×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : پنج شنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Thursday, 28 March , 2024

به گزارش “سیرجان خبر”، با کمی تامل در ازدواج‌هایی که در بین طیف‌های برجسته جامعه اتفاق می‌افتد، متوجه می‌شویم که ضرب المثل “کبوتر با کبوتر، باز با باز” همچنان صادق است؛ در بین هنرمندان، ورزشکاران و … همچنان ازدواج‌های صنفی پرسابقه است. سیاسیون نیز از این قاعده مستثنا نیستند، ازدواج‌هایی که در این قشر اتفاق افتاده است، هرکدام به نوعی جالب توجه بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ساعت ۲۴، در برخی از این وصلتها مرد سیاسی وارد میدان شده و موجبات بروز هر چه بیشتر همسرش را فراهم کرده است، گاهی اوقات هم بالعکس. آنچه که اهمیت دارد این است که این ازدواج‌ها در بعضی موارد بیشتر نقش ائتلاف را ایفا می‌کنند تا خانواده‌ها را به یکدیگر پیوند دهند.

در این گزارش به برخی ازدواجهای جامعه سیاست کشورمان می‌پردازیم:

 

* فاطمه رجبی و غلامحسین الهام

از پرحاشیه‌ترین و خبرسازترین زوج‌های سیاسی سال‌های اخیر می‌توان فاطمه رجبی و غلامحسین الهام را نام برد. زمینه آشنایی اولیه این زوج سیاسی در دانشگاه تهران بوده که منجر به ازدواج آنها در سال ۵۸ شده است. همسر الهام از خانواده‌ای روحانی است، پدر وی حجت‌الاسلام علی دوانی نویسنده و پژوهشگر دینی است.

فاطمه رجبی به تحلیل مسائل سیاسی، تدریس در دانشگاه و نویسندگی مشغول است. از سوابق کاری وی می‌توان به تالیف مقالاتی در دوران اصلاحات در مجله‌هایی مانند هفته‌نامه صبح یا لثارات‌الحسین(ع) در نقد اصلاح‌طلبان اشاره کرد. این نکته قابل توجه است که پس از پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات، حضور فاطمه رجبی در عرصه سیاسی کشور در حمایت از دولت پررنگ‌تر شد. رجبی در سال ۸۴ کتاب “معجزه‌ هزاره سوم” را نوشت.

همسر رجبی یعنی غلامحسین الهام در دوران احمدی‌نژاد به “ابوالمشاغل” معروف بود زیرا در آن دوران پستهایی از جمله معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری، عضویت در شورای نگهبان به عنوان حقوقدان، سخنگویی دولت، وزارت دادگستری و ریاست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز را برعهده داشت.

الهام همواره از مواضع و دیدگاههای همسرش حمایت کرده است. وی همواره همسرش را فردی مستقل و اظهارات او را در راستای آزادی بیان عنوان می‌کرد. الهام در یکی از اظهاراتش در حمایت از رجبی و خطاب به اهالی رسانه گفت: “من از رسانه‌ها تعجب می‌کنم در حالی که باید حافظ قلم و‌ آزادی بیان باشند، یکسره به همسرم هجمه می‌کنند، خواهان شکستن قلم و تعطیلی تنها پایگاه شفاف سخن گفتن وی که سایت شخصی‌شان است، می‌شوند. خانم رجبی بر اساس مبانی دینی و انقلاب مقاله‌های خود را می‌نویسد و دارای بینش سیاسی هستند.”

رجبی همواره از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد تا اینکه در دولت دهم انتقاداتی را به وی وارد کرد، از جمله در مرداد ۱۳۸۸ طی نامه‌ای که برای رئیس جمهور نوشت با تصمیم وی درباره قرار دادن وزرای زن در لیست کابینه مخالفت کرد.

