×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
هفت هزار خانواده زیر چتر حمایتی کمیته امداد سیرجان/ اغنیاء در شب عید به کمک نیازمندان بشتابند

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی“سیرجان خبر” حسن خضری مقدم، مدیر کمیته امداد امام خمینی(ره) سیرجان بمناسب ۱۴ اسفند ماه سالروز تاسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در مصاحبه ای اختصاصی با خبرنگار ما به جزئیات بیشتر این مرکز در شهرستان سیرجان پرداخت.

بعنوان اولین سوال درخصوص تاریخچه تاسیس و اهداف کمیته امداد امام خمینی(ره) توضیحاتی بفرمایید؟

در۱۴ اسفند سال ۱۳۵۷ به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) تشکیل گردید و هدف از تشکیل کمیته امداد امام (ره) ارائه ی خدمات حمایتی ، معیشتی و فرهنگی برای نیازمندان و محرومان داخل و خارج کشور به منظور تامین خود اتکایی ، تقویت و رشد ایمانی با حفظ کرامت انسانی می باشد و کمیته امداد تنها یادگاری است که به نام بنیانگذار انقلاب مزین گردیده و ارزش و اهمیت زیادی بین مردم دارد.

چه خانواده هایی و با چه شرایطی تحت حمایت این نهاد مردمی قرار می دهید؟

اولین اولویت ایتام و زنان سرپرست خانوار می باشند البته به شرط استحقاق و نگرفتن حقوق از ادارات وسازمانهای دیگر ، دومین اولویت سالمندان بالای شصت سال نیازمند روستایی و در اولویت آخر خانوار های دارای سرپرست بیمار و از کار افتاده قرار دارند.

گزارش کوتاهی از عملکرد کمیته امداد در سالی که گذشت بدهید؟

کمیته امداد شهرستان سیرجان بالغ بر هفت هزار خانوار مددجوی تحت حمایت دارد که از نظر نفرات دوازده هزار نفر تحت حمایت هستند و از بین کل مددجویان ۱۳۰۰ نفر دانش آموز و ۴۲۰نفر دانشجو هستند که از خدمات کمیته امداد استفاده می کنند و ما در سال جاری بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون ریال هزینه های شهریه دانشجویان تحت حمایت را پرداخت نموده ایم. همچنین ۱۹۶ میلیون ریال هزینه های دانش آموزان داشته ایم و در سال جاری تعداد ۱۸۰ فقره جهیزیه نوعروسان تحت حمایت پرداخت کرده ایم که هر نفر بالغ بر بیست میلیون ریال بصورت بلاعوض در خصوص جهیزیه مساعدت شده اند .

فعالیت خوب دیگر سال جاری پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی مددجویان ، اشتغال و توانمند سازی که در سال جاری ۲۱۸نفر از وام های اشتغال در یافت نموده اند، در طرح اکرام ایتام هم ۸۰۰نفر یتیم تحت حمایت داریم و ۱۲۵۰ نفر حامی و خیر حمایت این ایتام را بر عهده دارند و جمعا در طول سال بالغ بر ۸۳۱ میلیارد ریال به ایتام کمک شده است که همین جا از خیرین شهرستان تقدیر و تشکر می شود.

البته بازهم کمیته امداد در سرفصل های عمرانی (مسکن مددجویی) وام های کارگشایی و هزینه های درمانی مددجو ، مستمری ، آموزش ، کلاس های فنی و حرفه ای و صنایع دستی و……. فعالیت داشته که در این فرصت کم جای بحث نیست .

درخصوص سیاست ها وبرنامه های جدید کمیته امداد توضیحاتی بفرمایید؟

هم اکنون در مقایسه با سالهای اولیه تاسیس کمیته امداد تحولات و تغییرات زیادی بوجود آمده است و سیاست توانمندسازی مددجویان مطرح می باشد و بحث اشتغال و پیشرفت فرهنگی خانواده ها، دغدغه و سرمایه گذاری اصلی این نهاد حمایتی، معطوف به توانمندسازی خانواده های زیر پوشش است.

رویکرد فرهنگی کمیته امداد در کشور حرکتی هدفمند و نظام مند است و امروز تاثیر گذاری کارها و فعالیت های متنوع فرهنگی این نهاد مقدس در شهرستان های مختلف به ویژه مناطق محروم و غیربرخوردار کشور بسیار مشهود است و رسالت فرهنگی کمیته امداد توجه به منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و پیاده کردن آنها برای ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی میان جامعه هدف است.

گفتید که سیاست جدید امداد توانمند سازی فقرا می باشد تعریف شما از توانمند سازی چیست؟

توانتمدسازی در واقع بستر سازی برای شکوفایی افراد است که باید مورد توجه قرار گیرد و وظیفه ما یاددهی نیست بلکه برابر آیات قرآن یادآوری برای به ظهور رساندن توانایی هاست.

ایجاد انگیزه و باور اهمیت به سزایی دارد و باور یعنی توانایی انجام کار را دارم (خرد و شایستگی) و احساس کنم آزادی عمل در حوزه مربوطه را دارم.

