×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
دومین دوره نمایشگاه سیمکس در سیرجان افتتاح شد

به گزارش ” سیرجان خبر” دومین نمایشگاه و همایش بین‌المللی معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد سیمکس ۲۰۲۰ در دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان امروز آغاز به کار کرد.

مدیرعامل شرکت توسعه آهن و فولاد گل‌گهر در ابتدای این مراسم اظهارداشت: در حوزه معدنی در منطقه گل‌گهر بیش از ۱.۵ میلیارد تن ذخایر معدنی وجود دارد که رکورد دار است و در تولید کنسانتره بیش از ۲۰ میلیون تن تولید داریم و در گندله ظرفیت بیش از ۲۰ میلیون تن است.

وی در ادامه افزود: با راه‌اندازی خط  تولید گندله گهرزمین به بیش از ۲۰ میلیون تن ظرفیت در زمینه تولید خواهیم رسید و شهرستان سیرجان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده آهن اسفنجی کشور است این آمار‌ها نشان می‌دهد پتانسیل منطقه سیرجان در حوزه معدن بسیار خاص است.

محیاپور افزود: در منطقه گل‌گهر سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن ماده معدنی برداشت می‌شود و کارهای خاصی در این منطقه از طریق شرکت گل‌گهر صورت گرفته است، خوشبختانه شرکت‌های بزرگی در سطح منطقه گل گهر داریم که کارهایی در زمینه بومی‌سازی و راه‌اندازی کارخانه‌ها نیز انجام داده‌اند و در شرایط تحریم همه مسمم هستیم که کارهای توسعه‌ای و پروژه‌ای را در راس کارهای خود قرار دهیم و در زمان تحریم باید محکم‌تر به سمت کارها برویم.

وی در پایان اشاره کرد: رویکرد بزرگان منطقه بحث فناوری نوآورانه است و رویکرد مدیرعامل شرکت گل‌گهر کارهای سیستمی و توسعه‌ای در منطقه است لازم به تشکر است که این نمایشگاه به نحو مناسبی در شهرستان سیرجان برگزار و برای آن سنگ تمام گذاشته شده است.

مدیرعامل جهان فولاددر ادامه این مراسم با اشاره به اینکه راه‌اندازی کارخانه‌های فولادی ما را به عرصه فولاد وارد کرد، افزود: دومعدن گل گهر و مس سرچشمه که معادن بزرگ خاورمیانه هستند توانسته‌اند مراحل تولید و فرآوری صنایع را در منطقه تجمیع کنند. یعنی از ماده خام تا محصول نهایی در یک منقطه تولید می‌شود.

وی بیان کرد: سیرجان منطقه مناسبی برای ساخت و ساز صنایع پایین دستی این دو محصول می‌تواند باشد و این پتانسیل را داراست که سرمایه‌ها را با توجه به آماده بودن زیرساخت‌ها به این سمت جذب کند.

عباسلو تاکید کرد: تا پایان سال طرح انتقال آب از بندرعباس به سیرجان عملیاتی می‌شود و عملا مشکلی در زمینه تکمیل زنجیره صنعت در این منطقه وجود نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه تحریم‌ها باورهای«ما می‌توانیم»را تقویت کرده‌اند، توضیح داد: راه اندازیفولاد سیرجان با آخرین تحریم‌های ترامپ همزمان شد و شرکت‌های خارجی حاضر به حضور برای راه‌اندازی تجهیزاتی که تامین کرده بودند نشدند اما ما توانستیم با استفاده از تجربه و دانش داخلی کارخانه را راه‌اندازی کنیم و در حال حاضر به ظرفیت نهایی بسیار نزدیک هستیم.

عباسلو ادامه داد: جهان فولاد آمادگی خود را برای همکاری و راه‌اندازی و ساخت قطعات در بخش‌های مختلف از جمله آهن اسفنجی، بریکت سازی و دیگر بخش‌ها در شرایط تحریم اعلام می‌کند.

دکترمحمدعلی دهقان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد اظهار کرد: سیرجان شهر بزرگ صنعتی است که با برگزاری این نمایشگاهها در جهت خودکفایی صنعت و صنایع معدنی گام اساسی برداشته می شود.

