×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
نشست سه جانبه ظریف-اشتون-کری

zarif vazir omor kharejeبه گزارش“سیرجان خبر” به نقل از فارس،سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان گفت  جلسه‌ای سه جانبه‌ای با حضور کری اشتون و ظریف در دفتر اشتون برگزار میشود.

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جمع خبرنگاران با اشاره به گفتگوهای ظریف و اشتون که لحظاتی پیش پایان یافت، گفت این ملاقات یک ساعت به طول انجامید و در مورد نحوه ادامه مذاکرات به خصوص در سطح کارشناسی و رسیدن به توافق در مورد متن نهایی رایزنی شد.

وی افزود خوشبختانه مذاکرات کارشناسی در خصوص متن، بین کارشناسان دو طرف پیشرفت خوبی داشته ولی اینکه بتوان گفت مذاکرات امشب به نتیجه برسد زود است که قضاوت کنیم.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه مذاکرات در سطوح کارشناسی بین دو طرف ادامه دارد افزود: مذاکرات الان به مراحل حساس و پیچیده‌ای رسیده که لازم است در سطوح بالاتری ادامه یابد.

وی گفت: اکنون خانم اشتون از آقای ظریف دعوت کرد که برای مذاکره در مورد متن توافقنامه با جان کری به صورت سه جانبه ملاقات و در مورد مسائل باقیمانده گفتگو صورت گیرد.

در همین راستا آقای ظریف برای جلسه سه جانبه به دفتر اشتون در نمایندگی اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد می‌رود. عراقچی افزود در کنار این دیدار وزیر خارجه کشورمان با وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلستان که به ژنو آمده‌اند ملاقات‌هایی خواهند داشت.

وی ادامه داد آقای ظریف همچنین قرار است با معاونان وزرای خارجه روسیه و چین ملاقاتهایی داشته باشد. عراقچی با بیان اینکه در مراحل حساسی در رایزنی‌ها هستیم خاطرنشان کرد باید مشورت‌ها در سطوح دو و چند جانبه انجام شود.

عراقچی همچنین تاکید کرد که تاکنون هیچ برنامه دوجانبه‌ای برای ملاقات دوجانبه ظریف و کری تنظیم نشده است.

وی درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران نیز گفت وزیر خارجه ژاپن با حتما ظریف دیدار می‌کند.

عراقچی افزود اکنون به مراحل حساس رایزنی رسیده‌ایم بنابراین مشورت‌ها باید به صورت چندجانبه و دو جانبه صورت بگیرد. از این رو بود که اشتون از جان کری دعوت کرد به ژنو سفر کند. بعد از ملاقات دو جانبه اشتون و جان کری مذاکرات سه جانبه با حضور ظریف انجام می‌شود.

معاون امور حقوق و پارلمانی وزارت خارجه در ادامه افزود متنی که صادر می‌شود شامل سه مقوله طرح پیشنهادی ایران خواهد بود. که هدف نهایی و عناصر گام اول و آخر به روشنی در آن ذکر شده است که شامل اقدامات اعتمادساز نیز خواهد بود.

عراقچی با بیان اینکه مذاکرات کارشناسی در سطوح مختلف در حال انجام است گفت: وقتی درباره متن توافق شود گام اول شروع خواهد شد و در صورت نهایی شدن متن بیانیه اشتون و ظریف مصاحبه مطبوعاتی مشترک خواهند داشت.

عراقچی تاکید کرد در این بیانیه درباره اقدامات اعتمادساز و دو طرف گفتگو شده است و غنی‌سازی جزو اصول و حقوق اساسی ملت ایران است و ایران از حقوق خود کوتاه نمی‌آید اما آماده‌ایم درباره ابعاد شکل نوع و اندازه غنی‌سازی مذاکره کنیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه آمریکا بیشتر تحریم‌ها را علبیه ایران اعمال کرده است، اظهار داشت بنابراین لازم است در خصوص مذاکرات نهایی روی متن، جان کری حضور داشته باشد البته با سرپرستی خانم اشتون.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.