×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
هدیه زیبای حضرت رسول(ص) به دخترش/ روایات خواندنی امام خمینی از “مُصحف فاطمه”

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از مشرق،زندگی این بانوی بزرگ اسلام، هر چند به جهت زمانی بسیار کوتاه بود، اما از آن جا که ایشان مشحون رشحات معنوی و توجهات الهی و نیز برخوردار از مقام والای عصمت بودند، زندگی شان دارای عمق و عظمت عجیب و وصف ناپذیری است.  فاطمه زهرا(س) با پرورش در دامان کبریایی حضرت حق و از آن جا که دست آموخته پیامبر اکرم(ص) و خدیجه کبری(س) بودند، دارای جایگاه و مرتبتی کم نظیر و بلکه بی نظیر هستند.

لحظه لحظه زندگی چنین بانوی مکرمه ای که در زمان زندگی مشترک نیز در کنار شخصیتی چون مولای متقیان امام علی (ع) بودند، از چنان نورانیت عظیمی برخوردار است که می تواند نه فقط برای مسلمین و شیعیان که برای همه بشریت، بویژه جامعه زنان والاترین الگو باشد.
از آن جا که زندگی حضرت زهرا (س) به عنوان حجت خدا و انسان معصوم، عاری از هر نوع هواهای نفسانی و خواهش های شخصی بود و همه چیز زندگی ایشان تنها در سایه بندگی و عبودیت خدا معنا می یافت، لذا هر بخش از این زندگی چه در بخش مربوط به درون خانه و چه حتی بیرون از خانه می تواند حاوی بالاترین الگوها و سبک های زندگی برای همه ابنای بشری اعم از زنان و مردان باشد.

سیره تربیتی حضرت زهرا(س) چنان است که امام حسن (ع) و امام حسین(ع) در چنین خانه ای پرورش می یابند و حضرت زینب (س) و حضرت ام کلثوم (س) نیز که در تاریخ اسلام چنان نقش های ویژه ای ایفا کردند، نتیجه و محصول چنین نظام تربیتی هستند؛ این ها همه نشات گرفته از عظمت روح، قداست، تقوای الهی و توجه کامل به خواسته های پروردگار عالمیان است که در وجود نورانی حضرت زهرا(س) و امیرمومنان علی (ع) تبلور و تجسم حقیقی و کامل داشته است.

القاب حضرت فاطمه زهرا(س)

فاطمه دارای القاب بی شماری است؛ زهرا، صدیقه، طاهره، راضیه، مرضیه، معصومه، بتول، کوثر، حوراء انسیه، محدثه، حانیه، عذرا، مبارکه و لقب های دیگر. در این میان لقب زهرا از شهرت بیشتری برخوردار است و گاه با نام او همراه می آید، فاطمه الزهراء
زهرا در لغت به معنی درخشنده و روشن است. این لقب از هر جهت برازنده فاطمه است. از آن روزی که خود را شناخت و وظیفه خود را تعهد کرد تا امروز و برای همیشه چون گوهری بر تارک تربیت اسلامی می درخشد.
او صدیقه است. صدیقه فقط به معنای راستگویی نیست. بلکه به کسی گفته می شود که بتواند صحنه و صفحه دلش را به گونه ای آماده کند که مخاطب حضرت دوست باشد.
فاطمه، طاهره است پاک و منزه که «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا» (سوره احزاب، آیه۳۳).
او راضیه است. به مقام رضا رسیده است.
او مرضیه است یعنی کسی که مورد رضای خدا قرار گرفته است و پروردگار از او راضی است.
او معصومه است. انسانی که معشوقش خداوند است و او نیز مورد عشق پروردگار می باشد به مقام عصمت می رسد.
او بتول است. هیچ گونه آلودگی جسمانی نیز در او راه ندارد.
او کوثر است. کوثر به معنای خیر کثیر است، هم چنین به کثیر النسل هم گفته می شود، کما این که نسل فاطمه در جهان معادل ندارد. به حوضی در بهشت نیز کوثر گفته می شود. نام سوره ای در قرآن نیز کوثر است که مربوط به فاطمه است. (بانوی آفتاب، ص۶)
او حوراء انسیه است. حوراء اشاره به بعد معنوی و انسیه اشاره به جنبه انسانی. یعنی مقام معنوی فاطمه در حد کمال در قالب جسمانی قرار گرفته است.
او محدثه است.کسی که ملائکه با او سخن می گوید و به نوعی محل فرود و مراتبی از وحی قرار گرفته و مکاشفاتی دارد. جبرئیل بعد از رحلت رسول الله به خدمتش رسید و صحیفه فاطمیه را به او وحی داد. این کتاب که هم اکنون در دستان مبارک امام زمان «عج» قرار دارد راجع به اولاد فاطمه می باشد.

