×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 18 April , 2024
هوشیاری از راه‌های مبارزه و مقابله با فتنه‌های اجتماعی است/ برخورد به هنگام با فتنه و سران آن از وظایف حاکمان اسلامی است

نماینده ولی فقیه در سپاه سیرجان در گفت و گو با “سیرجان خبر” بمناسبت فرارسیدن ۹ دی روز بصیرت اظهار داشت:شیوه‌ای که قرآن کریم برای هدایت و تربیت مردم از آن استفاده می‌کند، یادآوری قضایا و حوادث آموزنده تاریخی است که این یک قاعده کلی است که قرآن کریم می‌فرماید:وَذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللّهِ یعنی فلان روز یا فلان حادثه را به خاطر بسپارید، به یاد بیاورید و فراموش نکنید.

حجت الاسلام و المسلمین محمدی در ادامه افزود: این ایامی که به نام ایام‌الله نامیده می‌شود، یادآوردرس‌های آموزنده‌ای است که توجه به آن‌ها برای شناختن راه صحیح زندگی و حرکت اجتماعی فوق‌العاده مؤثر است و دور نیست که روزگاری با دلایل کافی و روشن اثبات شود که روز ۹ دی مهم‌ترین روز تاریخ ما بوده است و بسیاری از حوادث تاریخی در عصر خود به درستی شناخته نمی‌شود و گاهی سال‌ها و قرن‌ها باید بگذرد تا ماهیت و آثار آن آشکار گردد.

وی در خصوص روز ۹ دی گفت:داستان ۹ دی از آن داستان‌هایی است که تاکنون اهمیت آن به درستی شناخته نشده و مطلوب است ابعاد این توطئه عظیم شیطانی هرچه بیشتر آشکار شود و یک بُعد قضیه این است که وقتی ما فهمیدیم کسانی که در روز ۹ دی آن حرکت عظیم و افسانه‌ای را سامان دادند، بر این ملت حق دارند و با عنایت خداوند آینده اسلام و این نظام را تأمین و توطئه‌های دشمنان را نقش بر آب کردند. پس، باید به تمام معنای کلمه از آنان تشکر و قدردانی کنیم و البته این کمترین کاری است که می‌شود در برابر آن خدمت بزرگ انجام دهیم.

محمدی اذعان داشت: بُعد دیگر این است که برای دشمنان یادآوری کنیم که داستان  ۹دی یادتان نرود و بدانید کسانی که آن حماسه را آفریدند هنوز زنده‌اند و با عُدّه و عِدّه بیشتری آماده هستند. حال، آنچه مهم است درس‌های به دست آمده از این حادثه است و ستمگران و فتنه­ جویان در مقابل امتیازاتی که از یکدیگر می‌گیرند، بر سر این فتنه معامله می‌کنند و آن را به همدیگر وا می­گذارند و مانند سگ‌هایی که بر سر مرداری نزاع می‌کنند، به جان هم افتاده و آن را از هم می‌ربایند.

وی در خصوص راه‌ها و شیوه‌های مبارزه با فتنه گفت:از نخستین کارهایی که لازم است در برخورد با فتنه و کور کردن چشمان آن صورت گیرد، جدا کردن صف فتنه ­زدگان از فتنه‌گران است زیرا بسیاری از کسانی که در جبهه فتنه قرار دارند، فریفته شعارهای زیبا و فریبنده سران فتنه می‌شوند که آنان را نباید خیلی سرزنش کرد و باید دانست که اگر انسان با تقوا به خدای متعال توکل کند، خدا نیز برای رهایی او از فتنه گشایشی حاصل می‌نماید؛

محمدی افزود:در فضای فتنه، که حق و باطل به هم آمیخته شده و گرد و غبار چنان به هوا برخاسته که نه راه حق را می‌توان تشخیص داد و نه جاده‌های انحرافی را، یکی از بهترین معیارها برای تشخیص حق از باطل، رجوع به قرآن است ؛ لذا اگر بتوان در فضای فتنه، اندیشه‌ها و افکار متضاد را به درستی بر قرآن عرضه کرد، می‌توان حق و باطل را از یکدیگر تشخیص داد.

وی خاطر نشان کرد:یکی دیگر از راه‌های در امان ماندن از آسیب‌های فتنه، تمسک به اهل‌بیت پیامبر است این سفارشی است که پیامبر برای نجات از فتنه‌های بعد از خود، به برخی از یارانش نمودند که: «ای عمار! بعد از من فتنه‌هایی رخ خواهد داد. در آن شرایط از علی و حزب علی پیروی کن؛ چرا که علی با حق است و حق باعلی…»(بحار،ج۳۶،ص۳۲۷)

نماینده ولی فقیه در سپاه سیرجان در خصوص هوشیاری در برابر فرصت طلبان گفت:هوشیاری در برابر فرصت طلبان، یکی دیگر از راه‌های مبارزه و مقابله با فتنه‌های اجتماعی است که حضرت علی(ع) در جمله‌ای حکیمانه، به همگان سفارش می‌کند که در فتنه‌های اجتماعی، هوشیاری خود را حفظ کنند و مواظب باشند در دام فرصت طلبان و فتنه انگیزان گرفتار نشوند و مورد سوء استفاده آنان قرار نگیرند: «در فتنه‌ها همچون شتر دو ساله باش؛ نه پشتی دارد تا سوارش شوند و نه پستانی تا شیرش را بدوشند».(بحار،ج۶۶،ص۴۰۸)

محمدی گفت:علی در نامه‌ای خطاب به مردم کوفه به افشاگری درباره سران فتنه جمل پرداخت و دلایل آنان برای مقابله با خود را بهانه‌ای بیش ندانست: «من شما را از کار عثمان، به گونه‌ای که شنیدنش چون دیدن آن باشد، آگاه می‌سازم. طلحه و زبیر آسان‌ترین کارشان آن بود که بر او بتازند و نرم‌ترین برنامه‌شان، اعمال فشار بر وی بود عایشه نیز ناگهان خشم درونی خود را از وی آشکار کرد و اینجا است که وظیفه نخبگان و عالمان جامعه اسلامی بسیار سنگین است.

وی اظهار داشت:برخورد به هنگام و به موقع با فتنه و سران آن یکی دیگر از مهم‌ترین وظایف حاکمان اسلامی است؛ چرا که اگر درنگ و تعللی بیش از اندازه در این زمینه رخ دهد، ممکن است ویروس فتنه فراگیر شود و دیگر به سادگی نتوان آن را از پای درآورد و وقتی که فتنه بروز پیدا کرد، باید شجاعانه با آن به مبارزه برخاست؛ هر چند فتنه­انگیزان از یاران، دوستان و هم رزمان پیشین باشند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.