×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

امروز : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳  .::.   برابر با : Saturday, 20 April , 2024
پیکر دکتر باستانی‌پاریزی تشییع شد

به گزارش“سیرجان خبر” به نقل از مهر،مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی مورخ، نویسنده، پژوهشگر، شاعر، موسیقی‌پژوه و استاد بازنشسته گروه تاریخ دانشگاه تهران پنچشنبه ۷ فروردین ماه با حضور تعدادی از مسئولان، نویسندگان و هنرمندان در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت الاسلام رسول جعفریان عضو گروه تاریخ دانشگاه تهران در ابتدای این مراسم که با قرائت قرآن، سرود ملی، نثار ۸۹ شاخه گل به پیکر استاد باستانی پاریزی و قرائت پیام تسلیت رییس جمهوری آغاز شد با اشاره حضور استاد پاریزی در کسوت مدرس تاریخ دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: بنده ۸ سال در گروه تاریخ دانشگاه تهران افتخار مصاحبت با این استاد بزرگوار را داشتم و همواره شاهد این مساله بودم که بسیاری از اساتید و بزرگان از ساعت استراحت و کارهای دیگر خود می گذشتند که در محضر استاد پاریزی نکاتی را بیاموزند.

وی ادامه داد: استاد پاریزی یک عالم به تمام معنا بود. من در این سالها یک بار از او نه کلام تند، نه کنایه ای که نشان از تحقیر دیگران باشد و نه غیبت دیگران را مشاهده کردم. او در علم و دانش  مورد علاقه خود همیشه نفر اول بود و به جرات می توان گفت که وی از برجسته ترین استادان دانشگاه تهران بود که تعداد مشابه وی در این فضا نادر است. او یک اسطوره و استاد تمام معنا بود که تا آخر عمر پژوهش را ادامه داد و خود را به عنوان یکی از بهترین محصولات دانشگاه تهران معرفی کرد . او به معنا و مفهوم واقعی کلمه اسوه و افتخاری برای جامعه بود.

جعفریان در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطر نشان کرد: استاد باستانی پاریزی علم تاریخ را در هیچ دوره ای پای سیاست قربانی نکرد. او همواره به تاریخ به عنوان یک علم نگاه کرد و احترام گذاشت و هیچ گاه خواسته و ناخواسته تاریخ را به پای سیاست قربانی نکرد. او تا آنجایی که در توان داشت علم تاریخ را پاک نگه داشت و آن را فدای عقاید دیگران نکرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به ویژگیهای علمی استاد پاریزی گفت: دانشگاه نیازمند پرورش چنین اساتیدی است. دانشگاه محل کسب علم است و ابزاری برای پیش بینی شرایط آینده. و این وظیفه دولت است که از این جریان حمایت کند و به صداهایی که دانشگاه را تحقیر می کند توجه نکند. و این وظیفه ماست که به نمایندگی از گروه تاریخ دانشگاه تهران راه استاد پاریزی را آنطور که به آن تاکید داشت ادامه بدهیم.

تاریخ کرمان بی نام پاریزی معنا ندارد

گلاب زاده از دوستان نزدیک زنده یاد باستانی پاریزی هم در این مراسم گفت: استاد باستانی پاریزی مردی بود که از گوشه گمنام پاریز سیرجان کرمان برخاست و حالا تا دقایقی دیگر در منزل ابدی خویش آرام می گیرد. او در کوچه پس کوچه های تاریخ به دنبال لحظه های گمشده عزت و بالندگی این سرزمین می گشت و می کوشید کرمان را آن گونه که شایسته است معرفی کند.

وی ادامه داد: اگر تاریخ و فرهنگ ایران با نام باستانی پاریزی پیوند خورده است اما تاریخ کرمان بی نام باستانی پاریزی معنا ندارد. استاد مبادا با سینه ای پر از حسرت دنیا را ترک کرده باشی. همیشه تاریخ و فرهنگ این سرزمین بر سر تو گل خواهد ریخت چرا که تاریخ این سرزمین را گل باران کردی.