چرا فاطمه؟

چون نوزاد به دنیا آمد پیامبر به الهام از خداوند نام او را فاطمه نهاد. سال ها بعد پیامبر روزی به فاطمه فرمود: «فاطمه جان! می دانی چرا تو فاطمه نامیده شدی؟ علی همسر فاطمه که آنجا بود سؤال کرد چرا؟ حضرت فرمود: «چون او و پیروانش از آتش محفوظ خواهند ماند.»

بعضی از افراد بشر هستند که در سایه عنایت خداوند و ارده خود، وجود خود را از هرگونه بدی و زشتی پیراسته کرده اند. خداوند در قرآن از اهل بیتی نام می برد که بدی را از آنان دور کرده و آنان را پاک نموده. در سوره احزاب آیه ۳۳ چنین فرموده: «خداوند اراده کرده که پلیدی را از شما اهل بیت دور کند و شما را پاک نماید.»

به راستی اهل بیت در این آیه چه کسانی هستند؟ بسیاری از صحابه رسول خدا در احادیث فراوانی روایت کرده اند که پیامبر فرمود: «اهل بیت من علی، فاطمه، حسن و حسین اند؛ آن گاه آیه تطهیر را قرائت می کردند.»

روایات خواندنی امام خمینی از

*بخشی از بیانات امام خمینی (ره) درباره جایگاه رفیع بانوی بزرگوار اسلام

*او زن معمولی نیست، او موجود ملکوتی است که در عالم به صورت انسان ظاهر شده است. بلکه موجود الهی جبروتی در صورت یک زن ظاهر شده است. تمام هویتهای کمالی که در انسان متصور است و در زن تصور دارد، تمام در این زن [حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیهاـ] است.

*اگر روزی باید روز زن باشد چه روزی والاتر و افتخارآمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ است. تاریخ اسلام گواه احترامات بی حد رسول خدا ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ به این مولود شریف [حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ ] است تا نشان دهد که زن، بزرگی ویژه ای در جامعه دارد که اگر برتر از مرد نباشد، کمتر نیست.

*زنی که در حجره ای کوچک و خانه ای محقر انسانهایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلا می درخشد. صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقری که جلوه گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است. همه باید به او [حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ ] اقتدا کنید و کنیم. همه باید دستورمان را از اسلام به وسیله او و فرزندان او بگیریم و همان طوری که او بوده است باشید. من راجع به حضرت صدیقه ـ سلام الله علیها ـ خودم را قاصر می دانم ذکری بکنم.

*ما افتخار می کنیم که دنباله رو آن خاندان پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ باشیم. افتخار می کنیم که فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ را اسوه و الگوی خود قرار بدهیم. زنها، دخترهای جوان و نسل انقلابی کوشش کنند خودشان را به آن ترسیمی که فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ از زن مسلمان برای ما به وجود آورده، هر چه ممکن است نزدیک تر کنند.

*شخصیت حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ در طول تاریخ، شخصیتی یکتا و یگانه است و هیچ کس از زنان برجسته تاریخ به پای حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ نمی رسد. در محراب عبادت، ایشان ساعتهای متمادی با خدا راز و نیاز می کردند. عبادت و سلوک ایشان برای ما قابل تصور و درک نیست.

*امیدواریم زنان امت اسلامی بتوانند با الهام گرفتن از شخصیت ملکوتی و عظیم القدر فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ بن بستهای موجود در زندگی زنان در سطح جهان را بشکنند. در صحنه تعریف معنوی فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ وارد نمی شویم، لیکن در زندگی معمولی این بزرگوار یک نکته مهم است و آن جمع بین زندگی یک زن مسلمان در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف و بین وظایف یک انسان مجاهد، غیور، خستگی ناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم بعد از رحلت رسول اکرم ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ که به مسجد می آید و سخنرانی و موضعگیری و دفاع می کند و حرف می زند و یک جهادگر به تمام معنا و خستگی ناپذیر و محنت پذیر و سختی تحمل کن است از طرفی دیگر.

