×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Tuesday, 23 April , 2024
واگذاری معدن شماره دو به گل گهر،رشد صادارتی کنسانتره را افزایش می دهد

به گزارش سرویس اقتصادی “سیرجان خبر” مهندس رحیمی پور جانشین اقتصادی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر سیرجان در رابطه با عملکرد یک ساله  و برنامه های فرا روی  شرکت گل و گهر اظهار داشت  : خط ۷ کنسانتره‌سازی گل گهر احتمالا در سه ماهه نخست سال آینده با ظرفیت تولید ۲ میلیون تن راه‌اندازی خواهد شد، پروژه دیگر نیز آهن اسفنجی ۱٫۹ میلیون تنی است که احتمالا در نیمه نخست سال آینده راه‌اندازی می شود ، و دیگر پروژه نیز فولادسازی ۳ میلیون تنی است که در شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل گهر اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد : مناقصه این پروژه برگزار شده و برنده آن هم مشخص شده است ، این پروژه با تکنولوژی شرکت پریمنتالز اجرایی خواهد شد، علاوه بر این پروژه، طرح تولید ۳ میلیون تن ورق نیز در دستورکار است.

جانشین اقتصادی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با اشاره به این مطلب که تولید سالانه گل گهر رو به رشد بوده است ، گفت : تولید کنسانتره گل گهر در ۱۰ ماهه امسال از مرز ۱۰٫۷ میلیون تن گذشت و امیدواریم تا پایان سال به ۱۲ میلیون تن برسد، در زمینه گندله هم تولید تا پایان سال بین ۶٫۵ تا ۷ میلیون تن می‌رسد و نزدیک به  ۳٫۸ تا ۴ میلیون تن دپوی کنسانتره در گل گهر داریم .

وی به صادرات کنسانتره گل گهر  اشاره کرد و گفت :  تاکنون بالغ بر ۳٫۲ میلیون تن کنسانتره صادر کرده‌ایم و تا پایان سال ۸۰۰ هزار تن دیگر نیز صادر خواهیم کرد.

رحیمی پور به مشکل عمده گل گهر در تامین مواد اولیه اشاره کرد و گفت : اگر ایمیدرو  همانطور که معدن ۴ را به میدکو واگذار کرد، معدن ۲ را نیز به گل گهر  واگذار کند،  ما قادر خواهیم بود سنگ معدن شماره یک را با سنگ معدن ۲ (بلند) ترکیب کنیم و میزان سولفور آن‌ را به زیر نیم درصد برسانیم که تقریبا قابل قبول است.

جانشین اقتصادی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر ادامه داد : در حال حاضر معدن شماره ۲ در اختیار ما نیست و به ما واگذار نشده است و در این اوصاف حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان هم از فولاد سازان طلب داریم لذا  چگونه می‌توانیم سنگ را از جای دیگری خریداری کنیم تا با سنگ معدن ۱ ترکیب کنیم.

رحیمی پور به وضعیت معدن شماره دو اشاره کرد و گفت : در حال حاضر این معدن را به مزایده گذاشته‌اند که در نتیجه ما هم فوق‌العاده از این وضعیت نگرانیم البته ایمیدرو هم تکالیف قانونی خود را انجام می‌دهد ، ولی ما راهی برای بقای خودمان جزء در اختیار گرفتن معدن ۲ نداریم  زیرا کشورهای دیگر به ویژه چین سنگ آهن گل گهر را خریداری کرده و با سنگ های دیگر ترکیب می‌کنند لذا اکنون  بزرگترین بازار کنسانتره صادراتی ما چین است.

وی ادامه داد : در مورد آهن اسفنجی نیز در حال گشایش بازار هستیم و امیدواریم بتوانیم به کویت، ترکیه، مصر و حتی اروپا صادرات کنیم زیرا  ما آهن اسفنجی مورد نیاز  خود  تا راه اندازی کامل کارخانه های فولاد سازیمان به مدت  سه سال خریداریو وذخیره کرده ایم ، بعد از راه‌اندازی فولادسازی‌ها، محصول آهن اسفنجی به مصرف واحدهای داخلی گل گهر  خواهد رسیدو به این ترتیب زنجیره فولاد در گل گهر بسته می‌شود و هزینه حمل و نقل  مواد اولیه هم حذف می شود .

رحیمی پور به پروژه مهم انتقال آب از خلیج فارس و بعد دریای عمان اشاره کرد و گفت :امیدواریم طی ۲ تا ۲٫۵ سال آینده پروژه انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی ایران به نتیجه برسد. البته این پروژه با مشکل تامین منابع مالی مواجه است و اگر این مشکل حل شود قطعا پروژه در زمان مقرر راه‌اندازی خواهد شد. این خط انتقال آب به گل گهر آمده و سپس سرچشمه رفته و بعد به چادرملو هم می‌رود .

جانشین اقتصادی مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در پایان به عدم توجه به آبهای دریای حاشیه خلیج فارس ایران اشاره کرد و گفت : در حال حاضر اگر کشورهای حاشیه خلیج فارس صد دستگاه آب شیرین کن برای استفاده از آب خلیج فارس گذاشته باشند ما ۵ دستگاه هم نداریم  حال که ما نفت را با لوله منتقل می‌کنیم چرا برای انتقال آب چنین کاری نکنیم، در لیبی نمونه چنین کاری انجام شده است لذا ما قصد هم  داریم از طریق لوله آب را به مرکز کشور منتقل کنیم، در عین حال پروژه مهم دیگر یعنی انتقال آب از دریای عمان هم باید انجام شود تا با اجرای پروژها کویر سیراب شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.