×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Friday, 29 March , 2024
پشت پرده توافق پنهانی بانک مرکزی با FATF/ استفاده از پوشش “سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی” برای دستیابی به اهداف محقق نشده ۱+۵ در برجام

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از دانا،پس از ورود واژه‌های پول‌شویی و پول کثیف به ادبیات اقتصادی جهان، قوانین متعددی در سطوح مختلف بین‌المللی برای مبارزه با این پدیده اقتصادی مصوب شدند و کشورهای زیادی خواستار مبارزه با این پدیده شدند.

در کنار این قوانین، گروه “هفت” که متشکل از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ژاپن، آلمان، کانادا و ایتالیا است کارگروه ویژه‌ای را برای مبارزه با پول‌شویی در سال ۱۹۸۹ میلادی تشکیل دادند.

اعضای این کارگروه در ابتدا فقط همان هفت عضو گروه “هفت” بودند اما با گذشت سالیان مختلف کشورهای دیگری نیز به این کارگروه ویژه (FATF) اضافه شدند و هم اکنون بیش از ۳۰ کشور دنیا عضو این کارگروه هستند.

مبارزه با پول‌شویی و مبارزه با حمایت مالی از تروریسم مهم‌ترین وظایف FATF است؛ این کارگروه ویژه در واقع میزان اعتماد به کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری را برای سایر کشورها مشخص می‌کند.

پرده اول: اتهام‌زنی FATF به ایران در خصوص حمایت از تروریسم

FATFدر سال ۲۰۰۷ جمهوری اسلامی ایران را به اتهام حمایت از تروریسم و کمک‌های مالی به گروه‌های مقاومت در فهرست کشورهایی قرار داده بود که نظام مالی بین‌الملل را تهدید می‌کنند! و به سایر کشورها درباره «ریسک بالا»ی معامله و برقراری روابط تجاری و یا سرمایه‌گذاری در ایران هشدار داده بود! کارگروه اقدام ویژه FATF توضیح داده بود که ایران و کره‌شمالی  دو کشوری هستند که بالاترین ریسک مالی و سرمایه‌گذاری در جهان را دارا می‌باشند.

پرده دوم: تضعیف قدرت نظامی و منطقه‌ای ایران با استفاده از برجام‌های ۲و۳

پس از مذاکرات هسته‌ای و به سرانجام رسیدن آن، حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان صحبت از برجام ۲ را به میان آورد؛ وی در جمع متخصصان و دانشمندان حوزه فناوری کشور گفت: همه باید با همدلی و وحدت، برای اجرای برجام ۲ به صحنه بیایند.

اعلام این خبر توسط رئیس جمهور، به شدت مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفت، آن‌ها معتقد بودند هدف آمریکا از برجام‌های بعدی تضعیف قدرت نظامی ایران، کاهش نفوذ منطقه‌ای کشورمان و در نتیجه استحاله جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

فوآد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در این خصوص می‌گوید: باید بگوییم که امروز آمریکایی‌ها اهرم‌های قدرت جمهوری اسلامی را شناسایی کرده و مترصد این هستند که این اهرم‌های قدرت را از دست ایران بگیرند،  اولین اهرم قدرت، قدرت هسته‌ای بود که احساس کردند با توافق برجام توانسته‌اند قدرت هسته‌ای ایران را محدود و مدیریت کنند . اهرم بعدی قدرت موشکی و تسلیحاتی است که آمریکا می‌خواهد با تهدید به تحریم‌های جدید این را هم مدیریت کند. در این عرصه فرانسه در اتحادیه اروپا به‌طور ویژه فعال‌شده است.

 این روزها غرب با شیرین کردن ذائقه مردم ایران مانند فروش چند هواپیما به ایران در باغ سبزی نشان می‌دهد و بلافاصله تهدید می‌کند که اگر فلان کار را نکنید ما هم این ذائقه شیرین را از شما می‌گیریم. هدف هم‌بازی با افکار عمومی داخل کشور است .