وی با اشاره به اینکه اگر باور داشته باشیم می توانیم تجهیزاتی که ساخت آنها شدنی نبود را بسازیم و باور ما مهم است، افزود: باور مهم است که در خیلی از دانشگاه های کشور در یکی دو سال گذشته موادی ساخته شد که منحصرا در اختیار سه یا چهار کشور بود و امروز نیز پیشرفت های مختلف را در زمینه های گوناگون صنایع معدنی، نظامی، ساخت موشک و … شاهد هستیم و این ها ثمره فعالیت، تلاش و خودباوری مهندسان و استعدادهای کشور ماست.

دهقان تصریح کرد: همیشه در استان کرمان این تاکید وجود دارد هر صنعتی که در منطقه ای رشد می کند، همان منطقه نیز باید همراه صنعت رشد کند و نیاز داریم شرکت های مختلف تولیدی در سیرجان همپای شرکت های بزرگ رشد و زنجیره کار را تکمیل کنند که این مسئله اتفاق می افتد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان بیان کرد: قطعات و مواد مورد نیاز در روند کار اگر در سیرجان نتوانیم پیدا کنیم، باید از داخل استان تامین شود و حتی الامکان نیاز ها از داخل کشور و بومی سازی رفع شود و اصرار استاندار و سیاست استان بر همین مسئله بوده و حتی از شرکت های بزرگ خواسته شده مراودات تجاری و سپرده ها را نیز در شهرستان و استان متمرکز کنند.

وی با اشاره به برگزاری دومی نمایشگاه معدن و صنایع معدنی و زنجیره فولاد در سیرجان افزود: وقتی سالانه ۳۵۰ میلیون تن فعالیت معدنی در شهرستان سیرجان صورت می گیرد، حجم زیادی از تجهیزات و نیروی متخصص نیاز است تا این پروسه عظیم انجام بگیرد لذا ضرورت برگزاری چنین نمایشگاه هایی خود را نشان می دهد.

دهقان تصریح کرد: توانمندی های شرکت های مختلف در حوزه های گوناگون در نمایشگاه به رقابت گذاشته می شود و مشتریان در یک فضای باز تجاری و صنعتی می توانند بهترین ها را انتخاب کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: برپایی نمایشگاه موجب می شود همه شرکت ها ارتقاء پیدا کرده و در جهت توسعه و بهسازی قطعات، مواد و خدماتی که به جامعه هدف ارائه می دهند، تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه ها موجبات رشد صنعت هم برای تولیدکننده و هم مصرف کننده را فراهم می کند، افزود: امیدواریم نمایشگاه های تخصصی در استان کرمان بیشتر فعال شود و بتوانیم با برگزاری نمایشگاه های خوب، رقابت را در بخش صنعتی استان و کشور فعال کنیم.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انرژی در ایران هزینه کمتری دارد و مالیات نسبت به سایر کشورها پایین‌تر است، تصریح کرد: این ظرفیت را داریم که تولید فولاد را به ۵۰ میلیون تن برسانیم و با احتساب این، ضریب اشتغال زایی را به شکل قابل توجهی افزایش دهیم.

وی افزود: باید به اقتصاد سبز توجه داشته باشیم اما هنوز این واژه به ادبیات صنعت ما وارد نشده است، فرهنگ اقتصاد سبز هنوز در صنعت ما باب نشده است.

زاهدی ادامه داد: اقتصاد سبز اگرچه مبحث محیط زیست است، اما یکسویه نیست چرا که هم به نفع صنعت، هم اقتصاد، هم بهره‌برداری، افزایش کیفیت و کاهش هزینه‌ها نیز هست و به همین دلیل نیاز است در صنعت فولاد هم به این رویکرد توجه شود.

وی با بیان اینکه در فناوری‌های نو جایگاه بالایی در بسیاری از رشته‌ها داریم، تاکید کرد: اینکه در زنجیره تولید به قطعه‌سازی رو آورده‌ایم قابل ستایش است و توسعه شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای R&D هم می‌تواند در پیشبرد این اهداف بسیار تاثیرگذار باشد.

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه از سیستم دولتی در صنعت فولاد گلایه داریم، توضیح داد: ما در این صنعت دچار خودتحریمی هستیم از وزیر صمت، وزیر اقتصاد و آقای نوبخت خواهشمندیم به این خودتحریمی‌ها پایان دهند تا اجازه دهیم صنایع در خدمت کشور و جامعه بشری باشند.

گفتنی است دومین نمایشگاه معدن، صنایع معدنی و زنجیره تامین فولاد ۵ تا ۷ بهمن ماه جاری از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۷ در محل دانشگاه آزاد سیرجان دایر است.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.