×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲  .::.   برابر با : Tuesday, 19 March , 2024
مصرف فست فودها و غذاهای چرب را کاهش دهید /تفریحات سالم و ورزش را فراموش نکنید

محمد موقری پور معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان در گفت و گو با خبرنگار “سیرجان خبر” گفت: بیماری های غیرواگیر مهم مثل؛ دیابت، قلبی عروقی، فشارخون، سرطان و بیماری‌های مزمن ریوی به صورت مستقیم به تغذیه نامناسب، مصرف مواد مخدر و عدم فعالیت بدنی مناسب مرتبط هستند و افزایش این ها خطری جدّی برای سلامت جامعه است.


معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سیرجان اذعان کرد: در سیرجان با توجه به شرایط زندگی امروزی متأسفانه با بیماری های غیر واگیر مثل؛ فشارخون، دیابت، چربی، قلبی عروقی، اضافه وزن و چاقی روبرو هستیم که بیش ترین آمار مبتلایان در بیماری فشار خون است و این بیماری ها بیش تر به دلیل ماشینی شدن زندگی ها بوده و از طرفی مصرف غذاهایی مثل؛ فست فود، غذا آماده و… نیز افزایشی است.

محمد موقری پور در پاسخ به این سوال که با توجه به عوارض و گسترش انواع بیماری ها غیرواگیردار، پیشگیری و درمان کدام یک در اولویت معاونت بهداشتی دانشکده است، اذعان کرد: قطعاً اگر سبک زندگی افراد تغییر پیدا کند، اکثر این بیماری ها روند کاهشی پیدا می کنند، اما وزارت بهداشت چندی پیش طرحی را برای فشار خون اجرا کرد که در آن طرح افراد مستعد و مبتلا، غربال و شناسایی می شدند و به کسانی که نیاز به درمان و رعایت داشتند، مشاوره لازم داده می شد، اما با شیوع کووید۱۹ این طرح متوقف شد و قرار بود طرح دیگری برای غربالگری دیابت اجرایی شود و این برنامه هم با شیوع کرونا فعلاً به تعویق افتاده که امیدوارم با کنترل بیماری کرونا اجرایی شود.

موقری پور در خصوص پیرامون تأثیرات آلودگی های محیط بر بیماری های غیرواگیر بیان کرد: قطعاً آلودگی های محیطی بر این گونه بیماری ها بی تأثیر نیست و حتی بر بیماری های عصبی، قلبی و عروقی و… اثر دارد.


وی در رابطه با مبحث پیشگیری گفت: خواهشمندیم همشهریان عزیز تغییری در سبک زندگی خود ایجاد کرده و از مصرف غذهای پُرچرب، فست فودها، غذاهای آماده، نوشیدنی های گازدار و… تا حد امکان خودداری کنند و از طرفی تحرک بدنی، ورزش و پیاده روی را جزو برنامه های روزانه خود قرار دهند. مورد دیگری که لازم می دانم توضیح دهم این است که عادت کرده ایم با هر اداره و یا مغازه ای که کار داریم با خودرو مراجعه کنیم و حتماً خودرو را جلوی همان مکان پارک کنیم در صورتی که می توانیم در مکانی جلوتر و یا عقب تر پارک کرده و مقداری پیاده روی نیز داشته باشیم.


وی گفت: متأسفانه با تعطیلی مدارس، محصلین نیز کم تحرک شده و زنگ خطر افزایش وزن در این قشر از جامعه در آینده ای نزدیک به صدا درآمده و مورد دیگر هم سهل انگاری والدین در تفریحات سالم کودکان شان است به اینصورت که بازی های رایانه ای خشن بر روی اعصاب و روان این عزیزان اثرگذاشته و می تواند باعث بروز بیماری هایی در این کودکان که بسیار حساس هستند شود. همچنین در آینده با افزایش اضافه وزن و بیماری های غیرواگیر روبه رو هستیم که در همین راستا از شهروندان درخواست داریم که در منزل در حد امکان ورزش کرده و از غذاهای سالم استفاده کنند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.