آرزوی دیرینه مردم پاریز برآورده نشد

علی دهباشی مدیر مسوول مجله ادبی بخارا نیز در این مراسم با قرائت نوشته هایی از بزرگان ادبیات کشورمان خاطر نشان کرد: استاد باستانی پاریزی شیوه تاریخ نگاری خاص خود را داشت به همین دلیل  بسیاری از کسانی که تمایل چندانی به خواندن تاریخ نداشتند با روش استاد پاریزی به تاریخ علاقه مند شدند.

وی با اشاره به بزرگداشت مکتوب استاد پاریزی باستانی که به مناسب ۸۰ سالگی وی چندی پیش در مجله بخارا منتشر شد ادامه داد: استاد محمدرضا شفیعی کدکنی در یادداشتی که برای استاد در این مجله منتشر کرد نوشته بود: «به استاد باستانی شاعر تاریخ نگاری اعصار و صیاد لحظه ها به پاس ۶۰ سال خدمت»

احمد عابدینی پاریزی شاعر و از دوستان استاد باستانی پاریزی هم در مراسم تشییع پیکر این مورخ و پژوهشگر صاحب نام کشورمان خاطر نشان کرد: مردم داغدار پاریز آرزو داشتند که مزار این بزرگوار در زادگاهش باشد تا ما بتوانیم این مرد بزرگ را در کنار خود داشته باشیم اما دریغ که این موضوع اتفاق نیفتاد.

وی بعد از صحبت‌های خود قطعه شعری را در تجلیل از استاد پاریزی باستانی قرائت کرد.

پاریزی باستانی در هیچ دوره ای مجیزگویی نکرد

سید محمود دعایی مدیر مسوول روزنامه اطلاعات هم در پایان این مراسم با ابلاغ پیام تسلیت سید حسن خمینی و قرائت پیام سید محمد خاتمی خطاب به حاضران در مراسم گفت: استاد در ایام حیات خود وقتی می خواستند راجع به موضوعی اظهار نظر کنند روزنامه اطلاعات را برای این کار انتخاب می کردند و ما این افتخار را داشتیم که در این مدت از یادداشت های این مرد بزرگوار که همیشه کرمان را یاد می کردند استفاده کنیم.

وی ادامه داد: استاد پاریزی باستانی همزاد روزنامه اطلاعات است و من به خوبی یادم می آید که در طول این سالها چگونه با هدف حمایت از بزرگانی که حق آنها نادیده گرفته شده پشتیبانی کرده و با کلمات زیبا و شلاق گونه خود مسوولان را متوجه اشتباهات خود می کرد. او با صراحت از بزرگانی که در حقشان جفا شد حمایت می کرد و همیشه پیگیر کارهایشان بود.

مدیر مسوول روزنامه اطلاعات گفت: استاد پاریزی باستانی در هیچ دوره حاکمیتی مجیز گویی نکرد و با صلابت کرمانی خود همواره حماسه آفرید و به هیچ مسئولی هم سر خم نکرد. او در هر مجلسی که به عنوان سخنران حضور داشت تا زمانی که از کرمان سخن نمی گفت آرام نمی گرفت. و اکنون من افتخار می کنم که در مدت حیاتش خدمتگزار انسان وارسته ای بودم که هیچ گاه از ما مزد نخواست.

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، جواد مجابی، بهمن فرمان آرا، هوشنگ مرادی کرمانی، فخرالدین فخرالدینی، جواد محقق، علی دهباشی، فاضل جمشیدی، اسدالله امرایی، سهیل محمودی، فرهاد توحیدی، علی پویان،شکر خدا گودرزی، حبیب الله صادقی، بهمن رجبی، احسان اشراقی، بیژن بیژنی، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، احمد مسجد جامعی رییس شورای اسلامی شهر تهران، هاشمی استاندار تهران، رزم حسینی استاندار کرمان، امید رییس دانشگاه تهران، میرزاده رییس دانشگاه آزاد اسلامی،  سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد حسین مرعشی از جمله افرادی بودند که در مراسم تشییع پیکر زنده یاد باستانی پاریزی حضور داشتند.

قرائت پیام تسلیت کانون نویسندگان ایران توسط فرخنده حاجی زاده و قرائت پیام تسلیت دانشجویان گروه تاریخ دانشگاه تهران از بخش های دیگر مراسم بود.

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی غایب این مراسم بود ولی معاون اول رئیس‌جمهوری در این مراسم حضور داشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.