 

* منوچهرمتکی و طاهره نظری مهر

طاهره نظری‌مهر همسر منوچهر متکی وزیر خارجه معزول احمدی نژاد است. وی پس از اینکه همسرش به عنوان وزیر خارجه انتخاب شد، در حالی که در سازمان بهزیستی مشغول به کار بود به همراه متکی به وزارت خارجه رفت و سمت مدیرکل امور بین‌الملل زنان و حقوق بشر وزارت خارجه را عهده دار شد، همین موضوع با انتقادهای زیادی همراه شد؛ چرا که وی سابقه‌ای در زمینه دیپلماسی و روابط بین‌الملل نداشت.

 

نظری مهر همچنین به ریاست کمیته امور بین‌الملل شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و ریاست سازمان غیردولتی همسران دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران منصوب شد. وی در انتخابات سال ۹۰ و در حالی که همسرش رئیس کمیته اجرایی جبهه متحد اصولگرایان بود، برای نمایندگی مجلس نهم در حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شد، اما نتوانست موفقیتی کسب کند.
* حسن کامران و نیره اخوان

حسن کامران و نیره اخوان بیطرف از زوج‌های سیاسی ایران‌اند که با کمترین حاشیه ای فعالیت می کنند، در حال حاضر هر دو مسئولیت نمایندگی مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی را برعهده دارند.

اخوان بیطرف هنگامی که لایحه حمایت از خانواده در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی بود، پیشنهادی را ارائه داد که حاشیه‌ساز شد؛ پیشنهاد الحاق ماده ای به لایحه حمایت خانواده با موضوع عدم حبس مهریه بالای ۱۱۰ سکه.

به گزارش ساعت ۲۴ به نقل از باشگاه خبرنگاران،بر اساس این پیشنهاد که تصویب هم شد، “هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا ۱۱۰ سکه بهار آزادی طرح جدید یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی است و هرگاه مهریه بیش از این مقدار باشد صرفا ملائت زوج، ملاک پرداخت خواهد بود.”

حسن کامران عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است. از جمله مواردی که باعث مطرح شدن نام وی در رسانه‌ها شد انتقادش از اعطای ۱۰۰ میلیون تومان وام به نمایندگان در مجلس هشتم بود چرا که مجلس تصمیم گرفته بود ۸۰ میلیون تومان وام مسکن به نمایندگان مجلس اعطا کند که ۵۰ میلیون تومان آن بلاعوض و ۳۰ میلیون تومان آن به صورت قرض‌الحسنه بود، از طرف دیگر ۲۰ میلیون تومان را نیز برای خرید خودرو در اختیار نمایندگان قرار داده بود. هنگامی که این موضوع از سوی کامران رسانه‌ای شد با واکنشهای بسیاری روبرو شد.

 

* محمدعلی رامین و سوسن صفاوردی

محمدعلی رامین و سوسن صفاوردی یکی از زوج‌های گمنام عرصه سیاست هستند. شروع فعالیت‌های صفاوردی در عرصه سیاسی به ماه‌های اول انقلاب در خارج از کشور برمی‌گردد. وی از مسئولان انجمن اسلامی شهر کلاوستان در کشور آلمان بوده و مسئولیت فعالیت‌های مربوط به زنان، کودکان و خانواده در این انجمن را بر عهده‌داشته است.

صفاوردی عضویت در هیات علمی دانشگاه آزاد، مسئولیت امور زنان مجمع جهانی اهل بیت(ع) و عضویت در شورای مرکزی شبکه سازمان‌های غیردولتی زنان را در کارنامه کاری خود دارد. وی همچنین در طول فعالیت‌های خود اقدام به تشکیل چندین انجمن غیردولتی از جمله انجمن غیردولتی اهل بیت(ع) کرده است. همسر رامین در سال ۱۳۸۸ به نمایندگی از تشکل انجمن زنان پیرو اهل بیت(ع) در اجلاس دوربان ۲ در ژنو که احمدی‌نژاد نیز در آن حضور داشت شرکت کرد. صفاوردی در دولت محمود احمدی‌نژاد معاون هماهنگی و همکاری بین‌الملل مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری بود.

همچنین از جمله مسئولیت‌های مهمی که محمدعلی رامین همسر صفاوردی در طول این سال‌ها بر عهده داشته، می توان به معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد در دولت دهم که البته انتقاداتی به عملکرد وی وارد شد، اشاره کرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.