اهرم سوم قدرت ایران، قدرت منطقه‌ای کشور است که آن را هم می‌خواهند محدود کنند و علاقه‌مند به ایجاد برجام در مسئله سوریه هم هستند تا قدرت منطقه‌ای ایران  را مدیریت کنند. در این مسئله عربستان نقش جدی ایفا خواهد کرد و این نقش نشاءت گرفته از برنامه رفتاری بلندمدتی است که آمریکا برای سعودی تعریف کرده است.

اهرم چهارم قدرت، قدرت مدیریت داخل کشور است علی‌رغم همه کمی و کاستی‌هایی که هست جمهوری اسلامی توانسته به‌نوعی مسائل داخلی خود را مدیریت کند و آمریکایی‌ها از این مسئله هم ناراضی هستند از طریق تغییر ذائقه مردم در عرصه مسائل فرهنگی و ترویج سبک زندگی غربی به دنبال مدیریت داخلی ایران هم هستند.

رهبر معظم انقلاب: می‌خواهند برجام ۲و۳ را به نخبگان ما بقبولانند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین روز سال ۹۵ در جمع زائران حرم رضوی در مشهد مقدس فرمودند: در همین توافق اخیر هسته ای هم اگر چه این توافق را ما تائید کردیم و برگزار کنندگان این توافق را مورد قبول اعلام کردیم و قبول داریم آن را، لیکن اینجا هم همین بود. وزیر خارجه ما در مواردی به بنده گفت که ما اینجا را نتوانستیم این خط قرمز را نتوانستیم حفظ کنیم. معنایش همین است. یعنی طرف مقابل وقتی دولتی مثل امریکاست که پول و امکانات و دیپلماسی  فعال و عوامل گوناگونی در اطراف دنیا دارد. کنار آمدن با او به معنای صرف نظر کردن از برخی چیزهایی است که انسان بر آن ها پای می فشارد. این یک دوراهی است که بر طبق سیاست های امریکا یک دوراهی ناگریز و یک دوگانه اجتناب ناپذیر است. یا باید در مقابل امریکای و خواست های او در موارد بسیاری کوتاه بیاییم یا باید فشار های امریکا و تهدیدات و ضررهای ناشی از ان را تحمل کنیم. این ها می خواهند این را به عنوان یک گفتمان در میان نخبگان جامعه ترویج کنند و به تدریج ان را در میان مردم و افکار عمومی سرریز کنند. در داخل و خارج از کشور این فکر را دارن ترویج می کنند و به شکل های گوناگونی با بیان های مختلفی در وسایل ارتباط جمعی دنیا دارن این را گسترش می‌دهند

البته در داخل هم کسانی هستند که این فکر را قبول دارند و قبول کردند و تلاش می کنند که به دیگران هم بقبولانند. حرف ان ها این است طرف مقابل یعنی دستگاه جریان ساز می گوید ایران دارای ظرفیت های فراوان اقتصادی است.هدف از توافق این بود که کشور ایران، بتواند از این ظرفیت ها استفاده کند حال این توافق کافی نیست و مسائل دیگری هم هست در ان ها هم باید ملت و دولت ایران تصمیم بگیرند و اقدام کنند. مثلا امروز در منطقه غرب آسیا، یعنی منطقه ای که غربی ها می گویند خاورمیانه، جنجال ها و اشفتگی های بسیاری هست. این مشکل برای کل منطقه است. اگر می خواهید کشور شما از این مشکل نجات پیدا کند باید سعی کنید مشکل فرو نشینی کند باید با امریکا بنشینید و مدلی را طبق مدل و میل امریکا انتخاب کنیم. یا مشکلات دیگری داریم، اختلافات زیادی داریم باید این را حل کنیم  و تمام شود حال در حل این اختلافات، ملت ایران مجبور باشد از اصول خود و خط قرمزها صرف نظر کند؛ طرف مقابل از اصول و ارزش هایش تنازل پیدا نمی کند ولی ما باید تنازل پیدا کنیم تا در نتیجه کشور بتواند از ظرفیت های خود استفاده کرده و به اقتصاد برجسته ای برسد. حرفشان این است. بنابراین در قضیه هسته ای توافق شد اسمش را گذاشتیم برجام؛ برجام دیگری در قضایای منطقه و قانون اساسی کشور؛ برجام ۲ و ۳ و غیره باید به وجود بیاید تا بتوانیم راحت زندگی کنیم. این منطقی است که سعی می کنند در میان نخبگان جامعه و از سوی نخبگان جامعه به افکار عمومی جامعه منتقل کنند