*در روایت دیگری از امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ نقل شده است که فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ به ایشان می گوید ملائکه می آیند، با من سخن می گویند و مطالبی را به من می گویند. امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ به ایشان می گویند: وقتی صدای ملک را شنیدی، به من بگو تا من بنویسم آنچه را که تو می شنوی و امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ نوشت آنچه را که ملائکه به فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ املا می کردند و این یک کتابی شد که در نزد ائمه ـ علیهم السلام ـ بوده و هست.

*در روایات متعدد آمده که ائمه ـ علیهم السلام ـ برای مسائل گوناگون خود به «مُصحف فاطمه» مراجعه می کردند. بعد امام ـ علیه السلام ـ می فرمایند: «انه و لیس فیها حلال و حرام»، در این کتاب، احکام نیست، حلال و حرام نیست، «فیها علم ما یکون»، اما همه حوادث جاری بشری در دورانهای آینده در این کتاب هست. این چه دانش والایی است؟ این چه معرفت و حکمت بی نظیری است که خدای متعال به یک زن در سنین جوانی می بخشد؟ این مقام معنوی حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ است. این مسائل معنوی تا حدود زیادی به فضایل عملی ارتباط پیدا می کند. ارتباط پیدا می کند به آنچه که از تلاش فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ ناشی می شود.

*عبادت فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ یک عبادت نمونه است. «حسن بصری» که یکی از عُبّاد و زُهّاد دنیای اسلام است درباره فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ می گوید: به قدری دختر پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ عبادت کرد و در محراب عبادت ایستاد که «تورّمت قدماها»؛ پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت ورم کرد.

هدیه زیبای حضرت رسول(ص) به دخترش برای رفع خستگی/ روایات خواندنی امام خمینی از

*آن خطبه ای که فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ در مسجد مدینه بعد از رحلت پیغمبر ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ ایراد کرده است، خطبه ای است که به گفته علامه مجلسی، بزرگان فُصحا و بُلَغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات این خطبه را معنی کنند. این قدر پرمغز است. از لحاظ زیبایی هنری این سخن فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج البلاغه و در حد سخنان امیرالمؤمنین ـ علیه السلام ـ است. فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ می رود در مسجد مدینه می ایستد در مقابل مردم و ارتجالاً حرف می زند. شاید ایشان یک ساعت صحبت کرده است با بهترین و زیباترین عبارات و زبده ترین و گزیده ترین معانی. آن عبارتش، این فصاحت و بلاغتش، این فرزانگی و دانشش، این معرفت و حکمتش، آن جهاد و مبارزه اش، آن رفتارش به عنوان یک دختر، آن رفتارش به عنوان یک همسر، آن رفتارش به عنوان یک مادر، آن احساسش به مستمندان … این شخصیت جامع الاطراف فاطمه زهرا ـ علیها السلام ـ است؛ این الگوست؛ الگوی زن مسلمان این است

*وصیت حضرت زهرا(س) از دفن شبانه تا سلام بر فرزندانش تا روز قیامت

بعد از مدتی این بانوی بزرگ اسلام وصیت‌‌ای را ایراد کرد که متن آن از کتاب بحارالانوار علامه مجلسی در ادامه می‌آید:

«هذا ما اوصت به فاطمه بنت رسول الله(ص) اوصت وهی تشهد ان لااله‌الاالله وان محمداً عبده ورسوله وان الجنه حق والنار حق وان الساعه آتیه لاریب فیها وان الله یبعث من فی القبور.

یا علی! انا فاطمه بنت محمد(ص) زوجنی الله منک لاکون لک فی الدنیا والاخره، انت اولی لی من غیری حنطنی وغسلنی وکفنی باللیل ولا تعلم احداً واستودعک اللّه واقرء علی ولدی السلام الی یوم القیامه».(۱)

این وصیت فاطمه(س) دختر رسول الله است و او شهادت به وحدانیت خدا و رسالت محمد(ص) می‌دهد و گواهی می‌دهد که بهشت و دوزخ حق است و قیامت آمدنی است در آن شکی نیست و خداوند همه آن‌ها را که روزی در قبر می‌خوابند مبعوث می‌گرداند.

ای علی! من فاطمه دختر پیامبرم، خدای مرا به همسری تو در دنیا و آخرت مفتخر گردانیده، تو به من سزاوارتر از دیگرانی، مرا شب غسل ده و کفن و دفن کن و احدی را بر آن مطلع مساز، با تو خداحافظی کرده و به فرزندانم تا روز قیامت سلام می‌فرستم.

