×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 25 April , 2024
هشدار درباره سوء استفاده از تصاویر، اطلاعات خصوصی و اخاذی در سایتهای همسریابی

akhazi intenet safhe kelidبه گزارش“سیرجان خبر”  به نقل از مهر، سرهنگ علی نیک نفس اظهار داشت: متاسفانه افزایش روز افزون فضای سایبر و عجین شدن آن با جنبه های مختلف زندگی مشکلاتی را ایجاد کرده است. فاصله زیاد بین نسلی در کشور ما در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت موجب شده است تا تسلط و حضور نوجوانان و جوانان در اینترنت بیشتر از والدین باشد. متاسفانه والدین ما فرزندانشان را در فضای مجازی تنها گذاشته اند.

وی ادامه داد: خانواده ها باید در فضای سایبر همانند فضای فیزیکی و حتی بیشتر از آن در کنار فرزندان باشند زیرا این فضا مرز جغرافیا ندارد و با ورود فرزندان دسترسی به تمام نقاط دیگر و محیط های خطرناک و آسیب زا فراهم است ضمن اینکه دسترسی مجرمان سایبری به فرزندان ما در هر نقطه ای از زمین امکان پذیر است.

معاون تشخیص پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با اشاره به آسیبهای ازدواج های اینترنتی اظهار داشت: ازدواج های اینترنتی و سایت های همسریابی به دلیل شرایط فرهنگی خاص جامعه در حال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ برای خانواده ها و فرزندان آنها هستند. این گونه فعالیتها موقعیتی سوء برای انجام انواع کلاهبرداریها، مزاحمتها، هتک حرمت و حیثیت علیه جوانان ایجاد کرده است.

وی افزود: کاربران اینترنت باید بدانند برخی از این  سایتها ابتدا با هدف کلاهبرداری و اخاذی کارشان را آغاز می کنند و از طریق فریب و دسترسی به اطلاعات شخصی و خانوادگی آنها، زندگی  افراد به ویژه زنان را تا نابودی می کشاند.

به گفته نیک نفس، برخی از این سایتها با عنوان سایتهای همسریابی و ازدواج دایم و یا موقت اقدام به عضوگیری و جمع آوری اطلاعات شخصی افراد کرده و آنها را بدون اجازه فرد در اختیار دیگران قرار می دهد یا اینکه از این اطلاعات با اهداف تجاری و تبلیغاتی استفاده می کند که منجر به بروز جرم و آسیبهای اجتماعی فردی می شود.

معاون تشخیص و  پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا با بیان اینکه ممکن است در ازدواج های اینترنتی فریب در ازدواج رخ دهد، تصریح کرد: فریب در ازدواجهای اینترتی و سایبری وجود دارد چرا که در فضای سایبر امکان کتمان حقیقت مهیا بوده و عده ای از افراد با فریب دختران جوان آنها را به سمت فساد سوق می دهند. در پرونده های بسیاری که در پلیس فتا داریم عده ای با سوء استفاده از عناوین دیگران اقدام به سوء استفاده مالی یا جنسی از طرف مقابل می کنند. در یک پرونده فردی خود را پزشک معرفی کرده و با دادن شماره تلفن دانشگاه اعتماد طرف مقابل را جلب کرده بود. دختر جوان نیز با دیدن این رفتارها به پزشک قلابی اعتماد کرده و در دام او گرفتار شده است و پس از چندی مجبور است به خواسته های نامشروع وی تن دهد چرا که پزشک قلابی او را تهدید به انتشار فیلمهایش در فضای مجازی کردن است.

نیک نفس با اشاره به اینکه جوانان در صورت نیاز به خدمات مشاوره و ازدواج باید به مکانهایی که به همین منظور تاسیس شده و دارای تخصص و مجوز لازم هستند مراجعه کنند،گفت: باید ساماندهی سایتهای همسریابی هرچه سریعتر از طریق سازمان های مسئول مانند وزارت ورزش و جوانان انجام شود تا شرایط برای برخورد با سایتهای فاقد مجوز قانونی و مجرمانه توسط پلیس فتا فراهم شود.

وی افزود: در سایت های همسریابی و صیغه و ضمانت و تعهدی مبنی بر صداقت طرفین وجود ندارد و همین موضوع باعث می شود تا برخی از افراد شیاد با ثبت نام در این سایت ها و جعل و تغییر هویت با استفاده از لحن گفتاری کاذب اما دلنشین طرف مقابل را از لحاظ روحی، روانی و عاطفی وابسته خود کنند و برای دیدار در فضای حقیقی از فرد تقاضای دریافت هدایایی  گرانبها کنند. البته ممکن است این هدایا در قالب خرید اینترنتی  یا شارژ تلفن همراه باشد و در صورتی که این فرد این اقدام را انجام ندهد ارتباطش را قطع و سراغ  طعمه بعدی می رود.

معاون تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ضمن هشدار به خانواده ها برای همراهی فرزندانشان در فضای مجازی تاکید کرد: باید آموزش های لازم به جوانان داده شود تا احتمال آسیب در این فضا به حداقل برسد. با توجه به این که مدیران این سایت ها به تمامی اطلاعات وارد شده همانند نام خانوداگی، کد ملی، آدرس و شماره تلفن دسترسی دارند می تواند از اطلاعات کاربران استفاده کنند  یا این اطلاعات را در اختیار افراد غیرمجاز قرار دهند. در این سایت ها افراد بزهکار با جلب اعتماد سایرین اقدام به سوء استفاده از  تصاویر و اطلاعات خصوصی و اخاذی از افراد می کنند.

وی افزود: با توجه به این که برای عضویت ویژه در این سایتها نیاز به واریز پول به حساب مدیران سایت ها دارد،این افراد به تعهدات خود در قبال کاربران عمل نمی کنند و در عمل طعمه های خود را مورد کلاهبرداری قرار داده و پول واریز شده را سرقت می کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.