×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
نغمه زندگی در بم؛ یک دهه بعد از زلزله

به گزارش“سیرجان خبر” هر روز صدای گریه نوزادی نورسیده در شهر بم شنیده می‌شود و این به این معنا است که زندگی در زیر پوست شهر تاریخی بم همچنان ادامه دارد و بم زنده است و نفس می‌کشد.

سحرگاه پنجم دی‌ماه سال ۸۲ زمین لرزه‌ای ۶٫۶ ریشتری به سراغ شهر بم آمد و در چشم بر هم زدنی این شهر تاریخی را زیر و رو کرد و البته بسیاری از مردم مومن و متدین داغدار شدند.

عمق فاجعه در بم بیش از آنی بود که تصور می‌شد، طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه ۳۰ هزار قربانی، و بیش از تعداد تلفات مجروح و هزاران بی‌خانمان به جای گذاشت.

در برخی از مناطق بم ۱۰۰ درصد منازل بر اثر زلزله تخریب شدند، همچنین در این حادثه ۹۰ درصد از سازه‌های شهر بم به کلی تخریب شد.

ارگ بم که با ۲ هزار و ۵۰۰ سال قدمت بزرگترین سازه خشت و گلی جهان بود هم به کلی ویران شد و صدای ایرج بسطامی خواننده اصیل ایرانی هم در زلزله بم خاموش شد تا از آن روز تا به امروز همگان با گل‌پونه‌های ایرج یاد بم را در ذهن خود زنده کنند.

گرچه تلاش‌های بسیاری برای بازسازی شهر بم بعد از زلزله پنجم دی‌ماه انجام شد، اما بم هنوز با مشکلات ناشی از این حادثه دلخراش دست و پنجه نرم می‌کند.

در ظاهر، شهر بم ساخته شده است، اما زمانی که زیر پوست این شهر بروی، مشاهده می‌کنی، هنوز کوچه‌ها و خیابان‌هایی هستند که آسفالت نشده‌اند و آوارهایی که بعد از ۱۰ سال باقیمانده است و مردم رد پای زلزله را در بم همچنان می‌بینند.

یکی از ضربه‌های بزرگ زلزله به بم، معلولیت بود که‌ این افراد با مشکلاتی همچون ساخت مسکن، اشتغال و تامین مخارج زندگی مواجه هستند و این موضوعی است که مسئولان بم هم آن را تایید می‌کنند.

اما با وجود همه مشکلات معلولان ضایعه ‌نخاعی بم با تلاش و همت خود توانستند بر مشکلات غلبه کنند و امروز علاوه بر اینکه انجمنی تشکیل دادند در برخی عرصه‌ها از جمله ورزش و اشتغال موفقیت‌های خوبی کسب کرده‌اند.

تاکنون ۱۲ میلیارد تومان برای بازسازی ارگ قدیم بم اختصاص یافته و هر سال هم یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اختصاص می‌یافت، اما اکنون این بودجه به ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است و موجب کندی بیش از حد بازسازی این ارگ تاریخی شده است.

بخش‌های مختلفی از ارگ بم به وسیله کارشناسان خارجی بازسازی و به روی گردشگران بازگشایی شده است و هم اکنون کارشناسان خارجی در این ارگ حضور ندارند و کار بازسازی فقط به وسیله کارشناسان و متخصصان داخلی در حال انجام است.

شهر نخل و نارنج، شهر دارالصابرین بم به امید خدا زنده است، این شهر را مقاوم‌ترین شهر ایران می‌خوانند، اما بم برای زندگی بهتر به توجه بیشتری نیاز دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.