*آخرین سخنان صدیقه طاهره(س) در دنیای فانی

کلماتش را در حین شهادت چنین ضبط کرده‌اند: «السلام علیک یا جبرئیل السلام علیک یا ملائکه ربی الیک ربی لا الی النار، الی رحمتک لا الی غضبک، رضاک رضاک…».(۲)

*شاهدان مراسم تدفین حضرت زهرا(س)

امام صادق(ع) درباره حاضران مراسم تدفین ام‌ابیها(س) فرمود: شاهدان دفن حضرت فاطمه(س) سلمان فارسى، مقداد بن اسود، ابوذر غفارى، عبداللَّه بن مسعود، عبّاس بن عبدالمطّلب و زبیر بن عوام بودند.(۳)

به مناسبت شهادت ریحانه خلقت حضرت راضیه مرضیه(س) سه حکایت از زندگانی ایشان در ادامه بیان می‌شود:

*توسل به ام‌ابیها(س)

ام‌ایمن از زنان بزرگ صدر اسلام است که همواره در خدمت خاندان نبوت بود، پس از آنکه فاطمه(س) از دنیا رفت، ام‌ایمن آن چنان ناراحت بود که دیگر نمی‌توانست در مدینه بماند، بنابراین عازم مکه شد، در راه در بیابان جحفه تشنگی بر او غلبه کرد و آبی نیز به همراه نداشت و تشنگی او آنچنان شدید شد که به حد خطر مرگ رسید.

در این لحظه متوجه خدا شد و در حالی چشمش پر از اشک بود عرض کرد: «یا رب! اتعطشنی و انا خادمه بنت نبیک»، پروردگار من! آیا مرا تشنه می‌گذاری با اینکه من کنیز دختر پیامبرت(فاطمه) هستم، پس از دعا، دلوی از آسمان پر از آب بهشت بر او نازل شد، از آن آب آشامید و تا هفت سال دیگر تشنه و گرسنه نشد.(۴)

*تابوت جالب و نیک!

اسماء دختر عمیس می‌گوید: در لحظات آخر عمر فاطمه(س) در حضورش بودم، به من فرمود: این تابوت‌ها ناپسند است، زیرا جسد را خوب نمی‌پوشاند، من عرض کردم در مهاجرت به حبشه تابوت‌هایی دیده‌ام که جسد را به خوبی می‌پوشانند، فاطمه(س) فوراٌ فرستاد چند چوب درخت خرما آوردند و من با آن‌ها تابوت خوبی ساختم، فاطمه(س) خوشحال شد و فرمود: «ما احسن هذا و اجمله لاتعرف به المرثه من الرجل»، به به! این تابوت چه زیبا و نیکو است که جسد مرد و زن در آن تشخیص ‍ داده نمی‌شود.(۵)

*شیعه فاطمی کیست

مردی به همسرش گفت: نزد فاطمه(س) برو و درباره من از او سؤال کن که آیا من شیعه شما هستم یا خیر؟ همسرش نزد فاطمه(س) رفت و از او سؤال کرد، حضرت فرمود: به او بگو «ان کنت تعمل بما امر ناک وتنتهی عما زجرناک عنه فانت من شیعتنا والا فلا»، اگر به آنچه تو را امر کردیم عمل می‌کنی و از آنچه نهی کردیم پرهیز می‌کنی تو از شیعیان ما هستی و گرنه شیعه ما نیستی.

زوجه آن مرد گوید: جواب فاطمه(س) را به شوهرم رساندم، او گفت: وای بر من! چه کسی از گناهان و خطاها بدور است! پس من در این صورت برای همیشه در جهنم هستم، زیرا هر کسی از شیعیان آن‌ها نباشد همیشه در آتش جهنم است، همسرش دوباره به خدمت فاطمه(س) می‌رسد و سخن شوهرش را به آن حضرت می‌رساند. فاطمه(س) می‌فرماید: به او بگو آن طور که گمان کردی نیست، شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشت هستند و هر کس ما را دوست بدارد و دوستان ما را هم دوست بدارد و دشمن دشمنان ما باشد و با قلب و زبانش ایمان آورده است، اگر مخالفت با امر و نهی ما کند شیعه ما نیست، گرچه به بهشت می‌رود، اما بعد از آنکه به وسیله بلاها و سختی‌ها از گناهانشان پاک شوند یا با انواع سختی‌ها در عرصه‌های قیامت و یا ورود در طبقه بالای جهنم که عذاب می‌شوند پاک شوند، آنگاه به خاطر محبتی که به ما دارند از جهنم نجاتشان می‌دهیم و به نزد خود می‌بریم.(۶)

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.