احساس تاثیرگذاری برفرآیند و کار را داشته باشد و شخص احساس معنا دار بودن و احساس اعتماد نماید.

جناب آقای خضری مقدم مهمترین برنامه کمیته امداد قبل از سال جدید چیست؟

ما در اسفند ماه همزمان با سراسر کشور طرح جشن نیکوکاری را در شهرستان سیرجان برگزار می کنیم ، شعار امسال جشن نیکوکاری «اکرام فاطمی و شور نیکوکاری ، همبستگی اجتماعی» می باشد و هدف ما از اجرای آن جمع آوری کمک برای ایتام و نیازمندان تحت حمایت می باشد و بسیاری از خانواده های سیرجانی که درآمد کافی برای تهیه پوشاک و تغذیه شب عید ندارند.

لذا ما تلاش می کنیم با کمک خیرین و مردم عزیز این کمک ها را چه بصورت نقدی یا غیر نقدی جمع آوری کنیم و به دست آنها برسانیم و جشن نیکوکاری، تجلی عشق و اکرام و روز پروانگی و پروانه شدن است و مهر و عاطفه مردم فهیم سیرجان در این جشن ستودنی است.

چند پایگاه در سطح شهرستان برای این منظور طراحی شده و چه تاریخ هایی دائر می باشند ؟

ما برای این منظور تعداد ۱۵ پایگاه در نقاط مهم و مرکزی سیرجان در نظر گرفته ایم که روزهای ۱۳ و ۱۴ و ۱۵ اسفند ماه آماده دریافت کمک های مردم نو دوست سیرجان می باشند لازم به ذکر است که زنگ جشن نیکوکاری در روزچهارشنبه ۱۳ اسفند ماه در دبیرستان فرزانگان سیرجان نواخته شد و مدیران ، مسئولین و دانش آموزان عزیز در این جشن شرکت کردند.

آیا غیر از این پایگاه ها طرح دیگری برای جمع آوری کمک های مردم به نیازمندان دارید؟

بله ما با کمک اداره آموزش و پرورش سیرجان تعداد پنجاه هزار پاکت جمع آوری کمک بین کلیه مدارس توزیع خواهیم نمود و علاوه بر آن رایزنی های خوبی هم با شرکت ها و صنایع سیرجان داشته ایم و امیدواریم امسال بتوانیم کمک خوبی برای ایتام و نیازمندان شهرستان در شب عید جمع آوری نماییم.

بفرمایید چه ادارات یا سازمانهایی در این طرح با شما همکاری دارند؟

این طرح یک طرح ملی و سراسری است که ادارات و مدیرانی مانند امام جمعه محترم شهرستان ، نماینده محترم ، فرماندار ویژه ، شهردار سیرجان ، ریاست و اعضاء شورای شهر، اداره آموزش و پرورش ، ناحیه مقاومت بسیج ، صدا و سیما ، اداره ارشاد اسلامی ، نیروی انتظامی و…. شرکت فعال دارند که همین جا لازم می دانم از زحمات همه این عزیزان تقدیر و تشکر کنم.

لطفا گزارشی از جشن نیکوکاری در سال گذشته بدهید و انتظار خود را از جشن امسال بفرمایید؟

به حمدالله در سال گذشته شاهد حضور باشکوه مردم عزیز در پایگاه های نیکوکاری بودیم و توانستیم بالغ بر ۲۵۰ میلیون ریال کمک های نقدی و غیر نقدی برای ایتام و نیازمندان شهرستان جمع آوری نماییم و به دست آنان برسانیم امسال هم انتظار داریم شاهد حضور باشکوه تر مردم در جشن نیکوکاری باشیم که شهرستان سیرجان از نظر مشارکت مردم و کمک رسانی در میان کل شهرستانهای استان کرمان رتبه خوبی دارد که باز هم نتیجه مهر و محبت مردم خیر و نیکوکار سیرجان بوده است .

در آستانه سال جدید توقع شما از مدیران و نیکوکاران شهرستان چیست؟

من بعنوان عضو کوچکی از جامعه مردم عزیز شهرستان سیرجان از همه مدیران و اغنیاء می خواهم کمیته امداد را در بحث مبارزه با فقر و فقر زدایی یاری کنند و ریشه کنی فقر از عهده یک یا چند سازمان بر نمی آید و این مردم خیر و نیکوکار هستند که می توانند سهم بسیار بزرگی در این قضیه داشته باشند.

اصولا کمیته امداد یک نهاد مردمی است و بدون حمایت و پشتیبانی مردم راه به جایی نخواهد برد .

درپایان اگرصحبتی دارید بفرمایید؟

من در پایان لازم می دانم از همه مردم خیر و نیکوکار سیرجان دعوت کنم در این اسفند ماه و نزدیک شدن به شب عید هر یک از شهروندان که تمکن مالی دارند درکنار تهیه لباس شب عید فرزندانشان به این فکر بیفتند که در همسایگی آنها کودک یتیمی چشم انتظار دستان سخاوتمند آنان است،بیایید با تحویل کمکهای نقدی وغیر نقدی خود به پایگاه های کمیته امداد مستقر در سطح شهرستان در این امر خیر سهیم شوید.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.