پس از آن‌ که پروژه آمریکایی‌ها برای انجام مذاکرات و کنترل قدرت نظامی ایران از طریق برجام ۲ با مخالفت مردم و مسئولان مواجه شد؛ اعضای ۱+۵ که تقریبا همان تشکیل دهندگان FATF هستند، راه تازه‌ای برای مذاکره با ایران انتخاب کردند؛ آن‌ها این‌بار نه از طریق دستگاه دیپلماسی بلکه از طریق بانک مرکزی با ایران وارد مذاکره شدند تا بتوانند با استفاده از قراردادها و معاملات بانکی قدرت نظامی ایران را تحت تاثیر قرار دهند و از نفوذ ایران در منطقه بکاهند تا پس از آن به هدف اصلی خود که همان استحاله نظام جمهوری اسلامی است دست یابند.

نگرانی‌ها از توافق پنهانی بانک مرکزی

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به توافق بانک مرکزی با “سازمان بین‌المللی مبارزه با پولشویی” و “کارگروه ویژه اقدام مالی” این سازمان  -FATF-گفت: بانک مرکزی یک توافق پنهانی با این سازمان انجام داده و متن توافق و اقداماتی که دولت براساس این توافق موظف به انجام آن‌ها می‌شود، هیچکدام مشخص نیست.

وی افزود: نگرانی‌های جدی در خصوص محتوای این توافق وجود دارد، به ویژه در این زمینه که دولت متعهد شده باشد در زمینه تروریسم، یک همکاری با کشورهای غربی بر اساس تعاریف آن‌ها از تروریسم داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه تعریف جمهوری اسلامی ایران با کشورهای غربی از تروریسم فرق می‌کند اظهار داشت: ما نگران این هستیم که کشورمان وارد بازی شود که در انتهای آن محور مقاومت با مشکل مواجه شود و اطلاعات بانکی و تراکنش‌های بانکی مردم ما به دست بیگانگان بیافتد.

محمدی ادامه داد: دولت‌های غربی شکل و مکانیزم مذاکره با ایران را برای مسائل منطقه‌ای پیچیده‌تر کرده‌اند و از این مذاکرات و توافقات به دنبال ایجاد برجام۲ هستند.

وی گفت: مکانیزمی که در این قراردادها برای ایران طراحی کرده‌اند، مکانیزمی است که براساس آن ما خودمان، خودمان را کنترل کنیم، یعنی از طریق معاملات بانکی موضوعاتی را متعهد شویم که براساس آن‌ها ارتباط‌مان با محور مقاومت قطع شود.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه این توافق یک گام بلند در راستای برجام ۲ است و افرادی خاص بدون توجه به منافع نظام و ملت مسیر خودشان در مقابل آمریکا را طی کرده و مشکلات اقتصادی و امنیتی زیادی را برای کشور ایجاد می‌کنند، عنوان کرد: اگر این فرآیند به همین منوال پیش برود اولین قربانی خود دولت خواهد بود.

محمدی افزود: مردم ایران بر سر امنیت خودشان معامله نمی‌کنند و آمریکایی‌ها هم از باج‌خواهی‌های بیشتر و اخلال در اقتصاد و امنیت ایران کوتاه نخواهند آمد و اگر دولت به دنبال بقاء خودش است باید در این روند تجدید نظر کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.