×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024
همه واقعیت‌های فیلترینگ “دانا”/ماجرای صدور مجوز اجباری!/ما تا آخر ایستاده ایم

به گزارش“سیرجان خبر” روز ۱۲شهریور معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اقدام به فیلتر کردن سایت شبکه اطلاع رسانی دانا کرد که البته بعد از گذشت دوازده ساعت، سایت مجددا رفع فیلتر شد.

اما با گذشت پنج روز بعد از آن یعنی روز ۱۷ شهریور بار دیگر سایت شبکه اطاع رسانی دانا فیلتر شد و مخاطبان این سایت پیغام معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد که به استناد بند “الف” ماده ۷ قانون مطبوعات مبنی بر عدم صدور پروانه فعالیت را روی صفحه مانیتور خود مشاهد کردند.

بعد از این اقدام معاونت مطبوعاتی، موضوع را از طریق دستگاههای مربوطه پیگری کردیم و پاسخی که دریافت کردیم این بود که اقدام معاونت مطبوعاتی در فیلتر کردن سایت شبکه اطلاع رسانی دانا اقدامی غیر قانونی است؛چراکه مسدود سازی سایتها از مصادیق سلب حقوق اشخاص بوده و مستلزم تصمیم گیری قضایی است.

بر همین اساس نیز هیئت عمومی دیوان عدالت اداری طی دادنامه شماره ۴۳۷و۴۳۸مورخ ۲۷/۶/۹۱ ضمن ابطال ماده ۴۴ الحاقی به آیین نامه اجرایی قانون مطبوعات که متضمن صدور مجوز فیلترینگ سایتهای خارج از شمول قانون مطبوعات به ارشاد بود اعلام کرد که این وزارت خانه صلاحیت فیلتر و مسدود سازی خبرگزاریها و نشریات الکترونیکی که از هیئت نظارت بر مطبوعات پروانه دریافت ننموده اند را ندارند.

هچنین تبصره دو ماده یک قانون مطبوعات به صراحت تاکید کرده که نشریه ای که بدون اخذ پروانه از هیئت نظارت بر مطبوعات منشر شود از شمول قانون مطبوعات خارج بوده و تابع قوانین عمومی است؛همچنین ماده ۱۰ قانون جرائم رایانه ای هم تاکید دارد که هرکس به طور غیر مجاز با انجام اعمالی از قبیل مخفی کردن داده ها،تغییر گذر واژه یا رمزگذاری داده ها مانع دسترسی اشخاص مجاز به داده  یا سیستم های رایانه ای یا مخابراتی شوند به حبس از ۹۱ روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج تا بیست میلیون ریال محکوم خواهند شد.

موارد فوق الذکر چندین بار و از طرق مختلف به اطلاع مسئولان وزارت ارشاد رسید تا بلکه مسیر اشتباهی را که در پیش گرفته اند اصلاح کنند و رفع فیلتر غیر قانونی سایت دانا را پایان دهند.

حتی در جلسات حضوری که در همین رابطه برگزار شد مقرر شد تا نام “شبکه اطلاع رسانی دانا” به “راه دانا” تغییر پیدا کند تا برای صدور مجوز مشکلی وجود نداشته باشد چرا که به گفته مسئولان معاونت مطبوعاتی صدور پروانه فعالیت برای پایگاههای خبری منوط به آن است که پیش از این سایر رسانه ها از نامی که قرار است یک رسانه با آن فعالیت کند استفاده نکرده باشد و از آن جایی که پیش از این خبرگزاری “دانا” از هیئت نظارت بر مطبوعات مجوز گرفته بود، بالاجبار با اضافه کردن کلمه “راه” به نام “دانا” در خواست کردیم تا مجوز “راه دانا” صادر شود.

البته ناگفته نماند که اقدام هیئت نظارت بر مطبوعات برای صدور مجوز به نام “دانا” برای یک پایگاه خبری که از دامنه “دانا خبر” استفاده می کند را خالی از اشکال نمی دانیم و قطعا پیگری های لازم را هم در این رابطه انجام خواهیم داد چرا که دامنه دانا از مدتها پیش در اختیار شبکه اطلاع رسانی دانا است و اگر قرار بود مجوزی برای دامنه “دانا خبر” صاد شود باید به نام همان دامنه این اقدام صورت می پذیرفت نه اینکه به نام دامنه ای که در اختیار شخص دیگری است برای شخص دیگری مجوز صادر شود.

به هر صورت با مذاکراتی که با معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد داشتیم پرونده دانا در سامانه ثبت د رخواست برای صدور مجوز در معاونت مطبوعاتی که چند ماه پیش به ثبت رسیده  بود تکمیل و با نگاه ویژه معاون مطبوعاتی صدور مجوز برای “را ه دانا” تسریع شد و در جلسه روز دوشنبه هفته پیش اعضای هیئت نظارت رسما به “راه دانا” مجوز دادند که البته جا دارد از این اقدام معاونت مطبوعاتی تشکر کنیم.

البته باید تشکر ویژه تری را از معاونت مطبوعاتی به دلایلی همچون فیلتر کردن غیر قانونی دانا و بیکار شدن خبرنگاران آن و همچنین توجه بی اندازه به دانا که سبب شد تا از میان هزاران سایت فاقد مجوز نگاهشان به این سایت معطوف شود و آن را فیلتر کنند داشته باشیم!

 بعد از صدور مجوز برای راه دانا همه منتظر بودند تا بر اساس وعده معاونت مطبوعاتی دامنه dana.ir از انسداد خارج شود تا مخاطبان این شبکه با مراجعه به این آدرس که بیش از دوسال است در عرصه فضای مجازی ماموریت خبر رسانی را برعهده دارد بتواند به اخبار این پایگاه خبری دسترسی پیدا کنند.

ولی در کمال ناباوری با وجود گذشت حدود یک هفته از صدور مجوز، هنوز دانا فیلتر است و معلوم نیست که با کدام توجیه قانونی مسئولان مربوطه اقدامی عاجل و فوری برای رفع انسداد انجام نمی دهد.

در حال حاضر و با تعلل معنا دار وزارت ارشاد در رفع فیلتر دانا، باید به اطلاع مخاطبان عزیر این شبکه برسانیم که متاسفانه تلاش ها برای دسترسی به دامنه قبلی تا کنون نا موفق بوده و ظاهرا دولت تدبیر و امید که تا چند وقت پیش سکاندارش تاکید داشت که دیوار و فیلتر جواب نمی دهد تغییر موضع داده و به این نتیجه رسیده که فیلتر جواب می دهد؛ با این وجود ما همچنان در تلاش هستیم تا از طریق مراجع مربوطه به حق قانونی خود دست یابیم و به همه مخاطبان قول می دهیم تا حصول نتیجه از موضع خود کوتاه نیاییم.

بر همین اساس و نظر به اهمیت موضوع خبر رسانی و همچنین درخواست های متعدد و مکرر شما مخاطبان عزیز تصمیم گرفتیم  که با کمک همکارانمان در شبکه اطلاع رسانی دانا که مورد تفقد وزارت محترم  ارشاد قرار گرفته اقدام به به روز رسانی شبکه اطلاع رسانی راه دانا کنیم تا از این طریق ضمن ارتباط با مخاطبان محترم بتوانیم از این طریق اطلاع رسانی در خوری داشته باشیم.

 در پایان جا دارد از تمامی دوستان  و همکاران رسانه ای و مطبوعاتی که دراین مدت با حمایت های همه جانبه و در اختیار قرار دادن تریبونشان برای بیان واقعیت به ما کمک کردند تشکر ویژه‌ای داشته باشیم.

منبع:راه دانا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.