والای انسانی چه در بعد فرد چه اجتماعی چه مادی و چه معنوی و پذیرفتن ولایت خداوند می باشد که تجلی آن پذیرفتن ولایت ولی خدا می باشد و این امر همه دوران عمر انسان را شامل می شـود.

نکته دیگر اینکه قدم در وادی هدایت نهادن به حرکت به سمت کمال نهایی و حفظ خود از شیطان و هوای نفس نیاز به راهبر دارد و راهبر ما به سمت کمال همان اولیای الهی می باشند و این حرکت بر کمال همیشه تاریخ برای بشر دارد و نیاز بر ولی برای همیشه وجود دارد.

از طرفی اگر به تعبیر پیامبر برکت و نور حضرت رسول گرامی محمد مصطفی(ص) توجه نمایید ‌که فرمود من از همه پیامبران و اولیا بر خدا امر رسالت رنج و مشقت بسیار زیادی را متحمل شدم توجه کند و از طرفی آیه قران که در غدیر خم نازل گردید که خداوند بر پیامبر (ص)فرمودند اگر امر جانشینی و ولایت امام علی (ع) را بر مردم به شایستگی ابلاغ ننماید گویا رسول خدا همه آن رنج ها و سختی ها رسالتش را انجام نداده است که جایگاه و اهمیت امر ولایت می باشد.

و سخن پایانی که پیامبر (ص)بعد از ابلاغ شایسته امر الهی در معرفی امام علی(ع) به عنوان جانشین خود و ولی خدا به دستور پروردگار عالم امکان ایه الیوم اکملت لکم دینکم نازل شد و این سخن بیانگر این مطلب است که تعریف خداوند از اسلام،اسلام با ولایت می باشد و اسلام منهای ولایت نه اسلام است و نه انسان را بر نقطه کمال که همان قرب الهی و مقام خلیفه الهی میرساند.

یاد داشت/محمد حسین شاهمرادی

 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.